Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betygsystem igen!

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
På sista tiden har jag börjat irritera mig på hur folk sätter betyg! Smaken är ju som baken. Men när man får väldigt många femmor och några ettor???? Har vart med om det själv. Hur skall man se till så att folk bedömmer efter samma kriterier. Många får inte en ärlig bedömning..

Jag såg en bild idag som blev sågad av tio stycken som nästan alla hänvisade till "gemensam betygsdefinition", sen sista är får han en kommentar; "kanonbild" och betyget blir en femma. Smaken för bilder är subjektiv men om man ändå skulle försöka sätta betyg efter gemensamma grunder!

Har också märkt att om jag skriver mycket kritik men också ger råd hur bilden kan bli bättre ger sig den personen på min bilder som fått mycket höga betyg med ettor för att dra ner snittet! Småglinsfasoner tycker jag! Det har inte hänt så många gånger men det är ändå uppenbart!
 
Jag sätter aldrig betyg men det är klart människor har olika bedömingsgrund.
Jag förvånas ibland över en del 4-5:eek:r som jag själv inte brytt mig om att kommentera för de är så ointressanta, samtidigt som jag har sett bilder med 3 i snitt som jag tyckt varit underbara.

Det är inte bara en fråga om motiv utan också att vi har olika referenser, både tekniskt och annat.

Annars kan man lika gärna ha automatbetyg. :)

Sedan är det nog så att en del gör sin bedömning efter person, därför kan hämnd uppstå. Plus att det kanske kan vara så att en yrkesfotograf bedöms hårdare? Eller?

ja, alltså, jag menar inte att jag fått särskilt hård bedömning, det var bara en fråga.
 
tycker egentligen en gemensam betygsdefinition är rätt meningslös egentligen...det är ju klart en bild bedöms olika av olika människor
hur kul är det om man får ett betyg med referens till betygsdefinitionen...det säger ju inte ett skit om hur personen uppfattat bilden...jag vill veta vad betraktaren i fråga tycker om bilden med utgångspunkt i dennes känslor...så länge den som sätter betyg motiverar detta betyg så kan jag mycket väl acceptera att få en 1:a av någon och en 5:a av någon annan...

håller med dig om att det är larvigt med folk som sätter betyg för att hämnas...dock lika larvigt med folk som sätter tackbetyg...alltså högre betyg än vad man förtjänar för att jag man ett högt betyg på deras bilder
 
Har inte dessa personer missuppfattat fotosidans syfte. Den är väl ingen tävling, utan ett sätt att utveckla oss som fotografer?

Att sätta ett högt tackbetyg utan att förklara vad som kan göras bättre är väl ett dåligt tack.

Jag hörde ett bra citat nyligen,
"Det finns inget så hänsynslöst som att vara hänsynsfull."

För mig betyder detta att det är bättre att tala om att din bild, eller vad det nu är, inte riktigt håller klassen och kan förbättras på ett antal punkter. Detta naturligt vis på ett vänligt och icke elakt sätt.
 
Vi har inte missuppfattat syftet med sidan! Klart man skall säga vad man tycker, men det är riktigt barnsligt att hämnas dåliga betyg!
 
tar inte åt mig! För mig kvittar det vilka betyg jag får. Tycker bara det är tråkigt om det skulle bre ut sig här på sidan i takt med att fler och fler som tror det här är msn eller något!

Det kanske är dumt men jag brukar bara ta åt mig av kritik av folk i min egen genre och folk som bevisligen vet vad de talar om! Det kanske är dumt, vad vet jag!
 
jovisst...håller med dig...bäst vore om det inte förekom sådant här på fotosidan

varför skulle det vara dumt att ta åt sig av kritik från folk som vet vad dom pratar om? jag menade ju självklart att det var dumt att ta åt sig av folk som man märker inte har någon substans i sina argument
 
Skippa betygen

Jag har lagt ner att ge betyg och tar inte speciellt mycket hänsyn till de betyg jag får själv.

Jag har helt enkelt kommit till slutsatsen att eftersom folk alltid tenderar att tolka in både det ena och det andra i siffror så nöjer jag mig med kommentarer istället.

Om inte annat så tror jag att det bespar mig en hel del av den irritation flitiga betygsanvändare verkar bära på.
 
