Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mattsen skrev:


Visst är det suveränt när man får kritik som påpekar sådant man själv ej har sett, men ibland tycker man bara helt enkelt att bilden är tilltalande och då tycker jag att man skall skriva det.

Keep it up!

//Mattsen

Ja det är ju svårt att hitta något kontroversiellt i detta Mats... bara att instämma... =)


Mvh...
 
Jag önskar att alla bildkommentarer var som dina, d.v.s. konstruktiva och förhoppningsvis till hjälp för fotografen (jag tog mig friheten att kolla vad du kommenterat).

Tyvärr tror jag inte alla kan bedöma bilder på samma sätt, och en del kan ju helt enkelt tycka att en bild är bra och vill låta fotografen veta det.

När jag kollade vilka kommentarer du själv fått på dina bilder är det många som i princip bara går ut på att bilden är bra (och det är den säkert då). Vari ligger problemet med dessa kommentarer? Om du störs av den typen av kommentarer kan du nog snabbt få slut på dem genom att mejla de som kommenterar.

Jag har inte kommenterat speciellt många bilder, och inte heller fått så många kommentarer. Jag är glad för alla kommentarer jag får - även om de kommer för att jag kommenterat en annan bild, och även om de är negativa.

För övrigt har jag för mig att det står någonstans här att man bör kommentera andras bilder om man själv vill ha kommentarer.

Varför ska man försvara att man kommenterar bilder på ett eller annat sätt?

Gunnlaug skrev:
Hur ska vuxna männniskor bete sig då Aliosha..?

Var i kan du utläsa avundsjuka osv..?

Här drivs en tes inget annat... läs inläggen igen så ska Du få se vad som åsyftas...
Kanske har Jag/vi helt fel i fenomenet Röstfiske... kanske inte..?
Men ett som är helt säkert, (enligt mig) är att det förekommer alldeles för mycket halleluja-stämningar under vissa fotografers bilder... ja ja världen rämnar inte Jag lovar!!! Men är det egentligen så konstruktivt för skapandet att bara få läsa beundrar-postningar under sina bilder... Seriöst!?
Å är det FS intention..? Har nämligen för mig att Jag läst bild'kritik' någonstans... dvs, där man kan lägga in bilder för kritik...

Men visst är det lätt att avfärda oss gnäll-gökar med ord som... Avundsjuka, missunnsamhet, bittra osv osv... Ja Vi är väl det då... det blir enklast så... annars kan man ju alltid leta efter kontexten...

Mvh...
 
hansen2 skrev:
Att systematiskt kulspruta ur sig kommentarer i syfte att generera motkommentarer är etiskt tvivelaktigt och ett cyniskt sätt att utnyttja andra medlemmar.
Tyvärr måste jag skjuta din teori i sank Johan. Eva är en notorisk kommentarslämnare bl.a. av mina bilder, detta trots att hon bara får 1/10 tillbaka av mig. Jag vill ju gärna tro att de som lämnar kommentarer på mina bilder gör detta för att de gillar mina bilder och inte för att få egna tillbaka. För jag hinner knappt med att ens kolla på bilder, än mindre "återgälda" kommentarer..
 
AFE skrev:
Vad är det som säger att Eva, eller andra som kommenterar mycket, gör det för att själva få många kommentarer? Det har inte slagit dig att det kan vara av genuint intresse för bilden?

Skummar man lite på ytan inser man snart att en del lägger ner åtminstone en halvtidstjänst på att skjuta iväg kommentarer, och jag känner ingen som jobbar gratis. Den här metoden är lönsam, mycket lönsam.

Att den som får kommentaren sedan kommenterar "som tack" är ganska naturligt;

Just därför är metoden så effektiv.

Jag tycker vi ska vara tacksamma att det finns folk här som tar sig tid att kolla så många bilder, och dessutom skicka en kommentar - även om kommentaren är liten och kortfattad.

Javisst, om det spenderades någon tid på bilden. När jag läser kommentarer från 'kommittén' är det ofta jag undrar om kommentatorn verkligen tittat på bilden.

Att påstå att man utnyttjar andra medlemmar genom att kommentera deras bilder är rentav löjligt.

Men det är ju just precis det det handlar om.
På Photosig.com får nakenbilder stor respons. Men jag tvivlar på att deras mer inbitna nakenfotografer har ett kommentarsinflöde som kan mäta sig med vad en del här på FS har. Det tycker jag är minst sagt häpnadsväckande.

/Johan
 
Din teori kanske håller för dig, men inte för mina 120 kilo (eller vad det nu är för tillället). Varför i hela världen skulle Eva (eftersom det nu är hon som är utsatt) behöva fiska kommentarer när hennes bilder i sig är bra?

Eva har fått kommentarer för att hon har kommenterat andras bilder, både du och jag har fått kommentarer av henne, men jag har inte sett att du protesterat mer mot hennes kommentarer än mot andras positiva kommentarer. Eva har kommenterat fler bilder än du och jag gjort, och hon har lagt mer tid på det än vad du och jag gjort. Eva har publicerat fler bilder än vad du och jag gjort och fått fler kommentarer på dessa.

Sådant här leder i värsta fall till att de som nu kommenterar bilder helt slutar. Jag tycker det vore otroligt synd, eftersom många av de som kommenterar bilder också själva tar bra bilder.
 
Att folk skulle sluta kommentera på grund av den här tråden tror jag inte alls på. Den kan däremot resultera i att man tänker efter och lägger ner mer energi på sina kommentarer och det är ju bara positivt.

FS befinner sig i ett kommentarsmässigt förfall. Om det får fortsätta kan man snart inte ta någon kommentar på allvar, det är allvarligt.

/Johan
 
AFE skrev:
Jag önskar att alla bildkommentarer var som dina, d.v.s. konstruktiva och förhoppningsvis till hjälp för fotografen (jag tog mig friheten att kolla vad du kommenterat).

Tyvärr tror jag inte alla kan bedöma bilder på samma sätt, och en del kan ju helt enkelt tycka att en bild är bra och vill låta fotografen veta det.

När jag kollade vilka kommentarer du själv fått på dina bilder är det många som i princip bara går ut på att bilden är bra (och det är den säkert då). Vari ligger problemet med dessa kommentarer? Om du störs av den typen av kommentarer kan du nog snabbt få slut på dem genom att mejla de som kommenterar.

Jag har inte kommenterat speciellt många bilder, och inte heller fått så många kommentarer. Jag är glad för alla kommentarer jag får - även om de kommer för att jag kommenterat en annan bild, och även om de är negativa.

För övrigt har jag för mig att det står någonstans här att man bör kommentera andras bilder om man själv vill ha kommentarer.

Varför ska man försvara att man kommenterar bilder på ett eller annat sätt?

Bästa Anders... Även Jag har syndat... var så säker =) Jag har i ett tidigare inlägg i denna tråd skrivit att även Jag har skickat iväg nonsens-kommentarer av typen 'lek å plask' å kommer säkert så göra även i framtiden... å jag ser inte något fel i detta... men om Jag skriver ordet Systematik igen så får vi se om det sjunker in..?
En mycket vis person skrev... 'Detta ett eminent forum att inte bara träna på att bli en bättre fotograf, utan också ett perfekt forum för att successivt bli bättre på att ge kommentarer...
Å Anders... Jag är också glad för Alla kommentarer som droppar in ska du veta... men det hindrar ju inte att man skulle bli ännu gladare av att Vi Alla försöker bli bättre på det här med kommentarer... å framför allt VÅGA kritiskt granska bilderna... kanske prova med en klassisk 'Ros-ris-ros-strategi'!?
Jag skrev 'Lek å plask' = självklart är även dessa kommentarer välkomna... men i vågskålen så borde dessa kommentarer väga lätt...

Men dessa systematiska superlativ-bombmattor som faller med kuslig precision varje gång vissa fotografer publicerar en ny bild!?? Våga vara lite kritiska ibland... det skadar inte... man kan faktiskt vara polare ändå...



Mvh
 
Jag kanske skulle förtydligat att jag inte på något sätt ville vara ironisk när jag skrev:

"Jag önskar att alla bildkommentarer var som dina, d.v.s. konstruktiva och förhoppningsvis till hjälp för fotografen (jag tog mig friheten att kolla vad du kommenterat)."

Jag menar vad jag skrev, och dina bildkommentarer är bra!

Många bildkommentarer är i grunden meningslösa, men kan nog betyda mycket för den som får dem. Kommer man hit som nybörjare och postar tio halvkassa bilder på raken (under tio dagar), och inte får en enda kommentar, kanske man inte tycker det är så skoj. Det bästa är givetvis om man får en konstruktiv kommentar, men även en kommentar från en annan nybörjare som kanske inte vet hur bilden skulle bli bättre gör nog nytta.

Jag tycker för övrigt det är fånigt att du svarar på mitt inlägg som om det vore en bildkommentar.
 
AFE skrev:
Din teori kanske håller för dig, men inte för mina 120 kilo (eller vad det nu är för tillället). Varför i hela världen skulle Eva (eftersom det nu är hon som är utsatt) behöva fiska kommentarer när hennes bilder i sig är bra?

Eva har fått kommentarer för att hon har kommenterat andras bilder, både du och jag har fått kommentarer av henne, men jag har inte sett att du protesterat mer mot hennes kommentarer än mot andras positiva kommentarer. Eva har kommenterat fler bilder än du och jag gjort, och hon har lagt mer tid på det än vad du och jag gjort. Eva har publicerat fler bilder än vad du och jag gjort och fått fler kommentarer på dessa.

Sådant här leder i värsta fall till att de som nu kommenterar bilder helt slutar. Jag tycker det vore otroligt synd, eftersom många av de som kommenterar bilder också själva tar bra bilder.

Med Stor respekt för dina modiga 120 kg Anders... ;) men Du borde kanske slänga ett öga i backspegeln... = tråden började inte för 5 h sedan... Det här är ett Fenomen... å det brukar inte bara röra sig om en individ...

Mvh... 92 kg
 
Påspädning av pateti

Med sarkasm och arrogans bidras endast en ökad mängd av pateti i motsats till intentionen. Kontexten går från klarhet till klarhet om vad det hela handlar om.

Eran fina teori om kommentars-/röstfiske är enormt dåligt underbyggd vilket oerhört enkelt kan bevisas. Jag har gjort ett överslag och räknat ut att Eva, som blivit kränkt och utpekad här, i genomsnitt lagt 32 kommentarer om dagen sedan hon gick med som medlem. Det motsvarar 0,45% av de för dagen dagligen inkommande bilder.... Kommentars-/röstfiske?

Det enda ni har lyckats med är att djupt kränka en konstnärssjäl som verkligen LEVER för bilder. Effekten av era kränkande påståenden är att Evas bilder just nu inte kan ses mer och vill det sig illa så kommer de aldrig mer att synas på FS. Det vore en oerhörd förslust då hennes bilder håller en mycket hög kvalitet och är en garanterad inspirationskälla till många som vill bli bättre fotigrafer.
 
Senast ändrad:
Re: Påspädning av pateti

aliosha skrev:
Med sarkasm och arrogans bidras endast en ökad mängd av pateti i motsats till intentionen. Kontexten går från klarhet till klarhet om vad det hela handlar om.

Eran fina teori om kommentars-/röstfiske är enormt dåligt underbyggd vilket oerhört enkelt kan bevisas. Jag har gjort ett överslag och räknat ut att Eva, som blivit kränkt och utpekad här, i genomsnitt lagt 32 kommentarer om dagen sedan hon gick med som medlem. Det motsvarar 0,45% av de för dagen dagligen inkommande bilder.... Kommentars-/röstfiske?

Det enda ni har lyckats med är att djupt kränka en konstnärssjäl som verkligen LEVER för bilder. Effekten av era kränkande påståenden är att Evas bilder just nu inte kan ses mer och vill det sig illa så kommer de aldrig mer att synas på FS. Det vore en oerhörd förslust då hennes bilder håller en mycket hög kvalitet och är en garanterad inspirationskälla till många som vill bli bättre fotigrafer.

Den här debatten är för viktig för att spåra ur. Jag hoppas innerligt att redaktionen har is i magen och inte rycker i personangreppsklausulen. Jag vill därför återigen understryka att jag inte är ute efter att hänga enskilda individer, det är och förblir beteendet jag vill åt.
Men för ordningens skull tycker jag vi skall överlåta åt folk att föra sin egen talan.

Du tar inte upp att 32 dagliga kommentarer har resulterat i över 20-talet inkomna kommentarer ... per dag - verksamheten är definitivt väldigt lönsam.
Är det det här ryggkliandet vi vill ha? För mig är det nej tack. Jag vill ha ett FS där en kommentar innehåller något och kommenterandet tas på allvar.

Ditt räkneexempel ger att det kommer in 7111 bilder per dag - där är vi väl inte ännu? :)

/Johan
 
Re: Re: Påspädning av pateti

hansen2 skrev:
Den här debatten är för viktig för att spåra ur. Jag hoppas innerligt att redaktionen har is i magen och inte rycker i personangreppsklausulen. Jag vill därför återigen understryka att jag inte är ute efter att hänga enskilda individer, det är och förblir beteendet jag vill åt.
Men för ordningens skull tycker jag vi skall överlåta åt folk att föra sin egen talan.

Du har friskt bidragit till urspårning och kränkningar mellan raderna. En flitig "kommentator" är dessutom utpekad och det har du i allra högsta drag bidragit till så gör dig inte så skenhelig!


Du tar inte upp att 32 dagliga kommentarer har resulterat i över 20-talet inkomna kommentarer ...
per dag - verksamheten är definitivt väldigt lönsam.

Utdrag ur kommentarsreglerna:

Tacka därför främst genom att motkommentera

Och du tycker det är konstigt att en som tar sig tid att kommentera bilder får motkommentarer? Att Eva som nu är utpekad har tagit sig mer tid än någon annan att kommentera bilder har alltså gjort något dåligt?
Med tanke på bildflödet så lämnas det på tok för lite kommentarer och man blir rent frustrerad och förbannad över att vissa bilder får enormt många besök och inga kommentarer när hela vitsen med den här sidan är just att få och ge kritik.

För övrigt så råkade jag skriva ett felaktigt procenttal tidigare... 4,5% ska det vara. Om jag nu fortsätter med räkneexempel och ponerar att man lägger upp till 5 minuter (vilket jag anser vara lång tid) per bild vid kommenterande så tar det drygt 2,5 timmar att kommentera 32 bilder. Ska den som tycker detta är tid att prioritera för att studera bilder och ge kommentarer straffas? Det faller på sin egen orimlighet.
 
Senast ändrad:
Re: Tack Eva Blixman!

Mattsen skrev:
Du är en mkt flitig "kommentator" här på FS. Du skriver ibland långa och genomtänkta kommentarer med stor substans. Och ibland, precis som jag, mer kortfattat att man visar att man uppskattar bilden. Fortsätt med det! Bra vore om alla som finner en bild tilltalande skriver det. Ett enkelt "gillas" är bra mycket bättre än inget alls.

Visst är det suveränt när man får kritik som påpekar sådant man själv ej har sett, men ibland tycker man bara helt enkelt att bilden är tilltalande och då tycker jag att man skall skriva det.

Keep it up!

//Mattsen


*skriver under*

//Liza
 
Johan, du tycks vara väldigt säker i omdömet om andra och deras drivkrafter.

Personligen kan jag inte se något fel i att någon kommenterar bilder eller att någon får kommentarer på sina bilder. Jag trodde t.o.m. det var idén med bildvisningen. Var tycket du gränsen skall gå för hur många bilder man får kommentera om dagen?

Vad gäller just Eva så är det nog många här som tycker hon är en bra fotograf som gör bra bilder som är en tillgång för Fotosidan. Är det då så "fel" om hon får många kommentarer? Jag kan för min del säga att det alls inte varit något ryggdunkade från det blixmanska hållet. Tvärtom har hon ett sätt att säga vad hon gillar i mina bilder, vad hon inte gillar i mina bilder eller kanske vad hon skulle testa att göra annorlunda. Inte bara en gång har bl.a. Evas omdöme bidragit till att jag dissat mina egna bilder då hon påpekat saker jag inte sett i dem innan. Jag har uppskattat att hon på Fotosidan tagit sig tid att tycka till och säga sin mening både om "bra" bilder och om bilder som är långt under hennes nivå. Detta alltid i en uppmuntrande ton.

