Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder i DN

Produkter
(logga in för att koppla)

knase

Avslutat medlemskap
Vet inte riktigt om jag ska lägga den här tråden i "Journalistik" eller "Efterbehandling" men jag chansar här så får vi se hur det går :)
Jag har lagt märke till att många av bilderna i DN håller liknande "uttryck" eller vad man nu ska kalla det. Karakteristiskt (tycker jag) verkar vara kort skärpedjup, något urvattnade färger och ganska hög kontrast. Ex-vis:
http://www.dn.se/mat-dryck/reportage...n-bara-muffins

Nu till själva frågan; är detta en medveten "standardbehandling" som DN använder (typ en Lightroom preset) och är det i så fall någon som vet var den heter och går att få tag i?

Jag har pillat en del själv men inte lyckats få samma resultat, vilket är tråkigt för jag tycker att det blir riktigt fina bilder.

Ta bilden i raw och öppna med Camera Raw

1. Använd vitbalanspipetten och klicka på nåt grått så bilden blir exakt neutraliserad (en del med muffinsbilden är att du på nåt sätt förväntar dig att den borde vara lite gul).

2. Dra upp kontrast

3. Dra ner Saturation/Färgmättnad

Nu borde du vara på riktigt god väg.

Håller med om att dom är snygga. Fredrik Funck (som tagit första bilden) är grymt duktig och mångårig DN-fotograf. Varför inte maila honom och fråga?, dela gärna med dig av svaret.

Jag tror inte det är någon "DN bearbetning", det är helt enkelt så att smak och stil ändras över tid och just nu har många fallit för den där looken (inkl undertecknad).

Bildbehandlingsmässigt så är det väl en dos extra lokal kontrast (LCE) och blekta färger, samt en bra ljusbearbetning (bild 1 talar jag om). Och såklart, en bra ljussättning från start.

F.ö. har Funck gjort dom ballaste ljussatta bilderna jag sett, tyvärr hittar jag inte länk. Det var ett reportage från en solig badstrand på Gotland och han hade släpat med sig ett portabelt blixtaggregat och fotade rätt mycket i motljus och behövde därmed kontra solen från en klarblå himmel (!) - och lyckades (japp, jag var tvungen att maila och fråga :).

Ja det är ingen dum idé att maila och fråga, jag ska nog göra det.

Ljussättningen är såklart A och O, och jag inser att det är svårt att "sminka en gris" :) men jag prövar ändå att lägga upp en bild utifrån era tips. Kom gärna med feedback!

Framkallning-2.jpg

Tjusigt. Men kanske lite smått för att bedöma. Men jag skulle ändå säga att kanske ska du värma upp bilden lite. Och - när du drar ner saturation - samtidigt dra upp lite vibrance. Det är som saturation (färgmättnad) men verkar bara på svagt färgsatta delar. Resultatet blir att man jämnar ut färgerna mot varandra, men behåller den något färgfattiga looken. Lite som shadows/highlights gör med ljus - fast på färg alltså.

Bara en tanke men kanske värt att prova.

Ok, jag prövar ikväll igen!
Kan lägga upp bilden på flickr istället så blir det lättare att se.
Det som jag funderar lite över är att du skriver att temperaturen ska upp, är inte risken att jag tappar den "gråa" känslan i hudtonerna då?

Ja förlåt det blev något konstigt med länken. Den du har lagt med är den rätta.

Här är ytterligare ett exempel:
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/muhammad-i-kairo-gillar-svenska-piratpartiet

Jag har sett flera liknande bilder i DN som alla har samma stuk. Hudfärgerna är litet lätt gråaktiga. Riktigt coolt tycker jag!
Om någon har några tips för att uppnå samma effekt är jag i idel öra :)

Den där var förhållandevis mild och helt ok - ibland kan det dra iväg ordenligt i dagspressen med lokal mättnad , gråa hudtoner och tokmycket kontrast. Det ser, enligt mig, för jäkligt ut men det är väl en övergående trend som så mycket annat.

Prova även att göra ett svartvitt lager och dra ner opaciteten. Lägg på en mask, sedan kan du selektivt välja vilka delar du vill skall behålla lite mer färg enligt smak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar