Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilden på securitas-bilen när den sprängs, AB 050830

Produkter
(logga in för att koppla)
Här stod fotografen. Tagen med 300mm + X1,4 och D20 från den platsen där bilen stod. 100 % crop, så det går åt objektiv för att fota på detta avstånd....
 

Bilagor

  • ab2.jpg
    ab2.jpg
    23.3 KB · Visningar: 710
SM0SBI skrev:
Här stod fotografen. Tagen med 300mm + X1,4 och D20 från den platsen där bilen stod. 100 % crop, så det går åt objektiv för att fota på detta avstånd....
Det är en bra bit till lyan i alby som ligger så pass bra till för en så pass bra bild på exakta tiden för explosionen. Bilden var tagen på exakt rätt tid för att få en så pass mäktig bild. MEN, han kan ju ha serietagning på... MEN... tiden från att de stoppa transporten till att den spränges kan inte vara spec lång. Väktarna togs ut och släpptes lösa = de larmade = polis på väg med en jädrans fart någon stans ifrån. I sthlm tar det inte lång tid tid att få fram en polis på ett rånlarm = rånarna hade inte lång tid på sig att länsa transporten = fotografen hade inte lång tid på sig att langa fram jättegluggen och börja ta perfekta bilder. Och hur många har jättegluggen påmonterade hemma i lägenheten en måndag mitt på dagen för att vänta på bilder på e4an?
 
SM0SBI skrev:

Jag tror att den som stod där med systemkamera och teleoptik mycket väl kunnat veta om i förväg att det skulle smälla..... Men det kommer vi aldrig att få veta då alla tidningarnas källor är skyddade enligt lag.

Hoho, mer än lovligt konspiratoriskt lagd.
 
tritub skrev:
Det är en bra bit till lyan i alby som ligger så pass bra till för en så pass bra bild på exakta tiden för explosionen. Bilden var tagen på exakt rätt tid för att få en så pass mäktig bild. MEN, han kan ju ha serietagning på... MEN... tiden från att de stoppa transporten till att den spränges kan inte vara spec lång. Väktarna togs ut och släpptes lösa = de larmade = polis på väg med en jädrans fart någon stans ifrån. I sthlm tar det inte lång tid tid att få fram en polis på ett rånlarm = rånarna hade inte lång tid på sig att länsa transporten = fotografen hade inte lång tid på sig att langa fram jättegluggen och börja ta perfekta bilder. Och hur många har jättegluggen påmonterade hemma i lägenheten en måndag mitt på dagen för att vänta på bilder på e4an?

Jag anklagar ingen!!! Alla har säker rent mjöl i påsen som Daniel skriver. Jag var bara så nyfiken så jag kunde inte låta bli att kolla upp var fotografen hade stått.
 
SM0SBI skrev:
Jag anklagar ingen!!! Alla har säker rent mjöl i påsen som Daniel skriver. Jag var bara så nyfiken så jag kunde inte låta bli att kolla upp var fotografen hade stått.

*hrm* Hoppas ingen tog illa vid!
Menar inte heller att vara anklagande... men de verkar lite för perfekt.. (enl. mig)... fast om nu personen har rent mjöl i påsen kan han alltid gå ut i AB och berätta hur han lyckades.., utan att avslöja sin identitet.
 
Nu väntar jag bara på uppgiften att rånarana dirigerade värdetransportbilen fram och tillbaka. Helt uppenbart för att få ett optimalt läge för att det skulle gå att ta bilderna...
 
Arctic skrev:
Nu väntar jag bara på uppgiften att rånarana dirigerade värdetransportbilen fram och tillbaka. Helt uppenbart för att få ett optimalt läge för att det skulle gå att ta bilderna...

Varför skulle de dirigerat?
De kör av e4an där för att ta sig ner till tumbra bruk. Gäller bara att stoppa på rätt ställe, och de har de gjort. Eller va de det du menade?
 
Naturligtvis var det Anders Gerdin som låg bakom hela kuppen. Troligen var det han själv som stod på Albyberget och plåtade också för att förvissa sig om att jobbet blev ordentligt gjort.

Själva rånet är bara en bisak - allt är uppstyrt för att AB skulle kunna sälja några extra lösnummer.

Varför spekulerar ni fortfarande? Det är trams, dumheter och osant.
 
tritub skrev:
*hrm* Hoppas ingen tog illa vid!
Menar inte heller att vara anklagande... men de verkar lite för perfekt.. (enl. mig)... fast om nu personen har rent mjöl i påsen kan han alltid gå ut i AB och berätta hur han lyckades.., utan att avslöja sin identitet.

Det är kul med alla konspiratoriska personer här. Lite paranoida tendenser finns allt här på fotosidan. A priori skulle det betecknas som osannolikt att just den person som tog fotografiet skulle komma att ta det. Men att någon skulle ta ett dylikt fotografi vid något av alla de tillfällen som rån inträffar är inte osannolikt, och i just detta fallet blev det just han som tog det.
Han kanske stod och lekte med sin nyinköpta kamera, panorerade ut från balkongen och såg nåt intressant. Inte vet jag, men det är i varje fall inte osannolikt att dylika saker inträffar utan att eventuell fotograf är inblandad i händelsen.

Arctic skrev:
Nu väntar jag bara på uppgiften att rånarana dirigerade värdetransportbilen fram och tillbaka. Helt uppenbart för att få ett optimalt läge för att det skulle gå att ta bilderna...

Haha, asgarv.
 
tritub skrev:
Helt sant.. va gör de för skillnad...?
De e lite kul att spekulera! Ingen som tar skada av det? Ber om ursäkt om du / någon tar illa upp!

Ska ni driva en tramstråd där ni utpekar folk som grova brottslingar kanske ni ska byta forum. Ska det tvunget vara på Fotosidan borde väl 'Fritt Forum' funka bättre.
 
mindbash skrev:
Ska ni driva en tramstråd där ni utpekar folk som grova brottslingar kanske ni ska byta forum. Ska det tvunget vara på Fotosidan borde väl 'Fritt Forum' funka bättre.

Ja pekar inte ut någon. Jag spekulerar på skoj om bilderna...
Men nu tackar jag för mig...
ska inte trampa nån mer på tårna!
 
mindbash skrev:
Bilden är tagen av en privatperson, som började plåta efter första explosionen, och är en ren turbild. Faktum. Inte öppet för diskussion.
Hur kan du vara så tvärsäker? Var det du eller nån du känner som tog bilden?

PD
 
Ursäkta mig men nu börjar jag fundera lite över en del inläggsskrivares mentala hälsa.

Bara att påstå att en kumpan till rånarna skulle ställa sig och plåta för att tjäna extrapengar är så urbota dumt.
Skulle man riskera ett flerårigt fängelsestraff för att få några tusenlappar från Aftonbladet när man kanske kommer unden med några miljoner från värdebilen???

Den som påstår att man inte hinner ta fram kameran och sätts på en glugg börjar jag också funera över. Ponera nu att du sitter hemma i lägenheten eller huset. Det smäller till och du kollar ut. Kanske var du redan på balkongen i ett annat ärende. Hur lång tid skulle det ta för dig att springa in hämta kamera och börja plåta?
De flesta skulle nog klara av det på några sekunder. Kanske den som skrev att det är osannolikt och omöjligt är en sån som har kameran inlåst i en skrubb. Men för den som har en fotoväska så är kameran nästan i beredskap direkt. Kanske hade personen i fråga två kameror. En med en fet glugg på. Bara starta att skjuta bilder direkt.

Jag förstår inte misstänksamheten mot att någon skulle kunna ta turbilder. Den som menar att det är en kumpan som plåtat borde kanske också ta följande i beaktande. Tydligen har polisen fått tillgång till bilderna enligt vad någon skrev i forumet tidigare. Skulle man vara så korkad att man är kumpan och plåtar sina kumpaner för att hjälpa polisen. Såååå korkade är nog inte ens de mest naiva amatörer till rånare.

Jag vet inte varför det är så svårt att acceptera följande. En fotograf har haft en jäkla tur och tagit en bra bild. Troligen har han/hon tagit en serie med bilder och lyckats få med sprängningen på en av rutorna.
 
skulle även kunna ha varit en vanlig dv kamera bilden på ab's hemsida är beskuren i 4:3 formatet (fortfarande standard för video och tv), och videokameror har ju nästan alltid tillräcklig upplösning för att täcka en 21tums tv- skärm.
de brukar också ha en helt sjuk zoom, uppemot 20x och utan zoomen brukar en dv kamera ha "normalglugg" motsvarande iallafall och det blir rätt mycket, skärpedjupet brukar vara väldigt långt på videokameror, det är den på bilden också.

dessutom ser bilden ut att vara tagen ca. 1s efter självaste smällen.
 
SM0SBI skrev:
Här stod fotografen. Tagen med 300mm + X1,4 och D20 från den platsen där bilen stod. 100 % crop, så det går åt objektiv för att fota på detta avstånd....

Men nu är ju inte sprängarbilden så detaljrik. Det innebär att den kan vara tagen med ett 200 eller 300 mm objektiv utan x1,4 adapter.

D.v.s. inget häftigt svindyrt objektv. Med tanke på att det var i det närmaste perfekt ljus så behöver inte heller objekltivet ha varit speciellt ljuskänsligt.

Den första bilden på hela huset. Vad har du använt för objektiv där?
 
mindbash skrev:
Jag har säkra källor.

Det brukar väl kvällspressen och se och hör alltid påstå också :).

Kommer osökt att tänka på ett fall där kvällspressen regiserade en bild där två killar i rånarluvor poserade framför någon polischefs dörr eller liknande (jag har för mig han hette något som påminde om rimmad skinka).

Hoppas folk ser smijlies.
 
Senast ändrad:
Fragola skrev:
skulle även kunna ha varit en vanlig dv kamera bilden på ab's hemsida är beskuren i 4:3 formatet (fortfarande standard för video och tv), och videokameror har ju nästan alltid tillräcklig upplösning för att täcka en 21tums tv- skärm.
de brukar också ha en helt sjuk zoom, uppemot 20x och utan zoomen brukar en dv kamera ha "normalglugg" motsvarande iallafall och det blir rätt mycket, skärpedjupet brukar vara väldigt långt på videokameror, det är den på bilden också.

dessutom ser bilden ut att vara tagen ca. 1s efter självaste smällen.

En bild från en dv-kamera skulle inte räcka till att dra upp över ett helt uppslag i AB med den kvalitet som det var.

Kan berätta om en tjej som köpte en 350D och samma dag, alldeles efter att batteriet var färdigladdat, upptäckte att hon hade ett lodjur i trädgårn. Hur stor sannolikhet är det då?

/Viktor
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.