Annons

Bilden "Stenen"

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Tycker det blir för lite bilddiskussioner i forumet - gör ett försök för att få igång lite igen...

Bilden "Stenen" - fotograferad på kvällen i regnväder. Nikon F3, 28mm, bländare 22, stativ.

Vad tycker ni? Kompositionen? Innehållet? Eller annat?

Bilagor

• vit sten.jpg
    vit sten.jpg
    48.4 KB · Visningar: 1,461
En gammal "pirat-skattkarta" kominerad med med vägverkets karta över Malmös vägnät...eh.... skatten skulle varit annan färg tror jag.

Ser ett riktigt kaos, blir nästan lite stressad.

Bilden påminner om en karta, flygbild, över en stad. Ett myller av vägar och gator, som alla leder till samma knutpunkt (i detta fallet stenen).

mvh
Jonas

Jag återkommer med mina tankar efter att andra fått komma med sina. Vill inte punktera bilderna för tidigt. Diskussionerna har en tendens att tystna efter att jag lämnat facit (!)... Hoppas du forstår Jonas.

Hej
För mig är bilden störande.
Något stör mig så mycket att jag har svårt att se den.
Ändå borde den ge mig något med den kompositionen.
De två parallella strecken där i mitten är, tror jag en orsak varför jag har svårt för bilden.
Skulle sen ha velat ha en mer enhetlig bakgrund till stenen. En för stor skillnad i färg mellan vänster och höger om stenen.
Sen finns en spegling av ljuset på den ljusare stenen till vänster om stenen. Den ger inte mig något.
Men som sagt, det är en bild som jag inte riktigt kan få fast. Eller ens tycka om.
Ska bli riktigt kul att få se vad som skrivs här om bilden som jag inte tastnar för alls även om den har kvaliteer som borde ge en mer positiv känsla.
Mvh/-Anders

En intressant och lite livlig! bild. Ögonen dras till stenen uppe till höger men det är lite för mycket liv i ytorna nere i vänstra delen av bilden. Det skulle vara intressant att se bilden med stenen i G:S om den möjligheten finns. Det skulle kanske göra bilden lugnare och koncentrera intresset hos betraktaren till just stenen.

I min mening inte alls i klass med en del andra bilder du tagit, Terje...

Stenen ligger i närjeten av det Gyllene Snittet, det ger en dynamik i bilden. I övrigt finner jag den orolig...

/Janne

Lustigt hur olika man tolkar, min omedelbara känsla var inte alls stress utan precis tvärt om. Ro, ett lugn, sömn. I "vecken" nere till vänster ser jag ett öga som blundar. Klippan som skulle kunna vara förstenad uråldrig hud. Någon som sett filmen Merlin och minns berget, dvs den sovande jätten som vaktar svärdet? (Eller var det kanske inte i Merlin utan i en annan fantasyfilm?)

Tycker att bilden är väl rörig, den är svår att ta till sig som någon var inne på. Stenen, som man får förmoda är det centrala i kompositionen pga titel och dess medverkan överhuvudtaget, är för lik omgivningen: väldigt likartad färgton och liknande textur. Det finns ingenting i bilden som sticker ut...

Ja du Terje!

Som vanligt så är dina tolkningar helt skilda från oss andra! Men det är lite av magiken i fotograferandet och hur vi människor fungerar.

En del av dom kommentarer som tidigare har skrivits kan jag med mitt öga hålla med om.

- Lite rörig. - Enkel i sin färgton.

Men det som stör mig mest, är området ovanför sten. Där fastnar mitt öga hela tiden.

Däremot maskade jag av den delen av bilden, samt en del av bildens högra del. Så fick bilden ett lugnare intryck för mina ögon.
Om ett något märkligt ansikte, så hittar jag ögat i det skrynkliga ansiktet med en finne i pannan.

Tänk om det hade varit lite mer ljus ljust på stenen. Det hade jag gillat.

\\Sten

Hej,
jag tycker inte att bilden är rörig, bildelementen är ju ganska tydliga och kompositionen på ett ytligt plan enkel.

Däremot är det spänning i bilden; en oro och ängslan? för vad som skall komma? Den stora ytan har spruckit av anspänningen, alltmedan den mer slutna lilla stenen slutet håller samman och vilar lugnt.

För mig är det frågan om inte den stora hällen på sätt och vis hålls på plats av den lugna statiska stenen, och inte tvärtom? (...som det ju givetvis rent faktiskt är)

Hmm, måste målet med naturfoto alltid vara något lugnt, harmoniskt och vackert (eller möjligen dramatiskt)? En av de mer intressanta naturbilder jag sett på ett tag, tycker jag.
-Christian

Nån nämnde gyllene snitt. Utan att ha mätt så tror jag stenen ligger för lång upptill höger för att ligga i ett gyllene snitt.

Jag ser ingen dynamik i bilden. Jag ser däremot en viss oro, vilken kanske skulle dämpats om stenen låg i ett gyllene snitt.

Terje: Vad tänker du när du tar bilden. Jag ser bilden som ganska traditionell och "platt"

Senast ändrad:
Hustomten skrev:
Nån nämnde gyllene snitt. Utan att ha mätt så tror jag stenen ligger för lång upptill höger för att ligga i ett gyllene snitt.

Den ligger i närheten av ett gyllene snitt. Horisontellt ligger den bra, men vertikalt borde den ligga lite lägre för att ligga helt "rätt"... ;-)

/Janne

Denna typ av bild brukar jag ta när jag är ute på geologiska exkursioner. En ren avbildning något geologiskt alltså.
Jag ser bara ett sprickigt berg med en lös, dittransporterad sten. Konstig färg på berget.
Kyanitkvartsit?

Är meningen med bilden något annat än en avbildning så vill jag gärna veta vilken ;-)

Min första tanke när jag såg denna bild var Livslinjer...titta i din hand och det ser nästan lika ut..kanske är det hjärtat som pumpar uppe till höger..
Kan man spå en sten tro...:)

Rita skrev:
Min första tanke när jag såg denna bild var Livslinjer...titta i din hand och det ser nästan lika ut..kanske är det hjärtat som pumpar uppe till höger..
Kan man spå en sten tro...:)

DET tycker jag var en riktigt bra tolkning!

Funderar lite över det med harmoni. Måste en bild vara harmoniskt jämt? Kanske för att tilfredsställa stora massan..

Nej, en bild måste inte vara harmonisk. Det kan säkert vara så att en disharmonisk bild väcker ett större intresse än en harmonisk. Helt klart är bilden "stenen" kanske disharmonisk, eller i vart fall orolig, men den är likafullt intressant.

Frågan är snarare vart Terje vill rikta uppmärksamheten och vilket dolt budskap han vill förmedla. Om den lilla stenen hade varit placerad i GS hade den sannolikt varit huvudmotivet i bilden men nu har Terje placerat den bortom GS och han har säkert en tanke med det. Jag tror inte på den rena geologiska dokumentationen, därtill har jag sett för många Terje-bilder och hört Terje utveckla det budskap han vill förmedla. Möjligen handlar det om något slags lugn i kaoset. Men jag har varit hos grannarna på landet och druckit vin i sex timmar så jag kanske tar ut svängarna för mycket. ;-)

Bilden lämnar mig ganska oberörd faktiskt. Den stora ytan ner till vänster balanseras bra av den lilla vita punkten, men jag känner ingen dynamik i bilden.
Kanske det beror på alla streck som går åt alla håll och kanter och därmed distraherar ögats möjligheter att hitta ett flyt i bilden.
På något sätt ger mig bilden associationer till primitiva hällristningar, fastän det inte är det.

Stenen..

För mig kan din bild symbolisera livets kaos där man ibland tar ett steg tillbaka och får överblick över vad som pågår och därmed kan man känna harmoni (den lilla stenen).

Samtidigt är det ett slags lyster i bilden uppifrån och ner (om det inte är min monitor som är trasig) som jag inte riktigt kan placera, men det gör att man vill titta mer.

/Johnny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar