Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hansen2 skrev:
Du får helt enkelt leta vidare. Klausulen om "personangrepp" hindrar mer detaljerad information.

Jag bad dig inte om namn men drar slutsatsen att det kräver en viss arbetsinsats för att "drabbas" av detta. Kanske mer så att man får leta upp "problemet" än att det slår ner som av en blixt från klar himmel...

För övrigt håller jag med om att det är bra med konstruktiva och uttömmande kommentarer. Inser dock inte hur detta, uppenbarligen svårfångade, "fiskande" kan göra till eller från vad gäller det. Den som kan och vill ge mer uttömmande kommentarer hindras knappast från att göra detta men den som känner sig tveksam om den egna förmågan till konstruktiva råd kommer defenitivt hindras från att försöka inför tanken på att drabbas av någon sorts påföljd p.g.a. att det egna försöket inte skulle hålla måttet.

Problemet är som andra påpekat att det är för lite kommentarer över huvud taget. Den dag vi var och en drunknar i "triviala" kommentarer kan jag förstå att mängden sådana kan vara ett problem. Just nu tror jag samtliga era förslag skulle vara ett sätt att minska antalet kommentarer - men inte höja kvalitén utan bara öka tystnaden.

Men jag kan givetvis ha helt fel...

janc skrev:
Jag bad dig inte om namn men drar slutsatsen att det kräver en viss arbetsinsats för att "drabbas" av detta. Kanske mer så att man får leta upp "problemet" än att det slår ner som av en blixt från klar himmel...

För övrigt håller jag med om att det är bra med konstruktiva och uttömmande kommentarer. Inser dock inte hur detta, uppenbarligen svårfångade, "fiskande" kan göra till eller från vad gäller det. Den som kan och vill ge mer uttömmande kommentarer hindras knappast från att göra detta men den som känner sig tveksam om den egna förmågan till konstruktiva råd kommer defenitivt hindras från att försöka inför tanken på att drabbas av någon sorts påföljd p.g.a. att det egna försöket inte skulle hålla måttet.

Problemet är som andra påpekat att det är för lite kommentarer över huvud taget. Den dag vi var och en drunknar i "triviala" kommentarer kan jag förstå att mängden sådana kan vara ett problem. Just nu tror jag samtliga era förslag skulle vara ett sätt att minska antalet kommentarer - men inte höja kvalitén utan bara öka tystnaden.

Men jag kan givetvis ha helt fel...

Ja det kan vi Alla ha... dvs, fel... =)
Vi får inte glömma 'Klubben för inbördes beundran-syndromet som hotar att sprida sig likt bältros över FS cyberkropp...
Vissa medlemmars bilder pumpas ju systematiskt med Halleluja-plattityder av typen...' Så sött...' ... ja det blir som någon skrev i annan tråd lite Lunar-varning över det hela...
Jag skiter fullkomligt i vad folk skriver i Gästböcker, mail å på sina profiler... men att hela tiden pumpa in denna beundrar-kom'post'ering... ja det är helt enkelt patetiskt... å tyvärr göder det... :(

Gunnlaug skrev:
...Vi får inte glömma 'Klubben för inbördes beundran-syndromet som hotar att sprida sig likt bältros över FS cyberkropp... [..klipp..]

Med tanke på hur svår den är att hitta, eller ens får ett tips om hur man ska hitta, så tar jag ganska lungt på den saken ett tag till.

Jag känner mig betydligt oroligare inför tanken på "bestraffningar" för den som inte kommenterar tillräckligt bra eller som är för flitig med kommentarerna. Även om syftet - som så ofta - i och för sig är gott. Men den diskussionen får vi ta om det verkligen blir aktuellt.

Lycka till med fotograferandet - och kommenterandet!

janc skrev:

Jag upplever det som betydligt lugnare idag och då är det ju lite bängligare att hitta fenomenet. Har den här tråden gjutit olja på kommentarsfiskevågorna kanske?
Det finns ett busenkelt sätt att hitta de här individerna men jag riskerar att beskyllas för "personangrepp" om jag utvecklar det hela så du får helt enkelt gnugga geniknölarna ...

Som jag skrivit tidigare är det systematiken i leveransen av nonsenskommentarer i syfte att generera returkommentarer som är problemet, inte att en ny medlem kanske inte "fått till det" vad gäller kvalitén på kommentarerna. Jag skulle kunna rada upp en hel hoper länkar till kommentarer, skrivna av fiskekommittén, där man undrar om kommentatorn ens tittat på bilden.

