Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Om du jämför med hur snabbt det gick att gå från film i kameran till digitala kameror, så har det inte hänt så mycket på bokmarknaden de senaste tio åren. Så här skriver Svenska Förläggareföreningen:
"Den totala bokmarknaden handlar i mycket hög utsträckning om tryckta böcker. Ljudböcker svarar för mellan två och tre procent av försäljningen, e-böcker för knappt en procent. Den digitala utgivningen består än så länge huvudsakligen av on-line-tjänster inom delmarknaderna företags- och kurslitteratur. Sammantaget står de tryckta böckerna fortfarande för över 90 % av bokmarknaden mätt i försäljningskronor."
På samma sätt som att många ser fotografiet på en papperskopia som slutprodukten för fotograferandet, ser många bokläsare och boksamlare inbundna böcker och bokhyllan/biblioteket som det intressanta. Hur kul är det med en bokhylla med tre uttjänta läsplattor i?
Den digitala kameran har adderat stort värde till fotograferandet genom rawfiler och möjligheter till efterbehandling av bilden som knappt ens var möjlig i mörkrummet. Vilket mervärde adderar en e-bok? Ingen alls enligt mig. Möjligen att en läsplatta väger mindre än ett gäng böcker, men själva läsupplevelsen för oss som gillar bokläsning blir så mycket sämre. Jag är övertygad om att inbundna böcker kommer att finnas kvar under mycket lång tid framöver.
Är du intresserad kan du läsa mer här:
https://data.riksdagen.se/fil/F358F77F-BAD8-4B71-8F86-B9D0140A80F0
Papperstidningar med nyheter är något helt annat. Nyheter och kortare reportage är som gjort för digital form. Det är ingenting man vill spara på och nyheter har inget långsiktigt värde.
Håller med i allt du skrivit om böcker och kan bara tillägga: att man en bonde i Nag Hammadi i Egypten råkade hitta en stor kruka med nedgrävda gamla skrifter som sedan visade sig innehålla de s.k. Gnostiska Evangelierna. De skrevs av de som förlorade kampen mot den centralstyrda kyrkan. Dessa flera tusen år gamla skrifter var alltså fortfarande läsbara. Hur länge överlever digitala skrifter tro?
När det gäller papperstidningar så håller jag inte med alls. KB har sparat gamla tidningar i evigheter och de har stor betydelse vid många former av forskning än idag och kommer så att fortsätta vara så länge de finns. Att de ofta digitaliseras beror ju på att sökbarheten ökar men även på att gammalt tidningspapper är skört.
Sedan finns det också en rent pedagogisk poäng med papperstidningarna och det är därför som DN i papperstidningsform fortfarande dominerar hos DN. Tidningarnas webbar är rena pedagogiska katastroferna. Kolla Erlands Aftonblad t.ex. som nästan är oanvändbar idag. När man kommer in på deras site så ligger först en reklamblaffa över hela skärmen. På senare tid har de dessutom oskicket att lägga en reklambanner med rörliga animationer som gör att folks ögon dras från det väsentliga innehållet. Som om det inte vore nog så dras en videointro igång i bakgrunden som man sedan får försöka hitta så man kan stänga av ljudet som regelmässigt alltid är högre än vanligt. Rena attentatet.
Sedan är sidan så fullständigt överbelamrad med microingresser och hyperlänkar att folk blir alldeles kollriga och riskerar att helt missa det väsentliga - nyhetsinnehållet. Jag vill bara erinra om professor Kristianssons formel som många gränssnittsdesigners än idag lever efter - 7 +- 2. Han kom i sin forskning fram till att människor normalt bara klarar 7 +- 2 alternativ att välja mellan. De med bäst skallar fixar 9 och de med sämst bara 5 kanske. Hur mycket är Aftonbladet och Expressens webbar belamrade med?
Tänker man på detta så förstår nog många varför en vanlig papperstidning som DN är överlägsen en webb som Aftonblajets. Vi kan ju dessutom prata om vad Aftonbladet tycker är viktigt att puffa för på sina löp. Det säger nämligen en del om nyhetsvärderingen. För det mesta rör det sig om några pseudoförvecklingar i den mest populära såpan typ Bonde söker fru eller Paradise Island eller vad de nu heter. Det här är inte nytt men har eskalerat bortom allt förnuft. Redan på 70-talet skrev de på löpet exv. om vilka problem Pecka Langer (gammal radio och TV-profil för de som inte känner till honom) hade med sina löständer.
Nä jag ser Aftonbladet mer som en veckotidning idag som kommer ut varje dag och till halva priset eller mindre mot vad en sådan kostar. Aftonbladet är säkert lönsamt idag men resultatet journalistiskt är ju en fullständig katastrof som i praktiken gör det mesta för att dölja sitt historiska arv som nyhetstidning. Så jag väntar väl bara på att de kickar Lena Melin och Åsa Lindeborg och anställer några fler vardagskolumnister eller lekledare. Jan Guillou går säkert snart i pension på riktigt han med. Sen är det fritt fram för veckotidningskonceptet rakt igenom.