Makten skrev:
Intressant inlägg! Jag har alltid ratat litteratur om saker som jag är genuint intresserad av, men jag undrar om jag inte ska gräva lite på biblioteket.
Jag har funderat ganska mycket på varför jag fotograferar och jag kommer aldrig fram till något vettigt svar. Jag har ingen aning helt enkelt. Jag har alltid gillat bilder och grafik, och jag antar att fotograferandet är ett sätt att "ta kontroll" över detta istället för att bara se andras verk. Men någon egentlig "mening" finns inte. I alla fall inte som jag själv förstår. Det handlar kanske om att visa något av sig själv, genom sina bilder. Men vad?
Många uttalar sig ganska konkret och säkert om meningen med att fotografera, men frågan är om det nånsin är särskilt självklart. Det är lätt att häva ur sig klichéer om "skapande" och sånt, men sällan hör man något som verkligen låter sant. Sånt som inte är sagt bara för att den som säger det vill framhäva sig själv.
Spännande tråd det här...
och om Dogma...bla.
Som du säger Martin
"Många uttalar sig ganska konkret och säkert om meningen med att fotografera, men frågan är om det nånsin är särskilt självklart".
Har själv undrat över "meningen med att fotografera.."
meningen för mig själv alltså!
Började själv fotografera omkring åren 1954-56, fick med en bild i motortidningen Fart året 1964!
Närbild på Jockim Bonnier.
Gick nära redan då!
Och sedan fortsatte jag fotografera....av någon anledning.
Och "meningen med det", bra fråga!
Det blir ju även en så'n här fotografisk existensiell fråga som många fotografer får, "Varför fotografera du? Vad är meningen?"
Va f-n skall man svara på det??
Har nog sagt nå't något klurigt gång, nå't som jag läst.....
Tycker det va lättare när jag var yngre!
Att svara på det mesta alltså!
Nu ju äldre man blir, så verkar "självklarheterna försvinna in i kvantmekanikens dimma..!!"
Det finns flera svar...och "verkligheten" bestämmer sig inte för att ta någon form förrän man betraktar den,
med sina egna ögon!
Ok,
"meningen med att fotografera" alltså!
Nåja,
det är väl som det mesta här i livet misstänker jag, man gör saker, eller skriver saker för att bli uppmärksammad, bekräftad!
Så kanske det är...!?
Så därför fotograferar jag! För att bli bekräftad!
Och så har Dogma "kommit in i mitt liv"!
Känns kul, utmanande!
Dogma påminner mycket om den fotografering jag gjorde på 1960 och 1970-talet! Kanske därför jag tycker det känns bra!?
Då sprang jag omkring med en kamera, ett objektiv, en film och det blev en otrolig massa bilder!
(Fotoskolan satt nog i ryggen också!?)
Åtta A4-pärmar fulla med svartvita negativ!
Och vad gäller Dogma 07, så när vi började att talade om Dogma,
Johan Ericson och jag,
så var också en av de viktigaste punkterna att det skulle vara frivilligt!
Man bestämmer själv alldeles frivilligt om man vill vara med i Dogma och pröva "uniformen!"
B)