Annons

Bildombudsmannen (Staffan Teste)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är i sammanhanget lite lustigt att SD försvarat och publicerat satirteckningar av Mohammed, men slår tillbaks mot de som använder deras logga i satir.
 
Felet med jämförelsen är förstås att det inte finns något som heter bildstöld (eller snarare att upphovsrättsbrott inte är ett egendomsbrott). Visst kan vi använda temen "bildstöld" i vardagligt tal om den är praktisk, men vi ska givetvis inte inbilla oss att det handlar om stöld.

Kan ni inte ta det där i en egen tråd i Fritt Forum? Diskussionen är rätt utjatad och har inte med ämnet att göra.
 
Enligt URL anses parodier, travestier och dylikt tydligen som självständiga verk: https://lagen.nu/dom/nja/2005s905

Varumärkeslagen torde heller inte vara tillämplig då syftet med satirteckningarna inte var att tjäna pengar på dem.

Tror BO får svårt att driva genom dessa fall.

Utgivningstillstånd har jag svårt att se skulle göra någon skillnad.

Ett utgivningstillstånd hade undanröjt alla möjligheter till (lyckad) stämning.

Nu när jag har läst och sovit på saken är jag böjd att hålla med dig, SD kommer få det svårt att vinna fallet om det går vidare till tingsrätten. Börjar tro att SD bara vill skrämmas med en saftig faktura, och då har de hittat rätt ombud i BO.

Det är dock forfarande ett intressant fall, satir som publiceras utanför medievärlden med ett varumärke. Tänker lite på satirtavlan på Silvia-Henemark-Nazikorset.
 
Det vore intressant om du kunde visa var i upphovsrättslagen det står att logotyper har olika skydd beroende på vem som publicerar.

Menar du att tidningarna bryter mot upphovsrätten när de använder logotyper? Vart vill du komma? Hur menar du att de kan använda logotyperna?

Jag överlämnar med varm hand till dig att rota fram var reglerna finns som förklarar vad tidningarna gör, det brukar du vara bra på.
 
Så länge publiceringen sker utan vinstintresse är det såvitt jag förstått det tillåtet enligt Varumärkeslagen.
 
Försöker de bara skrämmas eller finns det ett case här?

Det är klart att de "bara" är skrämsel. Men "hot" om juridiska påföljder är nog så hotfulla för den enskilde. Det är precis samma grundtaktik som brunskjortor altid använt sig av; att använda rädsla för att tysta meningmotståndare och om ingen vågar säga emot så vill man få folk att tro att "alla håller ju egentligen med".
 
Det är klart att de "bara" är skrämsel. Men "hot" om juridiska påföljder är nog så hotfulla för den enskilde. Det är precis samma grundtaktik som brunskjortor altid använt sig av; att använda rädsla för att tysta meningmotståndare och om ingen vågar säga emot så vill man få folk att tro att "alla håller ju egentligen med".

Det finns en sak som talar emot det, BO jobbar provisionsbaserat. Vinner han inte målet blir det bara några hundralappar för honom, täcker inte hans omkostnader.

Men SD kanske betalar lite extra i detta fallet för att få skrämmas :)
 
Lite kul är det allt att SD låter Teste skicka fakturor samtidigt som de själva uppenbarligen begår upphovsrättsbrott. Snacka om att skita i det blå skåpet :-D
 
Lite kul är det allt att SD låter Teste skicka fakturor samtidigt som de själva uppenbarligen begår upphovsrättsbrott. Snacka om att skita i det blå skåpet :-D

De behöver inte leva som de lär...det går bra att skrämmas inkonsekvent också.

Sen tycker jag det är ett svaghetstecken, att deras politik inte tål granskning/ kritik / satir :)
 
Om det inte fnns några hinder att använda logotypen i satir av vare sig upphosrättsliga eller varumärkesskäl förstår jag inte grunden för fakturorna BO skickat. Luktar som rena bluff-fakturor med syftet att skrämmas.

Om BO lånar sig till dyliga tilltal gör han nog större nytta för de som förespråkar att upphovsrätten ska avskaffas, än för de upphovsmän han säger sig värna om.
 
Det är inte menat som kritik till dig, afe, men jag tycker att vi borde undanhålla oss från att benämna honom som "BO". Det känns lite som att man ratificerar hans ställning som "bildombudsman" (vilket vi väl alla är hyfsat överens är en falsk titel med avsikt att den ska låta som något officiellt sanktionerat av staten) genom att förkorta bolagsnamnet på samma sätt som man förkortar Justitieombudsmannen JO eller konsumentombudsmannen KO.

När jag började fotografera för en sisådär 11-12 år sedan och först hörde talas om Staffan Teste så såg jag/man honom lite som "fotografernas försvarare". Men sedan dess har den bilden ändrats kraftigt till något som snarast kan benämnas "utnyttjare av fotografer". För det är väl precis vad det handlar om, han struntar troligtvis fullkomligt i fotografernas rätt, det handlar enbart om att han ska tjäna pengar. För mig var droppen när jag läste om hur han skickade en faktura på mycket stora belopp till en fjortonårig flicka som hade "lånat" (för att undvika vidare debatt om det, ja, jag är fullkomligt klar över att man inte kan "tjuvlåna" någons bilder, men för guds skull, om en fjortonåring av oförstånd publicerar en bild olovligt, skickar man då en faktura på 20 kkr, eller skickar man ett mail och förklarar att man faktiskt inte får göra så?) ett par bilder från nåt community med hästar.

En fjortonårig flicka har troligtvis aldrig tjänat några större summor pengar, definitivt inte pengar i häradet av 20 kkr. Är det då rätt att skicka en fet faktura till vederbörande helt utan varning? Personligen tycker jag att det är ett fullkomligt förkastligt beteende! Faktum är att jag snudd på tycker att det i sig borde vara straffbart. Visst, hon begick ett misstag, absolut. Hon borde ha förstått bättre, absolut. Hon borde inte ha "lånat"/"snott" de bilderna, absolut. Men när det gäller ungdomligt oförstånd, är man inte värd en chans? Det går knappast att jämföra med ett snatteri eller en ren stöld, själva tillvägagångssättet är så fundamentalt annorlunda att det på inget sätt går att göra en parallell.

Dagens ungdomar växer upp i tron att "bilder som läggs ut på internet är fritt fram att använda", hur fel det än må vara. Det händer tusentals gånger om dagen, den aktuella flickan har säkerligen sett och kommenterat hundratals, om inte tusentals, bilder som har varit "lånade" från någon annan site på nätet. Hur ska den tjejen kunna inse att "shit, det här är egentligen ganska olagligt och jag kan råka i trubbel och bli skyldig stora belopp" när i princip alla hon känner dagligen gör det ostraffat?

Som jag ser det så skulle den så kallade "BildOmbudsmannen" platsa jävligt bra i en reklam för en känd internetleverantör.

Bildombudsmannen - nu ännu lägre än Glocalnet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.