Annons

Betygsystem igen!

Produkter
(logga in för att koppla)
NiklasK skrev:


Visst håller jag med om att betyg kan vara felsatt inom vissa gränser. Om man följer definitionen kan det vara det men inte annars efter som en käsnla för en bild är subjektiv. Visst förstår jag om man tycker att min bild kan va värd en 1:a som vilket annat betyg som helst. Men man kan inte skriva att bilden är bra tagen och sedan ge en 1:a om man tittar på definitionen för betyget 1! Är du med i min tankegång då?

Nej det har du rätt i, men den är lika felsatt som 5orna då...
Det finns alltid felsatta betyg..
 
Men om vi disskuterar något annat än just den bilden som det var tänkt från början. Varför har vi en gemensam betygsdefinition om den ändå inte används? Och om den inte används förstår jag inte varför vi har betyg!

Att vissa bilder får hela skalan av betyg betyder väl att folk inte läser den eller ignorerar den!?
 
NiklasK skrev:


Men om vi disskuterar något annat än just den bilden som det var tänkt från början. Varför har vi en gemensam betygsdefinition om den ändå inte används? Och om den inte används förstår jag inte varför vi har betyg!

Att vissa bilder får hela skalan av betyg betyder väl att folk inte läser den eller ignorerar den!?

Majoriteten av folk skiter i den, mailade en som hade satt en etta på en bild för att "den var för svår för honom att förstå"
svar på mail:

"
Hej!

Förlåt om du tyckte att jag kränkte dig. Men att lägga ut bilden på
t.ex fotosidan.se ser jag som b.la en begäran om åsikter. Så är det,
man får åsikter av olika typ, det får man stå ut med. Det var ärligt
iaf."

inga namn nämda...
Så det finns folk som inte använder den gemensama betygsdefinitionen som utgångspunkt..

// daniel
 
Näe, det är ju uppenbart! Så fort man inte förstår en bild sätter man dåligt betyg!? Det är knappast meningen. Därförkommenterar jag bara bilder som tilltalar mig eller skulle kunna göra det med lite små justeringar. Och då förklarar jag givetvis vilka de är!
 
NiklasK skrev:


Näe, det är ju uppenbart! Så fort man inte förstår en bild sätter man dåligt betyg!? Det är knappast meningen. Därförkommenterar jag bara bilder som tilltalar mig eller skulle kunna göra det med lite små justeringar. Och då förklarar jag givetvis vilka de är!

det gör du helt rätt i
 
Det blir lätt så när någon blir arg, någon försvarar sig uatn att bli hörd:)! SÅ är det ofta. Blir man arg är det lätt att man läser en text som fan läser bibeln!
 
NiklasK skrev:


Det blir lätt så när någon blir arg, någon försvarar sig uatn att bli hörd:)! SÅ är det ofta. Blir man arg är det lätt att man läser en text som fan läser bibeln!

Men en annan fråga då, håller du med om att dina 5or är felaktigt satta? ;)
 
Det gör jag. Jag brukar alltid fundera innan jag lägger upp bilderna vad jag kan tänkas få för betyg. Hade gissat på 2-3 på den bilden. På den s/v bilden med vatten som ser ut som rök trodde jag skulle få mellan 3-4! Det var min högoddsare:)! Har alltså inte trott att jag skulle få över möjligvis en fyra på någon bild!
 
NiklasK skrev:


Det gör jag. Jag brukar alltid fundera innan jag lägger upp bilderna vad jag kan tänkas få för betyg. Hade gissat på 2-3 på den bilden. På den s/v bilden med vatten som ser ut som rök trodde jag skulle få mellan 3-4! Det var min högoddsare:)! Har alltså inte trott att jag skulle få över möjligvis en fyra på någon bild!

Då var det också löst ;)
 
NiklasK skrev:
Den sista kommentaren gör mig lite förbryllad.
"Bilden säger mig ingenting, men är bra tagen".
Kan man sätta en 1:a på en bild som är "bra tagen" om man läst "gemensam betygsdefinition". Inte med den kommentaren iaf!

Det är bara att konstatera att vederbörande inte är seriös i sin bildbedömning. Om man inte kan hålla sig till de regler som admin och vi gemensamt kommit fram till har man inte på denna sida att göra, tycker jag. Då kan man i mitt tycke plaska runt på www.disney.com och fåna sig istället. (Nu får jag väl f-n för att jag skrev det, gissar jag...)
Jag är personligen inte så glad i det gemensamma betygssystemet, men det är det som gäller och jag försöker följa det...

Tidigare under veckan fick jag en etta på en bild med kommentaren "Lite synd på de två ljusfläckarna i bakgrunden, annars OK..."
Konstigt nog kom den kommentaren mindre än en timme efter att jag betygsatt en av vederbörandes bilder med en tvåa.

NiklasK skrev:

Har fått alla betyg mellan 1-5 på bilden. Kan man verkligen få det med en "gemensam betygsdefinition" I så fall är den ju meningslös och att ha ett betygsystem då är ju absurt!

Vet att jag sticker ut hakan och att folk blir förbannade men det här är ett känsligt ämne konstigt nog!
Håller fullkomlogt med och tycker dessutom att det är bra att du tar upp detta ämne - just för att det är känsligt.

Av allt att döma är det långt ifrån färdigdiskuterat...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.