Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att en bra början kan vara att sluta klaga på olika bildmotiv eller en viss genre.

Det kommer alltid vara så att tex. jag gillar blommor och "Svensson" avskyr dessa blombilder.
Jag kanske inte gillar tex. motorsportbilder, men det gör ju såklart "Svensson".
(nu gillar jag även motorsportbilder, jag kom faktiskt inte i detta ögonblick på en genre som jag inte gillar)

Alla bilder behövs, kanske inte för mej eller dej.
Men någon litet syfte finns det nog med alla bilder. Det tror jag.
Och att klanka ner på andras val, gör inte att vi får mer bildkommentarer till våra egna bilder.
Lite mer ödmjukhet inför varandras val... skulle jag önska.

Och så en sista sak.. när vi själva laddar upp en bild så om vi tar oss lite tid till att besöka lite andra bilder som våra "fotografvänner" här på fs har laddat upp och skriva några rader/ord vad vi tycker. Om alla tänkte lite så, så skulle bildkommentarerna komma i helt annat läge. Inte många bilder skulle bli okommenterade då.

Och att säga att vi har ett liv utanför fs, ja det har väl precis alla här!
Jag med faktiskt fast att jag kommenterar jäkla massa bilder, så har jag ett liv utanför fs. :eek:))
 
Artificiell skrev:
Bilden är visad närmare 200 gånger men har endast fått 2 (!) kommentarer. Vad har hänt? Har medlemmarna fått skrivkramp eller handlar det om onödig försiktighet?
Jag vet inte varför just den bilden fått så få kommentarer, men jag såg en annan av dina bilder härom dagen som vid det tillfället fått 18 kommentarer av ca 58 visningar. Inte dåligt! Tyder väl på allt annat än skrivkramp. Den senare bilden tilltalade väl fler helt enkelt.

Olle
 
evalisen skrev:
Jag tror att en bra början kan vara att sluta klaga på olika bildmotiv eller en viss genre.

Det kommer alltid vara så att tex. jag gillar blommor och "Svensson" avskyr dessa blombilder.
Jag kanske inte gillar tex. motorsportbilder, men det gör ju såklart "Svensson".
(nu gillar jag även motorsportbilder, jag kom faktiskt inte i detta ögonblick på en genre som jag inte gillar)

Alla bilder behövs, kanske inte för mej eller dej.
Men någon litet syfte finns det nog med alla bilder. Det tror jag.
Och att klanka ner på andras val, gör inte att vi får mer bildkommentarer till våra egna bilder.
Lite mer ödmjukhet inför varandras val... skulle jag önska.

Och så en sista sak.. när vi själva laddar upp en bild så om vi tar oss lite tid till att besöka lite andra bilder som våra "fotografvänner" här på fs har laddat upp och skriva några rader/ord vad vi tycker. Om alla tänkte lite så, så skulle bildkommentarerna komma i helt annat läge. Inte många bilder skulle bli okommenterade då.

Och att säga att vi har ett liv utanför fs, ja det har väl precis alla här!
Jag med faktiskt fast att jag kommenterar jäkla massa bilder, så har jag ett liv utanför fs. :eek:))

En applåd till dig Eva. Exakt det du skriver stämmer så jäkla bra. Jag blir så sur på människor som inte kan hålla isär kritik på bild och inte på bildmotiv eller genre.

//Håkan
 
Tack Håkan! :eek:)

Men det är ju så... alltså om man avskyr ett visst motiv/genre så bör man avstå att kommentera denna bild om man nu inte kan vara konstruktiv i sin kommentar.
Bättre då att koncentrera sej på de bilder man gillar och "klarar av" om man kan säga så. ;o)
Det finns ju alltid någon som kan vara konstruktiv till alla bilder, och det finns alltid någon som gillar tex. blombilder eller motorsportbilder (bara som ex.).
 
Senast ändrad:
Jag skrev att jag gillar alla slags bilder bara det finns lite tanke bakom och att någon iaf försökt att lägga ner lite tid på bilden.
Ju mer skitbilder som läggs upp desso svårare är det att hitta dom riktigt bra.
För 2 år sen tyckte jag det fanns väldigt mycket bra och inspirerande bilder här och idag känns allt så urvattnat.
 
Vartefter fotosidan växer tillför fler fotointresserade bilder av både bra och dåliga slag.

Eftersom vi alla är genuint intresserade av foto så är vi förstås genuint intresserade av att både hjälpa och hjälpas, så något problem finns väl knappast som jag ser det.
 
Nä, det verkar som alla här inne är så j"vla gulliga mot alla och man kan inte längra säga att saker och ting suger.
Jag tycker alla skall ta sig en funderare varför ni och andra fotar och lägger upp era bilder på en sida som är skapad av fotografer för fotografer. Jag ser inte fotosidan som en myshörna där man sitter och är gulliga mot varann utan ett ställe där man möts och ger varann inspiration.
Ta era solnedgångsbilder, jag orkar inte längre bry mig. Vi lite mer kreativa och strävande människor kanske kunde ha en fotosida delux där solnedgångar och semesterbilder är förbjudna. Så kan svensson sitta och kommentera andra svenssons på deras solnedgångar.
 
evalisen skrev:
Jag tror att en bra början kan vara att sluta klaga på olika bildmotiv eller en viss genre.

Det kommer alltid vara så att tex. jag gillar blommor och "Svensson" avskyr dessa blombilder.
Jag kanske inte gillar tex. motorsportbilder, men det gör ju såklart "Svensson".
(nu gillar jag även motorsportbilder, jag kom faktiskt inte i detta ögonblick på en genre som jag inte gillar)


Sorry eva men du har fått grymt mycket kommentarer för dina blombilder, så jag fattar inte vart du vill komma. Du har nog fått mer kommentarer på din bild med minst kommentarer än jag fått på min med mest.
Du tar snygga blombilder och därför gillar jag dom. men om man tar en platt tråkig bild på en vanlig blomma tycker jag den suger. Så funkar det med alla sorters motiv för mig.
 
henke-stenbäck skrev:
men om man tar en platt tråkig bild på en vanlig blomma tycker jag den suger. Så funkar det med alla sorters motiv för mig.

Även om blomman råkara vara den enda i hela världen?

Nja alla har vi tagit platta tråkiga bilder, jag tar dem än idag, lägger iofs inte ut dem, inte ofta ialf.. :)

henrik men ge kritik på dessa platta bilder då, tala om för dem att de suger?
 
urbano skrev:
Genuint? Tror du verkligen på det?

Motfråga: om det inte är så - vad så? Ska man designa FS med antagandet att de som använder sajten är genuint intresserade av foto - eller ska man designa sajten så att den passar alla - även de som tex är intresserade av origami eller flaskskeppsbyggeri?
 
jkene skrev:
Ska man designa FS med antagandet att de som använder sajten är genuint intresserade av foto
Det finns redan angivet vem fotosidan är riktad till.

"Fotosidan är en sajt för dig som har ett seriöst fotointresse och ett driv i att utvecklas. Du behöver inte vara duktig eller ha hållit på länge alls, men du skall ha intresset och viljan att bli bättre. Fotograferar du t.ex. bara med mobilkamera så är INTE detta sajten för dig. Vill du bara ladda upp mycket bilder för att visa för kompisar, när och kära så är INTE heller detta sajten för dig. Då rekommenderar vi Flickr.com."

Källa: Våra tankar om medlemmars gallerier
 
henke-stenbäck skrev:
Nä, det verkar som alla här inne är så j"vla gulliga mot alla och man kan inte längra säga att saker och ting suger.
Jag tycker alla skall ta sig en funderare varför ni och andra fotar och lägger upp era bilder på en sida som är skapad av fotografer för fotografer. Jag ser inte fotosidan som en myshörna där man sitter och är gulliga mot varann utan ett ställe där man möts och ger varann inspiration.
Ta era solnedgångsbilder, jag orkar inte längre bry mig. Vi lite mer kreativa och strävande människor kanske kunde ha en fotosida delux där solnedgångar och semesterbilder är förbjudna. Så kan svensson sitta och kommentera andra svenssons på deras solnedgångar.

Det här var ju riktigt kul att läsa.. det måste kännas förbannat bra att sitta där hemma bakom skärmen och känna att man är störst och bäst... jag tycker absolut att du ska skapa din fotosida deluxe.. det skulle vara hemskt intressant att se vilka fotografer du släpper in där.. så vi andra "svenssons" får se vad som just du anser vara bra fotografikonst.
 
henke-stenbäck skrev:
Sorry eva men du har fått grymt mycket kommentarer för dina blombilder, så jag fattar inte vart du vill komma. Du har nog fått mer kommentarer på din bild med minst kommentarer än jag fått på min med mest.
Du tar snygga blombilder och därför gillar jag dom. men om man tar en platt tråkig bild på en vanlig blomma tycker jag den suger. Så funkar det med alla sorters motiv för mig.

Jag tog bara ett exempel med just blommor och "Svensson".
Vi kan byta ut mitt ex. till konsertbilder och fågelbilder.
Alltså det jag menar är att det kommer ALLTID finnas dom som inte gillar en viss typ av motiv/genre.
Men om vi kan vara lite ödmjuk till andras val.. jag menar det önskar vi väl att andra är mot oss och våra val..
Inte kan jag säga till dej att nä nu ska du sluta fota i denna genren för jag gillar inte de motivet.

Men självklart om en bild är platt och trist, och vi ser att den hade kunnat göras fan så mycke bättre. Då måste vi säga det! Men inte att det är fel motiv.
Hoppas jag kan förklara så ni förstår. :eek:)
Hjälpa varandra är aldrig fel, utan att klanka ner.
 
Jag tycker Henrik har några poäng.

1. Det där gulliga och att våga säga när något inte är bra. Törs vi?
2. Tänk är nyttigt, fundera på anledningen till att vi laddar upp bilder här och vad vi vill åstadkomma med det. Är det bildkritik vi vill ha?
3. "Myshörnan" har ett stort utrymme på denna mötesplatsen. Är det syftet?
 
lottawe skrev:
Jag tycker Henrik har några poäng.

1. Det där gulliga och att våga säga när något inte är bra. Törs vi?
2. Tänk är nyttigt, fundera på anledningen till att vi laddar upp bilder här och vad vi vill åstadkomma med det. Är det bildkritik vi vill ha?
3. "Myshörnan" har ett stort utrymme på denna mötesplatsen. Är det syftet?


1. Jag törs, och jag gör det ofta!
2. Jag har alltid en tanke med mina bilder, och ja jag vill ha bildkritik... OCH gärna vad andra "känner" när dom ser mina bilder.
3. Härligt att det är mysigt och trevligt, mycke bättre det än när det kastas "skit" på varandra.
(Med "skit" menar jag hårda ord, och att vara taskig helt enkelt.)
 
lottawe skrev:
Jag tycker Henrik har några poäng.

1. Det där gulliga och att våga säga när något inte är bra. Törs vi?
2. Tänk är nyttigt, fundera på anledningen till att vi laddar upp bilder här och vad vi vill åstadkomma med det. Är det bildkritik vi vill ha?
3. "Myshörnan" har ett stort utrymme på denna mötesplatsen. Är det syftet?

1. Jag törs absolut, och slänger in det i bildkommentarerna när jag vill och tycker det behövs! Visst skulle jag också faktiskt kunna hitta många bilder som är platta, tråkiga, familjealbumsaktiga.. men den tiden jag lägger ner på Fotosidan använder jag till att öppna bilder som tilltalar mitt öga för att söka inspiration och en stund av glädje..

2. Ja, absolut kritik.. men jag vidhåller en sak som jag skrivit i flera trådar.. att jag lägger upp bilder som jag vill utvecklas på, men jag lägger också upp bilder där jag lyckats med något jag länge velat hitta, och då vill jag faktiskt ha lite bekräftelse på att andra ser att det känns bra.

3. Håller med Eva.. jag kan för mitt liv inte förstå varför ni tycker det vore bättre med en community där folk sågar varann till höger och vänster, slänger skit åt varandra.. vad är det för fel på att ha en trevlig stund och se tjusiga bilder som man blir inspirerad av, eller träffa andra trevliga fotografer som man diskuterar med och faktiskt även blir privat vän med utanför FS.. ??
 
Fotsoidanforumet börjar mer och mer likna en häxjakt där alla oliktänkande skall identifieras och ställas till svars.

Jag förstår inte varför ni går in och "försvarar" er!? Ingen ska behöva be om ursäkt för att man är medlem här eller motivera sina handlingar.
 
jkene skrev:
Fotsoidanforumet börjar mer och mer likna en häxjakt där alla oliktänkande skall identifieras och ställas till svars.

Jag förstår inte varför ni går in och "försvarar" er!? Ingen ska behöva be om ursäkt för att man är medlem här eller motivera sina handlingar.

Nä det ska ingen behöva, det gör man som man vill såklart. :eek:)
Jag ville svara. :eek:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.