Annons

bildkvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

michajlof

Aktiv medlem
hej
jag är nybörjare och använder mig än så länge av multikontrast plastpapper, två kvalitetsförsämrare på en gång vad jag förstått.

tycker att alla svartvita bilder här på sidan har så fina gråtoner. jag kan inte säga att jag är riktigt nöjd med mina gråtoner.

hur stor skulle kvalitetsskillnaden bli med fiber och fasta gradationer? går det att få något sånär lika fina gråtoner med det jag använder?

.::finns det någon som kan svara på det::.

Nog tusan kan man få riktigt bra resultat även med MC plast papper.

Kollade lite på dina bilder och tycker att dom verkar lite ljusa och för dålig kontrast.

Har du använt filter vid kopieringen?

I sådana fall prova ett par snäpp högre filter. Ex 3.5 istället för 1.5.

Öka sedan exponerings tiden ganska så ordentligt.

Att byta till fiberpapper är en ganska stor omställning.
Tar tusan så mycket längre tid och skillnaden är inte så enorm.
Fiber använder jag bara om bilderna skall på utställning eller känns väldigt viktiga för mig.

Lycka till nere i mörkret!

Du kan hämta mycket mer kvalité genom att få ordning på dina arbetsmetoder än genom att oroa dig för papper, vätskor och annat konstigt. Jag brukar rekommendera följande arbetsmetod när det gäller förstoringar:

*) Bestäm belysningstiden med en testremsa på bildens ljusa partier

*) När belysningstiden är bestämd så tittar du på skuggorna. Höj kontrasten om skuggorna är för ljusa och sänk kontrasten om de är för mörka. Du ska inte behöva göra några justeringar av belysningstiden i normala fall men det finns givetvis undantag.

Personligen är jag lat och använder oftast plastpapper med variabel kontrast. Visst blir det bättre med fiberpapper med fast kontrast men den arbetstiden sparar jag till de lite mer speciella förstoringarna...