Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildombudsmannen (Staffan Teste)

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom huvudpersonen inte är närvarande så googlade jag lite och hittade denna artikel:

http://www.infotorgjuridik.se/premium/mittijuridiken/article161743.ece

där Teste får komma till tals. En del intressant läsning, inte minst att han alltså jobbar på procentuellt arvode.

Är tämligen säker på att det inte är "god sed" inom advokatkåren, vilket också Teste själv noterar i intervjun. Men då han inte är advokat kan han förstås strunta i den saken.

Seriöst eller inte? Ja i USA är det väl "standard", så varför inte i Sverige? Eller?

"Staffan Teste (55) has good experience of Media. He took his exam in journalism in Gothenburg 1965"

Han tog en journalistexamen vid 9 år ålder, alltså? Antingen är hans ålder felaktigt angiven eller så är årtalet fel i den där texten.

Sidan är ju uppenbart övergiven sedan länge. I själva verket är han över gängse pensionsålder då han är född -44.

Kul med den "Cecuerade bilden" till höger. Är denne person verkligen seriös?

Att låta några felstavningar på en site som uppenbarlilgen är "bortglömd" avgöra den frågan vore nog fel.

Men det visar i alla fall att ingen är ofelbar.

Jag postade länken mer som kuriosa.

Då tycker jag länken till intervjun är intressantare. Det framgår ganska tydligt att Teste vill införa lite mer "ameriskanska" metoder i den svenska juridiken. Att jobba på provision är sannerligen inte vanligt bland svenska jurister.

När man kombinerar detta med avancerad programvara för att matcha stulna bilder så framträder ju en arbetsmetod som onekligen skiljer sig från det gängse.

Sedan är det ju lite lustigt att som motivering för provisionsarvode framför han skydd för den "lilla" aktören. I själva verket är det väl så att han i det nu diskuterade fallet representerar den "stora" sidan.

Sedan är det ju lite lustigt att som motivering för provisionsarvode framför han skydd för den "lilla" aktören. I själva verket är det väl så att han i det nu diskuterade fallet representerar den "stora" sidan.

Inget hindrar ju att man representerar både stora och mindre aktörer och Bildombudsmannen gör precis det.

...

Fotograferna har historiskt har svårt skydda sig mot bildstöld. Det ska bli mkt intressant att se fortsättningen av detta. Medvetenheten om att bildstöld är olagligt ökar i alla fall tack vare debatterna.

Fotograferna har historiskt har svårt skydda sig mot bildstöld.
Nja, "historiskt" har bildstöld varit ett marginellt problem, eftersom bara den som har tillgång till ett vettigt original kunde använda en bild på något meningsfullt vis. Som fotograf kunde man alltså skydda sig genom att helt enkelt ha koll på sina fysiska bilder.

Självklart kan man represenera både stora och små.

Det är dock notabelt att i intervjun vill Teste framstå (eller framställs) som den ädle riddaren som kommer den lille fotografen till undsättning mot den store onde bildtjuven.

I det aktuella fallet tycks han företräda större (stora ?) företag som har verktyg att systematisk jaga tjuvar på alla nviåer. Det är nära på det omvända förhållandet.

Inget fel i sig. Jag ville bara påtala att uppenbarligen lika gärna hjälper de internationella bildföretagen som den enskilde fotografen och lika gärna attackerar stora som små.

Inget fel i sig. Jag ville bara påtala att uppenbarligen lika gärna hjälper de internationella bildföretagen som den enskilde fotografen och lika gärna attackerar stora som små.

Han gör det han säger sig göra helt enkelt, och han gör det oavsett uppdragsgivare. :)

Han gör det han säger sig göra helt enkelt, och han gör det oavsett uppdragsgivare. :)

Nej, han säger sig förvara de små utsatta mot de stora bovarna.

Nåväl, vi kommer inte längre och så intressant att läsa vårt käbbel är den nog inte så tack och hej för den här gången! :)

Anders

Nej, han säger sig förvara de små utsatta mot de stora bovarna.

Jag tycker att du hängt upp dig på ett citat och skapat en vidare betydelse av det än det faktiskt har. Om jag inte missat något säger han inte ett smack om att han BARA arbetar med "små utsatta".

Eftersom denna tråd berör ST:s metoder så är det för mig tydligt att dessa är utformade väl genomtänkt. Att man medvetet utelämnar information som kan förväxla motparten med myndighetsutövninv, tillsammans med att kravet är utformat så det kan förväxlas med ett myndighetsbeslut eller rent av en dom då man uttrycker sig att är skyldig brott med hänvisning lagparagrafer SAMT utformar ersättningkrav innehållande skadestånd mm.

Seriösa företag utger sig inte för att ha tolkningsföreträde vad som är brottsligt. Vanligtvis kräver man ersättning för varor och tjänster... Inte skadestånd som vanligtvis brukar kravställas vid domslut.

Att kravet är utformat som det är är tydligt för att skapat för att tilldelats sig ett mycket starkare mandat i sitt krav än man har. Även om man anser att bild"stöld" skall straffa sig kan man inte vara naiv och tro något annat.

Jag anser också att man inte skall nyttja andras verk olovligt men jag motsättningar mig ST:s metoder. Jag anser att dom gör mer skada än nytta och man får samhället emot sig snarare än välförtjänt sympati när man låter "ändamålen helga medlen", på samma sätt som musikbranschen fick i sin jakt på fildelare.

Man har redan starka verktyg i uphovsrättslagen. Vill man straffa, använd dessa, inte skumma krav från otydliga privata aktörer.

Eftersom denna tråd berör ST:s metoder så är det för mig tydligt att dessa är utformade väl genomtänkt. Att man medvetet utelämnar information som kan förväxla motparten med myndighetsutövninv, tillsammans med att kravet är utformat så det kan förväxlas med ett myndighetsbeslut eller rent av en dom då man uttrycker sig att är skyldig brott med hänvisning lagparagrafer SAMT utformar ersättningkrav innehållande skadestånd mm.

Seriösa företag utger sig inte för att ha tolkningsföreträde vad som är brottsligt. Vanligtvis kräver man ersättning för varor och tjänster... Inte skadestånd som vanligtvis brukar kravställas vid domslut.

Att kravet är utformat som det är är tydligt för att skapat för att tilldelats sig ett mycket starkare mandat i sitt krav än man har. Även om man anser att bild"stöld" skall straffa sig kan man inte vara naiv och tro något annat.

Jag anser också att man inte skall nyttja andras verk olovligt men jag motsättningar mig ST:s metoder. Jag anser att dom gör mer skada än nytta och man får samhället emot sig snarare än välförtjänt sympati när man låter "ändamålen helga medlen", på samma sätt som musikbranschen fick i sin jakt på fildelare.

Man har redan starka verktyg i uphovsrättslagen. Vill man straffa, använd dessa, inte skumma krav från otydliga privata aktörer.

Måste bara helt meningslöst tillägga: Så oerhört väl talat!!!

/Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar