Annons

Varför kommenterar folk dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
johanlind skrev:
Den faktor som är absolut viktigast är hur många kommentarer man själv givit andra, det låter inte så överraskande, men det som är lite överraskande är hur enormt stark den effekten är (se figuren nedan). Hur många kommentarer man själv ger andra förklarar så mycket som ungefär 80% av all variation som finns i antalet kommentarer man själv får andra! Den enda andra faktorn som bestämmer hur många kommentarer man får på sina bilder är hur många bilder man laddar upp. Det känns rätt extremt, men den här modellen (alltså analysen med de variabler som var instoppade) förklarade 97% av all variation i hur många kommentarer man själv får av andra.

Har tyvärr inte sett tråden förrän nu. Har bara en liten invändning. Tycker nämligen inte att resultatet stämmer så där jättetydligt.
Själv har jag tidvis legat på +50 i givna kommentarer - utan att det givit något större utslag i kommentarer på mina egna bilder.
Kanske det beror på att jag själv inte laddat upp så många egna bilder under samma tid, och då håller ju den presenterade statistiska analysen, men jag är inte riktigt övertygad om slutsatserna.
Även nu ligger jag ganska högt, tycker jag, med ett netto på cirka 25-30 bilder kommenterade utan att jag får så många kommentarer tillbaka motsvarande den 70-procentiga grad som statistiken visade.
Jag tror att också kvaliteten på bilderna av kommentatorn spelar en betydande roll för benägenheten att svara på en kommentar.
Alltså, om jag som kommenterar också har bra bilder ökar chansen till att jag också får en bildkommentar.

Re: Re: Varför kommenterar folk dina bilder?

Hej Kenneth och verkligen kul att du läste igenom tråden!

Kijana skrev:
Tycker nämligen inte att resultatet stämmer så där jättetydligt.
Själv har jag tidvis legat på +50 i givna kommentarer - utan att det givit något större utslag i kommentarer på mina egna bilder.
Kanske det beror på att jag själv inte laddat upp så många egna bilder under samma tid, och då håller ju den presenterade statistiska analysen, men jag är inte riktigt övertygad om slutsatserna.

Slutsatserna är så klart inte felfria utan de är tolkade utifrån det material som jag samlade in. Men en fundamental sak med denna analys, precis som alla statistiska analyser, är att den säger ingenting om en enstaka persons uppgifter. Så på ett sätt är det omöjligt att argumentera vare sig för eller emot utifrån en enskild persons upplevelse. Det finns alltid en enorm variation och denna variation innehåller två delar. 1) Fel, eller brus, eller vad man vill kalla det. Det är den delen av variationen som vi inte kan förklara. 2) Variation orsakad av en viss anledning, dvs det finns en signal eller information i den variationen. T ex variation i antalet kommentarer man får beroende på hur mycket man kommenterar själv. Och det som imponerade mest på mig var att det var så pass enkelt att hitta mycket starka mönster i ett så pass litet material.

Kijana skrev:

Jag tror att också kvaliteten på bilderna av kommentatorn spelar en betydande roll för benägenheten att svara på en kommentar.
Alltså, om jag som kommenterar också har bra bilder ökar chansen till att jag också får en bildkommentar.

Här håller jag med dig, men jag skulle inte drömma om att försöka kvantifiera en bilds kvalitet - även om jag själv vet vad jag tycker är en bra bild och vad som i mitt tycke är en kass bild (oftast i alla fall!). Det verkar nu som att bildkvalitén är mycket avgörande här på FS för huruvida man får en kommentar eller inte (om man följer vissa intensiva trådar om detta ämne). Men det faller utanför vad jag kan göra med enkla test.

Vänliga hälsningar
/johan

Vet inte om det sagts tidigare men om man tittar på bilder med flest kommentarer så är det många som legat ett tag. Har själv haft bilder som jag tagit bort men som hade över 50 kommentarer men numera kan man vara glad om man får 5 på sina bästa bilder. Tar man bilder inlagda senaste två månaderna är det inte många som kommer över 15 kommentarer. Sedan har jag märkt att en del väljer att lägga in "publikfriande" bilder som funnits länge och redan har massor av kommentarer i de tre nya kritikpoolerna och det genererar ytterligare nya kommentarer på dessa bilder. Ja det finns många sätt att få mycket kommentarer. Personligen ser jag inte mycket kommentarer som viktigt utan är mera glad om jag får en enda kommentar som är lite mera konstruktiv och analyserande istället för alla dessa kortfattade berömmandena som inte ger så mycket.

Bra jobbat!

johanlind skrev:
Hur många kommentarer man själv ger andra förklarar så mycket som ungefär 80% av all variation som finns i antalet kommentarer man själv får andra!
Jo, det är ju en misstanke jag haft. Och nu finns det underbyggt med statistisk analys.

Den enda andra faktorn som bestämmer hur många kommentarer man får på sina bilder är hur många bilder man laddar upp.
Menar du att antalet kommentarer per bild är proportionellt mot totala antalet uppladdade bilder, eller att totala antalet kommentarer är prop mot totala antalet bilder?
För det är väl inte så konstigt om någon får 10 gånger fler kommentarer än någon annan som har en tiondel så många bilder.

vill man tex undersöka om det finns ett samband mellan skostorlek och längd hos människor ... så räcker det att mäta detta hos ett fåtal personer (10 borde ge ett snyggt samband), men om man t ex vill undersöka om vissa kostvanor leder till någon form av magcancer så lär man inte hitta någon effekt alls förrän man samlat in ett stort material
Jag är ganska övertygad om att man kan hitta en korrelation mellan skostorlek och intelligens. Iallafall om man väljer skostorlekar från 10-42 och mäter intelligens med ett traditionellt intelligenstest. Men jag tror inte skostorleken orsakar intelligensen. Vad jag menar är att man kan hitta många samband, men det är inte alltid orsak-och-verkansamband. Fast i din kommentarsanalys är det nog så.

(vetenskap är ju inget mystiskt knepigt utan snarare tvärtom, rakt på sak och genomskinligt!).
Absolut!

Vet inte riktigt om det stämmer. Bestämmde för att vara lite snäll och gav kommentarer på alla bilder i bildkritik - mellan som inte fått några. 13 stycken blev det. JAg har väntat och tänkte se om det gav resultat, än så länge har tre stycken tittat på mina bilder och ingen av dem som jag givit en kommentar har gjort det.

I och med att jag började kommentera alla andras bilder la jag själv in en bild där. Den har än sålänge fått tre tittar och 0 kommentarer. Fotosidan funkar inte längre....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar