Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betygsystem igen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Menar att jag tar emot kritik från sådana som fotar liknande motiv som jag och tycker om sådana bilder. Någon som inte skriver ungefär "fy fan för solnedgångar" och ger mig en etta av för sig själv moraliska skäl!

En teknisk duktig fotograf för mig är de som tar dessa bilder med stor skicklighet och som har bilder som visar på att de har gedigna kunskaper på detta område. Klart det är kul med kritik från andra också, men det tar inte lika hårt.

Ex; Jag tar hellre åt mig av Terje eller motsvarande än av någon som nästan bara fotar porträtt om det nu gäller en naturbild osv! Gäller det en porträttbild kanske man hellre tar åt sig av någon annan!

Jag kommenterar väldigt sällan bilder inom en genre jag själv inte gillar att fota!

Det beror ju på vilken bild det handlar om!
 
Blandar du inte ihop tekniskskicklighet med motivval nu?
Bryr du dig bara om betyg från tekniskt skickliga fotografer eller för det som har avbildat ett liknande motiv?
 
Niklas: Jag läste alllt det du skrivit och gick inte direkt ner för att svara innan dess. Det jag utläser av det du skrivit är att du blivit besviken för att någon inte gillar din bild och att du fått låga betyg. Jag vet att du skriver att du inte tar åt dig av kommentarer och betyg som oduktiga fotografer sätter. Ändå är det ganska uppenbart...
Jag tycker själv det är sorgligt om någon skulle ge taskiga kommentarer för att hämnas. Det är bara att rycka på axlarna.
 
Nja, har inte blandat ihop men lagt dem tillsammans. Det blev lite väl stort det här. Menar att jag tar åt mig MER om det är någon som ex. fotar väldigt fina landskap, både med klockrena exponeringar och fin komposition. Någon som jag ser verkligen kan det. Då är det roligare att få betyg av den personer och man tar åt sig bättre!

Johan;

Nejdå, jag tog ju andras bilder jag sett som exempel. Mindre dugliga fotografer har jag inte nämt, jag har sagt att man tar mer åt sig av betyg från riktight duktiga fotografer som kan ge råd om knep han eller hon använt sig av för att få så fina bilder själv! Jag är inte besviken för mina betyg eftersom jag tycker betygen är meningslösa och borde tas bort! Jag vill självklart ha betyg/omdömen/kommentarer av alla, men jag tycker det väger tyngre när någon insatt i den sortens bild skriver!
 
Jag måste säga att jag resonerar på samma sätt som Niklas...

Det är urtrist med "hämndbetyg" (och "tackbetyg" också för den delen...). Det hela förtar seriositeten från sidan...

Något jag skulle tycka var intressant var om man inte såg vem det var som hade tagit en bild när man kommenterade den. Ser ibland tendenser till att betyget och kommentaren blir högre om bilden är tagen av vissa fotografer än det skulle bli annars...

mvh Janne
 
FlowerPower skrev:
Blandar du inte ihop tekniskskicklighet med motivval nu?

Det hänger väl i viss mån samman? Det beror ju lite på vad man lägger i begreppet tekniskt kunnande, men säkert är det så att vi alla är olika bra på att ta olika sorters bilder.

Därför är det bara naturligt att t.ex. en yrkesmässig porträttfotografs kommentar om ett porträttfoto "ger mer" än en yrkesmässig naturfotografs omdöme om samma bild...

Och omvänt förstås!

mvh Janne
 
Det är precis samma sak som jag skrev ovan!

Det var en bra idé med att ta bort namnet på den man kommenterar även om det skulle ställa till en hel del problem!

Hela disskusionen kretsar kring mig som frågeställare fast jag tog upp ämnet i stort. Hela problemet tycker jag är "gemensam betygsdefinition". Man kan ju inte tvinga folk att läsa igenom det iaf en gång. Antingen tycker jag att man betygsätter enligt den eller inte alls.

Det ärsåå tråkigt när riktigt bra på kattbilder och glamourbilder för 1:eek:r av moraliska skäl!
 
NiklasK skrev:

Menar att jag tar åt mig MER om det är någon som ex. fotar väldigt fina landskap, både med klockrena exponeringar och fin komposition. Någon som jag ser verkligen kan det. Då är det roligare att få betyg av den personer och man tar åt sig bättre!

jag har sagt att man tar mer åt sig av betyg från riktight duktiga fotografer ... Jag är inte besviken för mina betyg eftersom jag tycker betygen är meningslösa och borde tas bort! Jag vill självklart ha betyg/omdömen/kommentarer av alla, men jag tycker det väger tyngre när någon insatt i den sortens bild skriver!

Nu får du nog ta och bestämma dig för hur du vill ha det Nicklas. Å ena sidan vill du få betyg från riktigt duktiga fotografer. Å andra sidan tycker du betygen är meningslösa och ska bort.
Du tycker att bara väldigt duktiga fotografer (som tycker om dina bilder) ska kommentera dina bilder. Med det sättet att resonera måste du anse att du själv är en väldigt bra fotograf eftersom du kommenterar andras bilder.
 
Håkan_S skrev:


Nu får du nog ta och bestämma dig för hur du vill ha det Nicklas. Å ena sidan vill du få betyg från riktigt duktiga fotografer. Å andra sidan tycker du betygen är meningslösa och ska bort.
Du tycker att bara väldigt duktiga fotografer (som tycker om dina bilder) ska kommentera dina bilder. Med det sättet att resonera måste du anse att du själv är en väldigt bra fotograf eftersom du kommenterar andras bilder.

Jag för min del ser ingen motsättning mellan att vara kritisk mot betygssystemet i allmänhet men att under rådande omständigheter - nu när de existerar - ta till sig mer av de betyg man får av "auktoriteter" (vad det nu är ) på området... Snarare tycker jag det tyder på en väl genomtänkt ståndpunkt...

mvh Janne
 
Nej Nej Nej! Du har förstått mig helt fel. Jag är emot betyg, Men jag sätter betyg själv ibland och då utgår jag från "gemensam betygsdefinition". Det kanske är hyckleri, men jag använder det ibland för att förstärka något jag skrivit, bra eller dåligt! Jag tycker däremot att man skall kunna skriva kommentarer..

Jag vill ha jättemycket kommentarer och även betyg (även om de är av midre betydelse) av så många som möjligt, bra som dålig, tjej som kille! Jag skrev att jag tar mer åt mig av tips på förbättringar som mer erfarna fotografer skrivet. Det säger väl sig själv?! Jag vet inte vart missförståndet om att jag bara vill att duktiga fotografer skall kommentera mina bilder kommer, men som sagt så är kommentarer från inbitna riktigt duktiga fotografer mer nyttiga för mig för att kunna utvecklas. Vet inte hur jag skall kunna förklara det bättre än vad jag gjort tidigare! Däremot är det alltid kul att olika fotografer med olika kunnskapsnivåer skriver!
Sedan är det ju så att man får mer/sämre kritik från duktiga fotografer vilket får en att vilja kunna prestera bättre. En nybörjare kanske ser bilden som om han skulle ha tagit den och ger den därför högre betyg om ni förstår vad jag menar!


Jag anser mig lika duktig som de flesta andra här som fotat lika länge. Varken bättre eller sämre!

Läs inte allt som fan läser bibeln!
 
NiklasK skrev:

Nej Nej Nej! Du har förstått mig helt fel. Jag är emot betyg, Men jag sätter betyg själv ibland och då utgår jag från "gemensam betygsdefinition". Det kanske är hyckleri, men jag använder det ibland för att förstärka något jag skrivit, bra eller dåligt! Jag tycker däremot att man skall kunna skriva kommentarer..

Jag vill ha jättemycket kommentarer och även betyg (även om de är av midre betydelse) av så många som möjligt, bra som dålig, tjej som kille! Jag skrev att jag tar mer åt mig av tips på förbättringar som mer erfarna fotografer skrivet. Det säger väl sig själv?! Jag vet inte vart missförståndet om att jag bara vill att duktiga fotografer skall kommentera mina bilder kommer, men som sagt så är kommentarer från inbitna riktigt duktiga fotografer mer nyttiga för mig för att kunna utvecklas. Vet inte hur jag skall kunna förklara det bättre än vad jag gjort tidigare! Däremot är det alltid kul att olika fotografer med olika kunnskapsnivåer skriver!
Sedan är det ju så att man får mer/sämre kritik från duktiga fotografer vilket får en att vilja kunna prestera bättre. En nybörjare kanske ser bilden som om han skulle ha tagit den och ger den därför högre betyg om ni förstår vad jag menar!


Jag anser mig lika duktig som de flesta andra här som fotat lika länge. Varken bättre eller sämre!

Läs inte allt som fan läser bibeln!

Jag sätter också betyg enligt den gemensamma betygsdefinitionen, därav fick du en 2a på solnedgången, o jag tar ganska illa upp när du säger att terje ger bättre betyg än mig, bara för att jag har mer porträt uppe än landskap o natur, betyder inte att jag inte tar det, o bra också. eller hur? det är det tekniska kunnandet som räknas. Eller hur?
Hur bra är en bild tekniskt sett, hur bra är motivvalet... motivvalet kan juh nästan vem som helst se. om det är en bra bild eller inte.
Förstår inte ditt resonemang om att det är bättre med höga betyg ifrån sånna som är duktiga.
Och liksom nån längre bak i denna tråd. jag är mer tveksam till dom höga betygen än dom låga....

// Daniel
 
Jag vet inte vad det är för fel på mig! Tycker jag skriver precis som det är.. Sedan när någon citerar mig står det helt fel!

För det första så tar jag inte illa upp av att jag får en två eller en etta eller vad det nu är. Det är säkert berättigat!

Kan du citera mig där jag skriver att Terje sätter bättre betyg än dig? Hans bilder inspirerar mig och jag tar därför lätt åt mig av hans kritik. Har inte nämnt dig i den här tråden. Får jag bra betyg av dig på ett porträtt kanske jag tar åt mig mer än om Terje hade sagt det!

jag förklarade PRECIS vad jag menade att det kanske är bättre med höga betyg från någon riktigt duktig om du läser en gång till. Nämligen att han eller hon förmodligen ser min bild som sin egen och ger betyg efter det.. Med de höga krav som den personen har på sina egna bilder. Skall en nybörjare betygsätta en bild kanske hon eller han tycker den är fantastisk med sina mått mätt fast det är en medelmåttigbild för de som hållt på ett tag!

Förstår inte heller varför det bara riktas kritik mot mina bilder nu när jag gång på gång tar upp helt andra exempel!

Som sagt!

Läs inte detta som fan läser bibeln!
 
Niklas. Jag är inte alls säker på att en mer erfaren fotograf är bättre på att betygsätta bilder än vad en mindre erfaren är. Hur vet du förresten vilka som är erfarna fotografer.
Att betygsätta bilder och att ge kommentarer handlar ju om att kunna (och våga) uttrycka vad man tycker om bilden. Vad är det som säger att en duktig fotograf inte sätter en 5:a bara för att vara snäll?
Själv tycker jag det är viktigare med HUR man kommenterar bilden. Att få en 5:a och kommentaren "Superbra bild" eller en 1:a med texten "Kass" betyder lika lite för mig. Personen måste motivera varför han/hon tycker som den gör om bilden. I många fall säger kommentaren mer om bedömaren än om bilden.
 
Vi har haft disskusioner om det. Kommer ihåg att det var någon kille som var riktigt upprörd och fick "otrevliga brev" för att han har glamourbilder här!
 
Ja men det handlade väl snarare om att någon eller några hade retat sig på ett antal av den fotografens bilder och sedan mobbade ut honom för det.
Det stöder inte direkt ditt påstående om att bra katt- och glamourbilder får ettor.
 
Hans bilder fick en massa ettor trots att det var mycket bra bilder och skulle passa i många tidningar osv! Visst är det många katbilder som skulle funka kommersielt. Hittade 2 stycken på den korta tid jag väntade på ditt svar! Men jag vill inte länka till en sådan bild eftersom jag inte vet hur fotografen reagerar! Sök själv så kommer du se!
 
NiklasK skrev:

Hans bilder fick en massa ettor trots att det var mycket bra bilder och skulle passa i många tidningar osv! Visst är det många katbilder som skulle funka kommersielt. Hittade 2 stycken på den korta tid jag väntade på ditt svar! Men jag vill inte länka till en sådan bild eftersom jag inte vet hur fotografen reagerar! Sök själv så kommer du se!

Att du tycker att bilderna skulle passa bra i många tidningar betyder väl inte nödvändigtvis att andra tycker att det var ointressanta bilder.
Länka till bilderna. Fotografen har ju lagt ut bilderna här för att man ska kunna se dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.