Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildmixtrande!...

Produkter
(logga in för att koppla)

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
Jag undrar om ni som har PS eller PsP eller liknande hur man gör för att få en detalj i bilden, t ex en knapp , blomma eller ett öga att ha färg men resten sv/v... //MATS//

Förutsätter att originbilden är i färg.
Isåfall (ett exempel på hur man kan göra iaf...):
Kopiera bilden och lägg som nytt lager.
Gör om detta lager till svartvitt.
Markera i det svartvita lagret de delar som du vill ska synas som färg och deleta dem från s/v-lagret, då kommer färglagret synas "underifrån" just där.

Mvh
//Staffan

Stiffen skrev:

Inte helt sant, man kan göra digital "handkolorering" också. Gör ett nytt lager som du lägger ovanpå den svartvita bilden och gör det transparent samt måla med önskade färger på detta. Justera graden av transparens. Det kan bli väldigt effektfulla bilder, speciellt om man väljer att få det lite gamla "overkliga" färgerna, dvs ganska bleka och lite uttvättade men kanske inte fullt så naturtrogna.

Men om det är det första fallet du är ute efter så finns det en sida med diskussion om det på Photo.Net (http://www.photo.net/digital/editing/hand-coloring).

markerar på orginalbilden dom delar som ska vara i färg och ändrar det utanför markering till sv/v

Stiffen skrev:
Isåfall (ett exempel på hur man kan göra iaf...):
Kopiera bilden och lägg som nytt lager.
Gör om detta lager till svartvitt.
Markera i det svartvita lagret de delar som du vill ska synas som färg och deleta dem från s/v-lagret, då kommer färglagret synas "underifrån" just där.

Mvh
//Staffan

Tack Staffan! Det låter enkelt som tusan... Jag undrar varför jag rent logiskt inte klarade det själv... Dålig dag antar jag... Hmmm

Staffans metod är bra överlag, fast jag gillar att använda lagermasken istället för att "deleta" bort det man inte vill ska synas.

D.v.s. jag tar orginalbilden som är i färg, kopierar den till ett nytt lager som jag gör s/v med "blanda kanaler" (alltså inte genom att bara ändra mode till grayscale).
Med "blanda kanaler" får man lite mer kontroll över resultatet, man kan simulera användning av olika färgfilter.

Sen markerar jag det svart/vita lagret och skapar en lagermask (liten knapp i botten av lagerpaletten). Sen växlar jag till lagermasken genom att klicka på den i lagerpaletten.
Sen är det bara att måla med penselverktyget med svart färg. Där du målar med svart färg, där blir det svart/vita genomskinligt, så färgen i det underliggande lagret syns.

Det går också att använda "tunna ut" (minns inte vad det heter i engelsk version) om du markerat det föremål som ska vara i svartvitt (och kopierat till nytt lager förstås om man vill).
Det finns så många sätt att göra nåt på ibland så man får prova sig fram till det som passar en bäst.

mvh T

ANNONS