pet skrev:
Personligen lägger jag inte speciellt stor vikt på vad mina kommentarer får för betyg men ibland är det svårt att undgå att blir lite nyfiken på betyget...som tex i denna bilden där min kommentar fick tumme ner:
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/1165382.htm
Intressant exempel. Man får anta att den person som gav din kommentar tummen ned, inte höll med om att det skulle vara mer "tryck i färgerna", eller något sådant; eller tyckte han att du var för positiv? Det vet man ju inte. Man kan förstås kolla om den personen har skrivit någon kommentar och dra slutsatser utifrån det.
Men alltså: blir inte detta ett väl trubbigt instrument. Jag kan tycka att det hade varit mycket bättre om tummarna kunde gestaltas i själva diskussionen i stället, typ: "jag håller inte med kommentaren ovan, utan skulle istället se...".
Ett alternativ till tummen vore trådade kommentarer. Då är det lättare att bedriva diskussioner i kommenars-arean.
Ett problem är att Peters kommentar är alldeles utmärkt. Han har en viss åsikt. Den måste han få ha. I och med att man inte vet vad i kommentaren som får tummen ned så är tummen ganska verkningslös.
Det är problematiskt om olika personer ger tummen ned av olika anledningar. En gör det för att hon inte håller med om kommentaren - som i Peters fall, medan en annan gör det eftersom hon tyckeratt den var oförskämd, dåligt skriven, okonstruktiv etc. Vilken anledningen är framgår ju inte så som det ser ut nu.
Man skulle också kunna tänka sig en omdöpning av tummarna så att intention blev tydligare: typ "dålig kommentar", "håller med", håller inte med" - någon kan säkert komma på bättre sätt att uttrycka det.