Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Hej,
Jag undrar om det sysns skilnad på 14 bitars RAW bild och 8bitars JPG på moderna LCD skärmar. Nu när nya kameror har 14-bitars AD konverter (40D, D300, A700) ska man återgå till CRT skärmar?
MVH
Alex
 
Alex Freeman skrev:
Hej,
Jag undrar om det sysns skilnad på 14 bitars RAW bild och 8bitars JPG på moderna LCD skärmar. Nu när nya kameror har 14-bitars AD konverter (40D, D300, A700) ska man återgå till CRT skärmar?
MVH
Alex
Varför det? Videokortet är 8 bitar vare sig den driver en CRT eller en TFT.

Stefan
 
Alex Freeman skrev:
Oj då!
Så den ända möjligheten att se skilnad mellan 8- och 14-bitars bilder är framkalning på fotopapper (ej bläckstråleskrivare).

Alex
Om du tänker dig att köra ut en digitalbild på fotopapper sker även där hanteringen i 8 bitar i de allra flesta fall. Fujis Frontier, som är den vanligaste, arbetar i 8 bitar. Cymbolic LightJet arbetar i 12 bitars färgdjup, men det är det undantag jag känner till.

Bläckstråleskrivare som drivs av en vanlig skrivardrivrutin arbetar i 8 bitars färgdjup. Men det finns RIP:ar som arbetar i högre färgdjup. Så även där är det ovanligt men inte omöjligt att utnyttja det högre färgdjupet.

Stefan
 
Tack, Stefan, för tydliga svar!
Jag blir bara mer fundersam efter att jag hade följt trådar om nya sensorer på nya kameror vilka är så fantastiska med sina 14 bitars A/D färghantering. Så det är alltså mer säljtrick för oss nuförtiden. Kanske våra barnbarn kommer att uppskatta flera färgnyanser?

Undrar om Eizo och Nec som har 14 bitars färghantering tar betalt för det vi inte kan se?

MVH

Alex
 
Jag tycker inte att 14bitar har hajlajtas så där jätte mycket igentligen. Den allmänna åsikten verkara vara att det är en liten men bra förbättring.
 
S-IPS eller S-PVA

Hej,

i mitt sökande efter ny skärm så har jag börjat närma mig DELL,s Dell UltraSharp 2007WFP.

Den har många egenskaper som jag söker, bla så är det inte en TN-panel, som tydligen lämpar sig bäst för spel och film.

Men denna skärm kan komma i två utföranden tydligen, med S-IPS eller S-PVA-panel.

Jag vet att IPS är bra för bildbehandling, men är det någon som vet vad som är skillnaden mellan dessa paneler?

Och, är det någon som har en Dell UltraSharp 2007WFP? nöjd eller missnöjd med den?

//Micke
 
Re: S-IPS eller S-PVA

Micke H skrev:
Hej,

i mitt sökande efter ny skärm så har jag börjat närma mig DELL,s Dell UltraSharp 2007WFP.

Den har många egenskaper som jag söker, bla så är det inte en TN-panel, som tydligen lämpar sig bäst för spel och film.

Men denna skärm kan komma i två utföranden tydligen, med S-IPS eller S-PVA-panel.

Jag vet att IPS är bra för bildbehandling, men är det någon som vet vad som är skillnaden mellan dessa paneler?

Och, är det någon som har en Dell UltraSharp 2007WFP? nöjd eller missnöjd med den?

//Micke

Nu har jag hittat svar på några av mina ovanstående frågor, så det har löst sig.

Sista frågan dock, är det någon som har en Dell UltraSharp 2007WFP? nöjd eller missnöjd med den?
 
Alex Freeman skrev:
Tack, Stefan, för tydliga svar!
Jag blir bara mer fundersam efter att jag hade följt trådar om nya sensorer på nya kameror vilka är så fantastiska med sina 14 bitars A/D färghantering. Så det är alltså mer säljtrick för oss nuförtiden. Kanske våra barnbarn kommer att uppskatta flera färgnyanser?

Undrar om Eizo och Nec som har 14 bitars färghantering tar betalt för det vi inte kan se?

MVH

Alex

Nec kan jag inte svara för men min Eizo prepresskärm
återger hela bildytan utan avikelser eller färgskiftningar, färgerna är klarare, renare, djupare än någon annan skärm jag har provat, testat och mätt upp. Gråskala återges jämt utan fula svängningar i någon nivå.
Skärmen går att kalibrera och använda i 5000K dvs runt det kelvintal exv iso standarden rekommenderar för trycksaker av hög kvalitet och där färgäkthet är viktigt.
Det finns alltså klara fördelar med en dyr Eizo skärm och om man sitter i ett rum där omgivningsljuset , och rummet är anpassat för att en bild skall ses så rätt som möjligt på skärmen.
Att ha en dyr skärm i ett rum med massa blandljus,glödlampor,lysrör, sol genom fönster osv och med starka färger på väggar osv är tämligen meningslöst, då räcker det med en bra skärm som inte kostar skjortan

Mikael
 
Senast ändrad:
Re: Re: S-IPS eller S-PVA

Micke H skrev:
Nu har jag hittat svar på några av mina ovanstående frågor, så det har löst sig.

Sista frågan dock, är det någon som har en Dell UltraSharp 2007WFP? nöjd eller missnöjd med den?
Jag säger bara: köp! Jag är hur nöjd som helst med min. Tycker det var ett kap när jag köpte den för 4000, nu kanske den är ännu billigare? Jag fick en S-IPS och när jag köpte min var risken att få en S-PVA väldigt liten (enligt de forum jag då besökte).

Har inte kalibrerat den på något sätt eg. då färgerna stämmer rätt så bra med hos Crimson obehandlade framkallade foton.

Spelar dessutom obehindrat på den, man behöver inte en TN-panel för det.
 
Re: Re: S-IPS eller S-PVA

Micke H skrev:

Sista frågan dock, är det någon som har en Dell UltraSharp 2007WFP? nöjd eller missnöjd med den?

Jag hade en 2005FPW innan, som jag var nöjd med.. Ända tills jag köpte NEC 2690 WUXI.

Man kan säga att skillnaden mellan skärmarna spglas i priset, för den var nämligen 3ggr bättre ;)

Skämt å sido, så funkar den bra i förhållande till sitt pris.
 
Ok, då är det min tur... Bildbehandling är syftet, inget spelande alls.

Vilken skulle ni välja av följande:

Philips 200WP7E
Sony SDM-S205F
LG L2000C
NEC 1970NXP

Eller har ni något bättre förslag för max 4000 kr?

MYCKET tacksam för initierade tips!!

edit: Ska tillägga att jag har en Gretag Eye-One att profilera/kalibrera den med.
 
Senast ändrad:
Erik_N skrev:
Ok, då är det min tur... Bildbehandling är syftet, inget spelande alls.

Vilken skulle ni välja av följande:

Philips 200WP7E
Sony SDM-S205F
LG L2000C
NEC 1970NXP

Eller har ni något bättre förslag för max 4000 kr?

MYCKET tacksam för initierade tips!!

edit: Ska tillägga att jag har en Gretag Eye-One att profilera/kalibrera den med.

Jeg kjøpte nettopp 2 x Sony SDM-S205F og er svært fornøyd! Alle disse er nå utsolgt i Norge, løp og kjøp!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.