Det är rätt att tänka över FS och aktiviteten här och att försöka se koncept för att hålla nivån uppe. Så långt ger jag dig rätt. Men jag blir mycket irriterad då jag läser upprepade insinuerande inlägg om etik och ordning då budskapet är klart personligt kränkande. Ett personangrepp är ett personangrepp även om man försöker hävda att det inte är det när man angriper.

Enligt argumentationen är det inte okej att på en för bildkritik öppen fotosite på internet kritisera för många bilder. Däremot är det okej att på samma ställe vara elak och kränka människor.

Jag är bestört.
 
Bibi skrev:

Vad gäller just Eva så är det nog många här som tycker hon är en bra fotograf som gör bra bilder som är en tillgång för Fotosidan. Är det då så "fel" om hon får många kommentarer? Jag kan för min del säga att det alls inte varit något ryggdunkade från det blixmanska hållet. Tvärtom har hon ett sätt att säga vad hon gillar i mina bilder, vad hon inte gillar i mina bilder eller kanske vad hon skulle testa att göra annorlunda. Inte bara en gång har bl.a. Evas omdöme bidragit till att jag dissat mina egna bilder då hon påpekat saker jag inte sett i dem innan. Jag har uppskattat att hon på Fotosidan tagit sig tid att tycka till och säga sin mening både om "bra" bilder och om bilder som är långt under hennes nivå. Detta alltid i en uppmuntrande ton.

*skriver under*


Det är rätt att tänka över FS och aktiviteten här och att försöka se koncept för att hålla nivån uppe. Så långt ger jag dig rätt. Men jag blir mycket irriterad då jag läser upprepade insinuerande inlägg om etik och ordning då budskapet är klart personligt kränkande. Ett personangrepp är ett personangrepp även om man försöker hävda att det inte är det när man angriper.

Enligt argumentationen är det inte okej att på en för bildkritik öppen fotosite på internet kritisera för många bilder. Däremot är det okej att på samma ställe vara elak och kränka människor.

Jag är bestört.

Känns bra att jag inte är ensam....
 
Nej du är inte ensam, Aliosha!

Tråden började så här;

"Bildkritik.
Tycker att folk skriver för lite bildkritik. Det är ju derför man skapar kritikeralbum.

Bli bättre på det alla här på Fotosidan."

Vaddå lappkast!
Det uppskruvade tonläget mot slutet av tråden är bedrövligt och gagnar (troligen) varken FS eller kommenterandet härinne. Att hög aktivitet på fotosidan -vare sig det gäller i forumen eller när man lägger upp eller kommenterar nya bilder- ger fler besökare på profilen eller i albumen är väl inte konstigt? Ju mer man intresserar sig för andra ju mer intresserar andra sig för dig, inga nyheter för de flesta av oss. Av nån anledning "går drevet" helt plötsligt efter de fotografer som kommenterar FÖR MYCKET!? Jösses!

Oki, tycker man på dette viset så är man fri att skriva det förstås men inte hursomhelst enligt mig. Man BEHÖVER inte dra till med storsläggan och tom. förolämpa/såra folk vilket nog har skett här. Var tog empatin vägen? Det är alldeles för enkelt att sänka en medmänniska med en elak penna som skenar iväg vilket värdarna borde uppmärksammat. Heder åt dom som verkligen engagerar sig, bryr sig om och framför allt KOMMENTERAR andras bilder! IMHO/JANNE
 
Senast ändrad:
cw-op skrev:
Nej du är inte ensam, Aliosha!

Tråden började så här;

"Bildkritik.
Tycker att folk skriver för lite bildkritik. Det är ju derför man skapar kritikeralbum.

Bli bättre på det alla här på Fotosidan."

Intressant vändning, eller hur?


Oki, tycker man på dette viset så är man fri att skriva det förstås men inte hursomhelst enligt mig. Man BEHÖVER inte dra till med storsläggan och tom. förolämpa/såra folk vilket nog har skett här. Var tog empatin vägen? Det är alldeles för enkelt att sänka en medmänniska med en elak penna som skenar iväg vilket värdarna borde uppmärksammat här. Heder åt dom som verkligen engagerar sig, bryr sig om och framför allt KOMMENTERAR andras bilder! IMHO/JANNE

All heder åt dig Janne!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.