Tycker själv att det skickas in för mycket bilder av typen snapshots, dvs typ enkla semester bilder, som är tagen utan tanke eller teknik. Sådana bilder är ju lite svåra att betygsätta kanske inte värd en etta men vissa sätter säkert ett högt betyg för att vara snälla. Man får ju ha lite självkritik och endast skicka in sina superbilder. Man får lite intryck att visa skickar in dem för att visa för släkt och vänner hur de hade de på sin resa eller liknande. Jag skulle bara betygsätta bra bilder så de som skickat in snapshots bilder kommer ju få inga eller väldigt få kommentarer och betyg. Har man skickat in en bra bild så kommer många sätta betyg. Det skickas in alldeles för mycket bilder!

http://sydnet.net/omar
 
Senast ändrad:
Vi har haft en hel tråd hela augusti om just denna frågan.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=4054

Sedan tycker jag att det inte går att bara döma ut snapshots bilder. En av mina favoriter, Henri Cartier-Bresson är känd för sina situations/snapshot bilder. Han anses också tillhöra de främsta i fotohistorien.

Det finns mycket som inte går att planera mer än att försöka vara vid rätt plats vid rätt tillfälle. Dokumentär och reportagebilder är typiska för detta.

Sedan är fotosidan inte till för att ställa ut sina superbilder. Till detta finns det guldmedlemskap och portföljerna. Fotosidan är till för att vi skall lära oss att bli bättre fotografer.
 
Svårtolkat...

Tja...

I kväll fick jag bl.a. en 1:a på en bild. Kommentaren som följde var bara en "." - en punkt.

Lite svårtolkat ur konstruktiv synvinkel, tycker jag...
 
Hej!
Jag förstår inte varför du är så upprörd Niklas. Antar att det beror på att du anser dig blivit utsatt för någon form av barnslig hämnd när du fått en 1a på någon av dina bilder som tidigare fått höga betyg. Det kan ju vara så att personen som satte betyget faktiskt satte det betyg som han tyckte att bilden var värd. Bryr du dig så mycket om vilket medelbetyg bilden har? Dessutom blir denna tråd en form av hämnande på hämnden.
Jag har kollat i dina kommentarer och sett bilden jag tror tråden handlar om, en solnedgångsbild. Personligen är jag mer fundersam över de höga betygen än de låga du fått på slutet.
mvh
Johan
 
Re: Svårtolkat...

Loj skrev:
Tja...

I kväll fick jag bl.a. en 1:a på en bild. Kommentaren som följde var bara en "." - en punkt.

Lite svårtolkat ur konstruktiv synvinkel, tycker jag...

Jan, det är nog så att man numera inte längre kan betygsätta bilder utan att skriva en motivering.

Jag skulle tro att personen i fråga gjorde det lätt för sig genom att bara sätta en punkt, för att slippa skriva mer.

Även en femma utan kommentar blir ju aningen svårtolkad...
 
Johan:

Hade du läst vad jag skrivit tidigare och inte bara tryckt på "svara" knappen så hade du sett att jag endast tar åt mig av kritik av fotografer som fotar i samma genre och de tekniskt duktiga. Det är möjligt att det är dumt, vad vet jag.

Menar inte bara min bild utan har sett detta fenomen på många bilder. Bla på tjejbilder där det satts en etta utan någon som helst kommentar!

Ta bort betygsystemet tycker jag. Det slår bara fel. När folk ger 1 (vanligt på tjejbilder) på bilder som är tekniskt bra, med bra gråskalor, kompositioner från läroboken osv. När man sätter en 1 på sådana bilder följer man inte "gemensam betygsdefinition" som många andra gör och då är det ju meningslöst med betyg!

Samma sak när någon sätter en femma på någon bild man knappt ser vad det är för att blixten slagit rakt på från 2 dm! Dtta på en bild där största delen av bilden består av något stökigt vardagsrum. Då följar man inte heller "reglerna" och då faller hela idén!
 
Jag har liksom Mille slutat att sätta betyg jag kommenterar endast. Skriver vad jag tycker om bilden vad som är bra och om jag tycker något är dåligt.

Sen ids jag inte ge mig in på bilder som jag inte känner speciellt för. Det torde vara trist att få kommentarer på sin bild om betraktaren inte har något direkt att säga. Med andra ord så screenar jag mycket hårt bland insändar lavinen annars får jag inget att gjort på dagen.

Jag tycker att betygen borde tas bort då de skapar så mycket diskussion och förargade medlemmar, här skall vi ju ha kul inte ta ut aggressioner på varandra ;)
 
Re: Re: Svårtolkat...

jps skrev:

Även en femma utan kommentar blir ju aningen svårtolkad...


Det är sant!

Och egentligen är kommentarer som "Kanonbild!" och "Ännu ett mästerverk..." lika intetsägande. Jag vill veta vad i bilden som betraktaren uppskattar.... Oavsett vem som tagit bilden...

mvh Janne
 
Niklas.
Du tar bara emot kritik från de som fotograferar i samma genre som du. Vilken är det?
Vad menar du med tekniskt skicklig?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.