Fiberpapper är inte svårare att kopiera på än plastpapper. Det tar dock längre tid att få bilderna klara med fiberpapper. För egna bilder, både till tavlor och album använder jag fiberpapper. Det är helt klart skönare att både arbeta med och titta på, och jag tar mig den tid som behövs i mörkrummet. Det tycker jag det är värt.
Plastpapper använder jag dock ibland, t.ex. om jag gör en serie bilder som jag ska sälja eller ge bort, och som det inte är så himla viktigt med att de håller toppklass. Då tycker jag inte det är värt att spendera halva dagen i mörkrummet. Dock tonar jag dem eller behandlar dem i Sistan efter sköljen, så de inte gulnar.
Till kontaktkartor är plastpapperet gudasänt. Snabbt, effektivt, och högblankt som gör det lätt att se detaljer med lupp.
Nuförtiden är skillnaden mellan graderat och variabelt papper rätt liten. Nu finns också variabla papper som går att tona med bra resultat.
Som de andra redan sagt, så är det tålamod som krävs för att få bra resultat. Man får lära sig se negativen, och lära sig hur man ska styra kontrasten genom pappersgradation eller filter. Sedan efterbelysning och skuggning av delar av bilden där så behövs. Var beredd att få tömma flera fulla papperskorgar från mörkrummet!
När det börjar gå bättre, så börja med fiberpapper! Inte bara för kvalitetens skull, utan även för att hålla kvar detta traditionsrika material på denna planet. Fiberpappret är bara kanske 5% av de fotopapper som används idag, tyvärr. :-/
Har en fototavla som var gjord på plastpapper för drygt 20 år sedan. Tydligen lite slarvigt fixerad. Först började den ljusa gråskalan blekna bort, och sedan gulnade resten. Därefter krackelerade emulsionen något otroligt! Bilden ser nu ut som den är en 500 år gammal oljemålning, målad med bronsfärg. Ganska snyggt ändå, men som tur är har utvecklingen gått framåt, och han som gjorde bilden (min far) har så gott som överlåtit mörkrummet åt mig.
Svartvita fotografier, gjorda av labb på plastpapper för 20 år sedan har även de blekts väldigt mycket. Mjukgöraren i plasten måste de nog ha bytt ut vid det här laget. Läste någonstans att gamla plastbilder hade blivit oljiga och börjat lukta fotogen.
Fota på!