Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
För att vi inte ska glida ifrån ämnet i den här tråden, så tänkte jag bara föreslå att man kan gärna komma med tips här, för hur vi ska göra för att öka bildkommentarerna.

Hur gör vi för att inte bara titta på bilder utan också skriva några rader/ord?
 
jkene skrev:
Fotsoidanforumet börjar mer och mer likna en häxjakt där alla oliktänkande skall identifieras och ställas till svars.

Jag förstår inte varför ni går in och "försvarar" er!? Ingen ska behöva be om ursäkt för att man är medlem här eller motivera sina handlingar.

Mycket bra skrivet. Jag försökte nog faktiskt försvara mig..

Nej, jag tror jag ska sluta för gott att läsa forumtrådar.. blir bara deprimerad..
 
ulricahdesign skrev:
Mycket bra skrivet. Jag försökte nog faktiskt försvara mig..

Nej, jag tror jag ska sluta för gott att läsa forumtrådar.. blir bara deprimerad..

Fruktansvärt tråkigt att höra det här! :eek:(
Ingen ska behöva sitta och försvara sej eller må dåligt i forumet.
 
Kan vi försöka hålla oss till ämnet bildkommentarer nu?

Alla som lägger upp bilder på fs vill ha just bildkommentarer, vem ska skriva?
 
lottawe skrev:
Vem utövar "häxjakt"?

*genuint nyfiken*

Jag vill inte bryta Evas inlägg om att vi bör hålla oss till ämnet, men jag vill bara svara att jag inte tycker man måste komma fram med specifika namn utan det räcker nog att känna av stämningen i en del forumtrådar och märka av att det är så som Kenneth skriver...
 
Jo, detta är ju nästan skrämmande faktiskt. Hur inlägg och diskussion sker utifrån vem som skriver..

Ang. bildkommentarer så tycker jag fortfarande att det vore bra att främja kommenterandet genom att lyfta fram utvalda kommentarer (givetvis med berörd bild) till index. Jag tror även på att lyfta fram denna eminenta artikel som inspiration och vägledning så som nyligen gjordes eller att kanske ha en checklista för frivilligt användande i träningen på att kommentera bilder. Kanske skulle kunna inspirera lite?
 
Varför kommenterar vi en bild?
För att hjälpa andra i sin utveckling eller för din egen utvecklings skull?

Hmmm nu behöver inte någon känna att ni behöver svara... det är en tanke som slagit mej sååå många ggr.
Och om jag går till mej själv så kommenterar jag bilder för min egen skull.
Jag vill lära mej att se vad den fotografen vill visa med sin bild, jag vill se budskap, jag vill se vad som är bra och vad som är mindre bra tekniskt.
Och sedan ta lärdom över alla intryck jag fått.
Sen skriver jag inte kommentarer som någon "lärare" säkert skulle gjort, för det är jag inte.
 
Verkade ju inte vara så många som ville diskutera metoder för bildkommenterande så jag flikar in ett svar till Ulrica iaf.

ulricahdesign skrev:
3. ...jag kan för mitt liv inte förstå varför ni tycker det vore bättre med en community där folk sågar varann till höger och vänster, slänger skit åt varandra.. vad är det för fel på att ha en trevlig stund och se tjusiga bilder som man blir inspirerad av, eller träffa andra trevliga fotografer som man diskuterar med och faktiskt även blir privat vän med utanför FS.. ??
Det finns väl ingen som sagt att folk ska såga varandra eller slänga skit på varandra till höger och vänster. Det tror inte jag heller leder till nån bra community iaf..

Sen är det i mina ögon inget fel i att ha en trevlig stund och inspireras (det är fö för det där "tjusiga" jag månar om kvalitén och tänket om varför vi laddar upp,) träffa andra och så heller.. Men om man är man privat vän utanför fotosidan också kan man ju egentligen köra bildkommenterandet irl, men framförallt allt kan man ju köra annat snack som inte har med bilderna och känslan de förmedlar att göra på andra sätt än i bildkommentarer. Är man inte tillräckligt polare för att dra det andra snacket i telefon eller över en kaffe kan man ju dra det gästbok eller mail istället. Det är min åsikt, men så är jag inget freak av lunarstorm och såna sajter heller förstås..
 
Känslan som bilder förmedlar tycker jag är intressant att höra i bildkommentarer.
Behöver inte betyda att det är den känslan som bilden är tänkt att förmedla.. men för betraktaren.
Och sånna tankar tycker jag är intressanta.
Överhuvudtaget om känslorna kommer fram hos betraktaren och har blivit berörd på något sätt av en bild så har man kommit långt med sin bild anser jag.
 
evalisen skrev:
Känslan som bilder förmedlar tycker jag är intressant att höra i bildkommentarer.
Behöver inte betyda att det är den känslan som bilden är tänkt att förmedla.. men för betraktaren.
Och sånna tankar tycker jag är intressanta.
Helt överens alltså:)
Men det är nog de allra flesta i den saken.
 
En annan sak som jag tänkte på var att behålla sin egen stil när vi skriver kommentarer,
alltid kul med personlig stil. :eek:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.