Annons

bildkvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

michajlof

Aktiv medlem
hej
jag är nybörjare och använder mig än så länge av multikontrast plastpapper, två kvalitetsförsämrare på en gång vad jag förstått.

tycker att alla svartvita bilder här på sidan har så fina gråtoner. jag kan inte säga att jag är riktigt nöjd med mina gråtoner.

hur stor skulle kvalitetsskillnaden bli med fiber och fasta gradationer? går det att få något sånär lika fina gråtoner med det jag använder?

.::finns det någon som kan svara på det::.

Nog tusan kan man få riktigt bra resultat även med MC plast papper.

Kollade lite på dina bilder och tycker att dom verkar lite ljusa och för dålig kontrast.

Har du använt filter vid kopieringen?

I sådana fall prova ett par snäpp högre filter. Ex 3.5 istället för 1.5.

Öka sedan exponerings tiden ganska så ordentligt.

Att byta till fiberpapper är en ganska stor omställning.
Tar tusan så mycket längre tid och skillnaden är inte så enorm.
Fiber använder jag bara om bilderna skall på utställning eller känns väldigt viktiga för mig.

Lycka till nere i mörkret!

Du kan hämta mycket mer kvalité genom att få ordning på dina arbetsmetoder än genom att oroa dig för papper, vätskor och annat konstigt. Jag brukar rekommendera följande arbetsmetod när det gäller förstoringar:

*) Bestäm belysningstiden med en testremsa på bildens ljusa partier

*) När belysningstiden är bestämd så tittar du på skuggorna. Höj kontrasten om skuggorna är för ljusa och sänk kontrasten om de är för mörka. Du ska inte behöva göra några justeringar av belysningstiden i normala fall men det finns givetvis undantag.

Personligen är jag lat och använder oftast plastpapper med variabel kontrast. Visst blir det bättre med fiberpapper med fast kontrast men den arbetstiden sparar jag till de lite mer speciella förstoringarna...

Förresten... det spelar ingen roll vilket papper som du använder om det inte finns några gråskalor i negativet. Det här kanske inte låter så uppmuntrande men jag tycker att det är lite av charmen med svartvitt. Justera dina metoder så att du får de gråskalor som du vill ha.

Håller med gbjerne och Jörgen. Koncentrera dig på att få schyssta negativ och lära dig att kopiera dem bra. Papperspapper kan vara den där sista lilla kvalitetshöjaren sen om alla andra bitar fallit på plats, men att kopiera allt på det känns som bortkastad tid.

Jag tittade nyss på dina bilder, är dina negativ ''tunna''? Du kan börja dina experiment med att sänka ISO-talet på filmen med ett steg eller att öka framkallningstiden med ungefär 20-30%. Tro inte att det gör undeverk men du har något att utgå ifrån :)

Håller med Jörgen, du borde fundera på hur du exponerar dina negativ.

Det är svårt att bedöma bilder via webbsida men börja med att exponera rikligare.

Vet du hur man gör kontaktkartor?
Gör då så, för att testa kvaliteten, att du gör en kontaktkarta och belyser papperet så pass att de genomskinliga delarna av filmen blir precis lika svarta som det omgivande papperet.

(Tanken är ju att den genomskinliga delen av filmen skall bli maxsvart annars utnyttjar du inte papperets svärta.)

Om alla filmrutor är för mörka, ja då är det underexponerar du gör.

Titta på bilden nedan.

Oklart?
Fråga gärna igen.

Byt inte till fiberpapper för att få bättre bilder förän du blivit säkrare i mörkrummet.

Bilagor

• karta.jpg
    karta.jpg
    20 KB · Visningar: 769
Ja, alltså, det inringade visar på att kontaktkartan är för lite belyst under förstoringsapparaten.
Så skall det inte se ut utan det skall vara som på den övre remasan på bilden.

Jag har precis börjat med svartvitt (framkallade första filmen för 2 veckor sedan) och kör plastpapper med variabel kontrast. Än så länge så fumlar jag i mörkret (höhö, sugigt skämt) inom området men lär mig hela tiden. Jag har gjort 4 kopior än så länge som jag anser vara bra/är nöjd med.

I mitt album finns de

antar att det är övning som gäller.

det här med testremsor har jag inte förstått mig på riktigt. hur jag än gör får jag aldrig någon större hjälp av dem, men jag ska prova det där med de ljusa partierna.

.::man tackar man tackar för fina svar::.

Ursäkta mitt sena svar men jag har varit på en minisemester.

OK -- låt oss förutsätta att negativen är bra och låt oss istället titta på testremsorna... De är inte så konstiga och de kräver snarare tålamod än övning.

...eller... låt mig säga så här. Det är inte svårt att producera bilder i mörkrummet som är mer eller mindre tekniskt acceptabla. Däremot så går det inte att chansa sig fram till en hög teknisk kvalité. Man måste helt enkelt vara metodisk så den springande punkten är snarare tålamodet än den tekniska färdigheten.

Gör först en snygg kontaktkarta och titta dig mätt på den. Välj därefter ut de bilder som du vill förstora och använd många och stora testremsor (som du tittar på i vanligt ljus) innan du skrider till verket. Det tar lite extra tid och det kostar någon extra krona men du vinner i kvalité och det var det som du efterfrågade.

Ta gott om tid på dig -- de som är riktigt duktiga i mörkrummet lägger ofta flera timmar på att förstora en enda bild.

Fiberpapper är inte svårare att kopiera på än plastpapper. Det tar dock längre tid att få bilderna klara med fiberpapper. För egna bilder, både till tavlor och album använder jag fiberpapper. Det är helt klart skönare att både arbeta med och titta på, och jag tar mig den tid som behövs i mörkrummet. Det tycker jag det är värt.

Plastpapper använder jag dock ibland, t.ex. om jag gör en serie bilder som jag ska sälja eller ge bort, och som det inte är så himla viktigt med att de håller toppklass. Då tycker jag inte det är värt att spendera halva dagen i mörkrummet. Dock tonar jag dem eller behandlar dem i Sistan efter sköljen, så de inte gulnar.

Till kontaktkartor är plastpapperet gudasänt. Snabbt, effektivt, och högblankt som gör det lätt att se detaljer med lupp.

Nuförtiden är skillnaden mellan graderat och variabelt papper rätt liten. Nu finns också variabla papper som går att tona med bra resultat.

Som de andra redan sagt, så är det tålamod som krävs för att få bra resultat. Man får lära sig se negativen, och lära sig hur man ska styra kontrasten genom pappersgradation eller filter. Sedan efterbelysning och skuggning av delar av bilden där så behövs. Var beredd att få tömma flera fulla papperskorgar från mörkrummet! :)

När det börjar gå bättre, så börja med fiberpapper! Inte bara för kvalitetens skull, utan även för att hålla kvar detta traditionsrika material på denna planet. Fiberpappret är bara kanske 5% av de fotopapper som används idag, tyvärr. :-/

Har en fototavla som var gjord på plastpapper för drygt 20 år sedan. Tydligen lite slarvigt fixerad. Först började den ljusa gråskalan blekna bort, och sedan gulnade resten. Därefter krackelerade emulsionen något otroligt! Bilden ser nu ut som den är en 500 år gammal oljemålning, målad med bronsfärg. Ganska snyggt ändå, men som tur är har utvecklingen gått framåt, och han som gjorde bilden (min far) har så gott som överlåtit mörkrummet åt mig. ;)

Svartvita fotografier, gjorda av labb på plastpapper för 20 år sedan har även de blekts väldigt mycket. Mjukgöraren i plasten måste de nog ha bytt ut vid det här laget. Läste någonstans att gamla plastbilder hade blivit oljiga och börjat lukta fotogen.

Fota på!

Ett tips för att slippa grådaskiga tråkiga bilder när man lär sig kopiera, är att använda ett varmtonspapper typ det nya variabla FinePrint, som säljs av Photax.se, gärna tillsammans med en varm framkallare som Agfa Neutol WA. Jag tyckte att Varycons blanka plastpapper var grått och tråkigt även om kontrasten var rätt i övrigt.

När jag började kopiera så var det på Emaks graderade plast- och fiberpapper. Helskönt, och det sporrade mig att med glädje fortsätta.

FinePrint är varmt, har en underbar djupsvärta, och är lätt att tona. Jag hoppas att det kommer som fiberpapper också, men det beror enligt Photax på om det säljs bra så här i starten.

http://www.photax.se

Att Varycon gav grått och tråkigt resultat kan bero på att papperet kräver rött mörkrumsljus, räcker inte med Ilford 902 eller Kodak 0C!

Själv kör jag Agfa Multicontrast PE.
Har slutat med fiber.

mipert skrev:
Att Varycon gav grått och tråkigt resultat kan bero på att papperet kräver rött mörkrumsljus, räcker inte med Ilford 902 eller Kodak 0C![/QUOTE]

Jo, jag använder Fotokemikas bruna filter avsett för Varycon. Det är Varycons blanka plastpapper jag inte gillar. Det ser dessutom ut som det har ett lager fett struket över bilden. Varycon Fiberpapper är dock utmärkt. Neutralt i tonen.

Själv kör jag Agfa Multicontrast PE

Ah! Det är ett papper jag också gillar! Rent vitt papper, och det torkar plant. Det blir bara en liten förändring i tonen i selentonare, men det räcker. Ska köpa en ask 18x24 till hösten.

Har slutat med fiber.

Förrädare! :p

Men... Jag tycker katter är söta!

Agfas papper har en fördel man glömmer ibland, en häligt tjock bas (PE-papperet).

Bifogar en bild som kanske gör att du glömmer mitt svek.
En bild på David Vestal, mannen som gjorde att fiberpapperet inte försvann, mannen som gjorde att Ilford började tillverka Galerie.

Dålig bild, orkar inte pula med kvaliteten.

Bilagor

• vestal.jpg
    vestal.jpg
    48.4 KB · Visningar: 150
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar