Annons

Bildbearbetning

Produkter
(logga in för att koppla)

stiff

Ny medlem
Hej!
När jag kollar runt på bilder här på fotosidan förvånas jag över hur många har fått så otroligt fina och klara färger.
Min fundering är egentligen hur mycket bildbehandling som görs på dessa bilder, för de ser väl knappast ut så utan att man lägger på extra färgmättnad m.m.??
Om någon kan tipsa mig på vad som är bra att göra i form av bildbehandling efteråt för att få fram klara, skarpa färger!
Ytterst tacksam för svar!
Hälsn Stiff
 
Jag efterbehandlar alla mina bilder som kommer ur digitalkameran. Detta just för att bilderna kräver en viss bearbetning. Det första jag brukar göra är att lägga till kontraster och färgmättnad. Sedan lite färgbalansering på det för att få fram rätt färger. där stannar det väl ifall jag inte har något speciellt mål med bilden. Det finns ju dock alternativ så att man får ut en användbar bild direkt från kameran, men då kan man även förlora en del information i bilden som man sedan kanske saknar.

Mitt tips är att mixa lite med kontraster och färgmättnad. Mer kontrast tar oftast bort den lite grådassiga känslan man oftast får på helt obehandlade digitala bilder.
Hoppas jag skrivit något som hjälper dig? :)

/Olle
 
Redigerar oxå alla mina digitalabilder, fast oftast inte så mycket, beror lite på vad syftet med bilden är, å vad den ska vara till. (web/print).

Det jag oftast gör är att fixa till vitbalansen, ändra storleken, samt fixar till skärpan. En del bilder kör ja via Noise Ninja om de har störande brus, å så konverterar jag alla bilder som ska till webben till färgprofilen sRGB.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.