Det är väl ingen som begär att folk ska leverera högklasskommentarer från början. Och vem gör det förresten?

Vi lär drunkna i trivialiteter om inte det här problemet adresseras.

/Johan

Läst denna tråd med lite försiktighet, det kan väll ände inte vara ett så himla allvarligt problem det vara?

Men efter att studerat fenomenet i mindre än 30 min så inser jag att det måste finnas 100-tals fiskare eller mängd kommenterare, många hinner rapa upp 5-7 kommentarer på mindre än 10min. F*an jag hinner knappt studera 30-50 thumbnails på den tiden, än mindre studera bilderna i sin helhet och ge kritik.

Jag börjar på allvar tro att vi kanske skall ge restriktioner, för allt detta berömande skapar en inflation på fotosidan. Eller skall vi börja anmäla dessa missbrukare för redaktionen?

Man kanske skulle byta nuvarande "Kommentera gärna bilden" mot en lite mer strikt formulering: "Recensera gärna bilden".
Med detta visar man att man eftersöker nåt mer än floskler och allmänna heja-rop.

hansen2 skrev:

Som jag skrivit tidigare är det systematiken
i leveransen av nonsenskommentarer i syfte att generera returkommentarer som är problemet, inte att en ny medlem kanske inte "fått till det" vad gäller kvalitén på kommentarerna. Jag skulle kunna rada upp en hel hoper länkar till kommentarer, skrivna av fiskekommittén, där man undrar om kommentatorn ens tittat på bilden.

Det är väl ingen som begär att folk ska leverera högklasskommentarer från början. Och vem gör det förresten?

Vi lär drunkna i trivialiteter om inte det här problemet adresseras.

/Johan

Ja självklart så ska man inte utlysa en Bannbulla på medlemmar som inte presterar konstruktiva å geniala kommentarer hela tiden... 98 % av oss på FS gör så gott vi kan... å det gäller även undertecknad...
Det är inte en akapolyps som utmålas... FS har potential att leva å frodas långt efter att underteckand ligger sex fot ner...
Självklart är det viktigt att (som C.Lind skrev i ett tidigare inlägg) stävja kommentarer där det råder rena lynchstämningen å andra osmakligheter...
men lika VIKTIGT är det att påtala fiske-fjäsket!!!

Intressant tråd!

Roligt att ni engagerar er så för bildkommentarer.
De har jag me gjort,
jag har sett väldigt många bilder som knappt fått en enda kommentar... och ofta undrat varför...

Jag försöker skriva på så många jag orkar och kan... just för att fotografen som lagt ut sin bild, troligtvis vill höra vad "jag" (eller vem som helst) har att säga om bilden... funkar eller inte... ev. kan jag lägga till några små ändring som jag kan tycka om bilden.

Skulle vara roligt att se alla som är så här engagerade som i den här tråden, va lika engagerade vid själva bildkommentarerna.
Väldigt många där ute... som vill veta vad ni alla tycker!

Själv är jag FÖR konstruktiv kritik som kan göra mej till en mycke bättre fotograf!
Men vill också höra om jag gjort något som kan vara bra.

Malin B skrev:
Råkade ramla in på en vad jag tror ni kallar röstfiskares sida i går kväll. Givit över 14 000 kommentarer.......Fått över 10 000.....Inte ens om jag anstränger mig får jag ihop mer än några stycken per kväll.

Det värsta är att jag inte gärna går in och kritiserar bilder till någon som har 10 stycken kommentarer av varianten: Wow, du har lyckats igen, snyggt fångat osv osv. Ändå har jag sett bilder som fått många positiva omdömen men bilderna är triviala (enl mig alltså) eller inte så bra rent tekniskt (komposition, exponering m m). Men jag drar mig ändå för att gå in och säga (enl min inte så ödmjuka åsikt) sanningen.

Jag tror att det enda man kan göra är att faktiskt strunta i avvarterna. Vi kommer aldrig komma tillrätta med dem vilka regler eller förbud som sätts upp. Tig ihjäl eländet och kommentera mera.

Om du har något som är oklart vad gäller mina kommentarer, går de bra att ta de med mej personligen.

evalisen skrev:
Intressant tråd!

Roligt att ni engagerar er så för bildkommentarer.
De har jag me gjort,
jag har sett väldigt många bilder som knappt fått en enda kommentar... och ofta undrat varför...

Jag försöker skriva på så många jag orkar och kan... just för att fotografen som lagt ut sin bild, troligtvis vill höra vad "jag" (eller vem som helst) har att säga om bilden... funkar eller inte... ev. kan jag lägga till några små ändring som jag kan tycka om bilden.

Skulle vara roligt att se alla som är så här engagerade som i den här tråden, va lika engagerade vid själva bildkommentarerna.
Väldigt många där ute... som vill veta vad ni alla tycker!

Nej tack, någon kommentarsspruta kommer jag aldrig bli. Skulle jag retardera i den riktningen hoppas jag redaktionen uppmärksammar mig på det!

Det är varken din eller min uppgift att i strid ström smörja folk med idel lovord och örongodis. Jag är övertygad om att det finns andra forum där ute som fokuserar på personlig utveckling. Själv är jag här för en fotografisk sådan.

Att planlöst svepa förbi bilder och kasta ur mig snabbkommentarer till höger och vänster utvecklar inte någon, inte ens mig själv. Det enda jag möjligtvis "bidrar" med är att ta upp folks tid samt käka bandbredd. Beteendet är oförskämt, för vi vill ju att betraktaren tar sig tid och tittar på våra bilder och kanske bildar sig en uppfattning och i bästa fall uttrycker den.

/Johan

hansen2 skrev:
Nej tack, någon kommentarsspruta kommer jag aldrig bli. Skulle jag retardera i den riktningen hoppas jag redaktionen uppmärksammar mig på det!

Det är varken din eller min uppgift att i strid ström smörja folk med idel lovord och örongodis. Jag är övertygad om att det finns andra forum där ute som fokuserar på personlig utveckling. Själv är jag här för en fotografisk sådan.

Att planlöst svepa förbi bilder och kasta ur mig snabbkommentarer till höger och vänster utvecklar inte någon, inte ens mig själv. Det enda jag möjligtvis "bidrar" med är att ta upp folks tid samt käka bandbredd. Beteendet är oförskämt, för vi vill ju att betraktaren tar sig tid och tittar på våra bilder och kanske bildar sig en uppfattning och i bästa fall uttrycker den.

/Johan

Jag pratar inte om att man ska "snabbkommentera" heller... utan skriva vad man känner/tycker helt ärligt! Så gör ialla fall jag.
Exakt som jag och du och alla andra med gör i detta forum.
Tror att du förstår hur jag menar utan att jag behöver förtydliga mej mer än så...

evalisen skrev:
Jag pratar inte om att man ska "snabbkommentera" heller... utan skriva vad man känner/tycker helt ärligt! Så gör ialla fall jag.
Exakt som jag och du och alla andra med gör i detta forum.
Tror att du förstår hur jag menar utan att jag behöver förtydliga mej mer än så...

Du får gärna förtydliga/förklara vad kommentarsterrorn går ut på, jag köper alltså inte Florence Nightinggale-förklaringen på föregående sida?

/Johan

hansen2 skrev:
Du får gärna förtydliga/förklara vad kommentarsterrorn går ut på, jag köper alltså inte Florence Nightinggale-förklaringen på föregående sida?

/Johan

Vilken terror?
Jag terrar verkligen inte folk med mina kommentarer...
om folk tycker de, kan dom meddela mej att dom inte önskar någon kommentar, så lovar jag att inte skriva till dennes bilder.

evalisen skrev:
Vilken terror?

Att systematiskt kulspruta ur sig kommentarer i syfte att generera motkommentarer är etiskt tvivelaktigt och ett cyniskt sätt att utnyttja andra medlemmar.

Jag terrar verkligen inte folk med mina kommentarer...
om folk tycker de, kan dom meddela mej att dom inte önskar någon kommentar, så lovar jag att inte skriva till dennes bilder.

Till ditt försvar skulle jag vilja säga att jag tror det började i all välmening som ett gott motdrag mot kommentarstorkan som debatterades för ca ett år sedan. Belöningen blev dock så riklig att det blev svårt att sluta. Tyvärr har många uppmärksammat metoden och kopierat den för att trimma upp det egna inflödet av kommentarer.

Jag är medveten om att jag är nära gränsen för vad som kan tolkas som personangrepp. Men jag vill understryka att jag inte vill klämma åt dig eller någon annan personligen. Det är kommentarsbeteendet jag stör mig på. Kollar med redaktionen ...

/Johan

[EDIT: Tagit bort kränkande formulering]

En del skriver tusentals rader i forum...

...själv har jag ägnat mig mer åt att skriva till bilder även om jag då och då skriver en rad i forum också... tillhör jag månne "fiskekommittén"?

Jag vet att jag inte alltid är så konstruktiv! Jag hoppas att min entusiasm ändå skiner igenom, uppmuntrar och känns som en bra ryggdunk!
Om någon blir irriterad över någon av mina kommentarer så hoppas jag att de ser till att admin tar bort den eller vänder sig till mig och protesterar så att jag inte skriver mer.

...ibland finns inte så mycket att säga...
...men nog känns det bättre att skriva att man gillar en bild än att lämna den i tystnad när man inte har något förslag på något som skulle kunna förbättras...?

Och nog är det trevligare att få glada tillrop än mötas med tystnad!

Under det här dryga året som jag varit med har jag fått tre kommentarer som irriterat mig. Det var trist... men värre är tystnaden... hundratals som tittar utan att skriva... /M

Patetisk...

Kontentan av den senaste tidens huvudlösa inlägg av vissa förståsigpåare och självutnämnda allvetare i den här tråden genomsyras så starkt av äkta grön avundsjuka och total missunsamhet att man blir förundrad över det faktum att vuxna människor kan bete sig så här. Patetiskt är ett svagt ord...

Vad är det som säger att Eva, eller andra som kommenterar mycket, gör det för att själva få många kommentarer? Det har inte slagit dig att det kan vara av genuint intresse för bilden? Att den som får kommentaren sedan kommenterar "som tack" är ganska naturligt; åtminstone jag brukar kolla på bilder från folk som kommenterat mina bilder, och ibland posta en kommentar (fast jag är dålig på det).

Visst kan det säkert förekomma att en grupp kommenterar varandras bilder kors och tvärs (fast det var ju inte det som var grejen i det här fallet), och det kan ju de som vill få reta sig på.

Jag tycker vi ska vara tacksamma att det finns folk här som tar sig tid att kolla så många bilder, och dessutom skicka en kommentar - även om kommentaren är liten och kortfattad.

Att påstå att man utnyttjar andra medlemmar genom att kommentera deras bilder är rentav löjligt.

Re: Patetisk...

aliosha skrev:
Kontentan av den senaste tidens huvudlösa inlägg av vissa förståsigpåare och självutnämnda allvetare i den här tråden genomsyras så starkt av äkta grön avundsjuka och total missunsamhet att man blir förundrad över det faktum att vuxna människor kan bete sig så här. Patetiskt är ett svagt ord...

Hur ska vuxna männniskor bete sig då Aliosha..?

Var i kan du utläsa avundsjuka osv..?

Här drivs en tes inget annat... läs inläggen igen så ska Du få se vad som åsyftas...
Kanske har Jag/vi helt fel i fenomenet Röstfiske... kanske inte..?
Men ett som är helt säkert, (enligt mig) är att det förekommer alldeles för mycket halleluja-stämningar under vissa fotografers bilder... ja ja världen rämnar inte Jag lovar!!! Men är det egentligen så konstruktivt för skapandet att bara få läsa beundrar-postningar under sina bilder... Seriöst!?
Å är det FS intention..? Har nämligen för mig att Jag läst bild'kritik' någonstans... dvs, där man kan lägga in bilder för kritik...

Men visst är det lätt att avfärda oss gnäll-gökar med ord som... Avundsjuka, missunnsamhet, bittra osv osv... Ja Vi är väl det då... det blir enklast så... annars kan man ju alltid leta efter kontexten...

Mvh...

Tack Eva Blixman!

Du är en mkt flitig "kommentator" här på FS. Du skriver ibland långa och genomtänkta kommentarer med stor substans. Och ibland, precis som jag, mer kortfattat att man visar att man uppskattar bilden. Fortsätt med det! Bra vore om alla som finner en bild tilltalande skriver det. Ett enkelt "gillas" är bra mycket bättre än inget alls.

Visst är det suveränt när man får kritik som påpekar sådant man själv ej har sett, men ibland tycker man bara helt enkelt att bilden är tilltalande och då tycker jag att man skall skriva det.

Keep it up!

//Mattsen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar