Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betyg på kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
Mattsen skrev:
Jo visst, bara de används på just det sättet. Missbruket (som jag ser det som har länkats till) kanske är o förblir sällsynt. Men torde ändå irritera de kommentatorer som råkar ut för det.

Å andra sidan kan ju kommentarer som "går över gränsen" alltid anmälas precis som tidigare.

Jag skulle vilja ha ett konkret exempel på en kommentar som förtjänar tumme ner men som inte är av den typ som är relevant att "anmäla".

Den länkade "idioten" är ju bara en enda. Hur maånga är dom / vi?
Jag tror "idioten" antog att han var skyddat av något. Det visade sej att han inte var det; och har ställd sej till åtlöje; antagligen........ p.g.a.sin överdrift.
Snälla Fotosidan; kann vi inte samtala?!?!
/Erik J.. som INTE vill ha sina kommentarer "mallade"!!!

Mattsen skrev:
Jo visst, bara de används på just det sättet. Missbruket (som jag ser det som har länkats till) kanske är o förblir sällsynt. Men torde ändå irritera de kommentatorer som råkar ut för det.

Å andra sidan kan ju kommentarer som "går över gränsen" alltid anmälas precis som tidigare.

Jag skulle vilja ha ett konkret exempel på en kommentar som förtjänar tumme ner men som inte är av den typ som är relevant att "anmäla".

Jag orkar inte leta exempel, men jag tänker mig att kommentarer som "detta är apkasst" och ingen ytterligare motivering skulle kunna få en tumme ner. En sådan kommentar anmäler man ju inte direkt. Som jag sagt tidigare så tror jag att det kan bli pannkaka av detta, det kan också bli bra! Jag tycker att initiativet att på något sätt uppmärksamma kommentarer är bra och tycker absolut att vi kan vänta och se om det blir katastrof eller om det blir ingenting eller om det blir bra.

Mattsen skrev:
Jag har gett tre nertummar. Bl.a för en kommentar som jag anser var för mycket totalsågning.

Ex. "Oj! vad är detta!,ingenting ,Rent utav urdåligt ,jag blir förfånad, och lite full av skratt,är det meningen att det här är en bild vi ska lägga på minnet?,Jösses!!!"

och för två andra som inte haft med bilden alls att göra utan som jag upplevt varit risker till att diskussionen under bilden skulle hamnat någon annanstans än rörande bilden.

Inget av exemplen tycker jag är värt att anmäla. Det får ju stå för den som kommenterar och som mottagare tar jag till mig vad jag själv vill. Fast att kunna säga att det här var inte juste, det tycker jag är bra:)

Och för att visa skillnad på totalsågning som inte är juste och en bra konstruktiv kommentar kan ett exempel värd upptumme kanske också kan vara på sin plats? Denna tycker jag är värd en sån upp..

"Hmm..jag kan bara se en semmesterbild här. Jag är ledsen men så är det för mig.
Har läst det du skriver om skärpan på killen, och det är svårt att se då det inte är skärpa på killen, inte här på nätet iallafall. Han är skarpare inte skarp.
Beskärningen av de halva fötterna stör mig mycket. Jag tycker att man kan skära fötter men inte så där lite. Framförallt med så mycket luft ovan och de där amplarna.
Gullig bild på barnen men där går nog tyvärr min gräns denna gång. Såg att den ligger i poolen DHS, och det förstår jag inte riktigt.
Tycker du är bättre än så här."

Kommentarsbetyg endast i pooler?

Ibland vill man bara berömma och säga "Vad bra bild!" och inte gå igenom allting som gör att man känner så inför bilden. En sån kommentar blir ju inte särskilt givande, men lättare att se i anslutning till bilden än att skriva i gästboken.

En tanke jag har då är att man kanske tillåter betyg av kommentarer bara i bildpooler där kritiken är i fokus? Då kan man kommentera bilden utanför poolen om man inte vill riskera att sänka sina "poäng"... Ja, det är väl inte en tävling, men ni förstår kanske hur jag menar.

Kan också hålla med om att ett system liknande "0 > Bra > Mycket" känns trevligare, många skriver i all välmening men kanske inte blir konstruktivt ändå för mig, men det känns inte schysst att ge dem ett "Ej givande kommentar", det känns som en sågning av deras välvilja också i så fall och att skriva att den är givande blir ju också fel?

Det kanske bara blir krångligt, men det är som sagt bara en tanke kring det här.

Jag har fått mitt första minus...
Och varför? Jo, jag gillade inte bilden...
Men jag skrev inte skitkass... Jag skrev att jag inte tyckte bilden hade något "publikt" värde utan mer är en familjealbumsbild. Och det står jag för. Trots att bilden säker anses vara fotokonst och trots att fotografen är en DHS:are...Kanske var det dessa två faktorer som gav mig mitt minus. Alltså bara våga sticka ut näsan på det här sättet, och en vanlig sketen amatörfotograf dessutom! Maken till fräckhet...

Vilken är då kontentan av detta.
Ska jag "skärpa" mig och istället för att uttrycka detta i fortsättnigen bara gå förbi bilder jag uppfattar på det viset och lämna dom utan kommentar.
Det är en möjlighet.
Alltså bara kommentera bilder som jag hittar åtminstone något positivt i. Bara för att försöka samla pluspoäng?

Jag har haft en diskussion med mig själv om detta och det var inte svårt att komma fram till ett beslut.

Jag skiter i att jag får minuspoäng pga ovanstående annars känns det som om jag "sviker" jag mig själv på något vis.

Eller kanske tanken med systemet är att vi ska undvika att kommentera bilder vi inte gillar? Dår är det oxå fel. Det finns kontroversiella bilder och dom vill jag se på FS. Ochjag vill oxå kunna läsa kommentarer från de som gillar dessa bilder och des om ogillar dom just pga att de är kontroversiella.

Ställningen blev: 12+ 1- innan jag nu tar beslutet att helt ignorera dessa "mätare".
Ser helst att de tas bort från min profilsida.

Senast ändrad:
Fast vad är en siffra på sin sida mot elaka motkommentarer, utskällningar i GB eller andra påhopp egentligen? Personligen tycker jag siffran är ett mycket bättre sätt att visa reaktion på iaf. Alternativet "Ej givande" fyller därför en viktig funktion tror jag.

lottawe skrev:
Fast vad är en siffra på sin sida mot elaka motkommentarer, utskällningar i GB eller andra påhopp egentligen? Personligen tycker jag siffran är ett mycket bättre sätt att visa reaktion på iaf. Alternativet "Ej givande" fyller därför en viktig funktion tror jag.

Jag vet inte hur du formulerar dina kommentarer Lotta, något sådant kan jag inte minnas att jag har varit med om...

Det jag befarade med neråttummarna visar ju sig också vara ett faktum. Att tanken är god med kommentarsbetyget räcker dessvärre inte. Vi har bara fått en ny kanal, att användas av alla som forfarande uttrycker sig som barn i en sandlåda (tummen ner alltså. Att preimera bra kommentarer ser jag inget fel i)

Senast ändrad:
Nåt ont har jag uppenbart gjort iaf, även om jag försöker formulera kommentarer lika ärligt som jag skriver här.. Och jag tror tyvärr att det finns en hel del exempel vad gäller andra också.

Fast visst är det synd om systemet missbrukas, det håller jag med om. Men eftersom alla kommentarer faktiskt inte ser ut att vara skrivna med välvilja (hänvisar till exempel tidigare i tråden) tycker jag ändå att alternativet ska finnas alltså och att systemet måste få en chans.

Hur ser man vilka kommentarer som gett positiva resp negativa betyg? Har inte kollat så noga på detta nämligen och då någon påstod i ett ovanstående inlägg att denne fått ett negativt betyg på en viss kommentar blev jag lite undrande?

Det finns på din egen sida där du ser sammanställningen under länken: Se dina omdömen.

Sen vill jag ha en möjligheten att välja bort funktionen, liknande betygsättning av bilden, på de bilder jag laddar upp.

/Leif

Ja se där fanns ju en länk infogad! Fanns ju inte där förut, men det var ju intressant att se vad det är man tycker är dåligt och bra kommenterande. Tackar för svaren!

Lite tid kvar av livet....

Jag har inte läst alla sidor; gammal man dansar fan så illa........
Kan någon tänka sej en möjlighet för REPLIK i stället?
Jag menar, i dialogen mellan kommentator och bildskapare.
Ofta när jag får ett svar på kommentar; är det behov av å korrigera, tydliggöra, ursäkta o.l.

Nu måsste jag ge en ny kommentar som räknas + för den som suktar efter antal.........
Dialogen mellan bildens skapare och mej, tycker jag är viktigare enn allvärldens fingrar som spretar åt alla håll!

/Erik J

...och alla de som redan nu känner sig osäkra om deras kommentar duger eller ej, de är nu tystade för gott.
Gissar jag.
Maggan

Jag har roat mig med att gå igenom mina fådda kommentarer och poängsatt de som faktiskt satt sig ner och funderat. De flesta andra är "bara" glada bekräftelser på att bilden gillas. Båda varianterna uppskattas tas gärna emot!

Det var bara en som fick minus då den bara beskrev ingående hur ful och dålig bilden var(även modellen) utan att ange varför.

Om kommentarbetygsmodellen behövs vet jag inte men det var inte så svårt att förstå vilka kommentarer som skulle få den. Frågan är om folk kommer att orka betygsätta kommentarer på andras bilder. Görs inte detta så har funktionen ingen poäng anser jag. Tycker även att den tar lite väl stor plats, mycke´ skrollande blir det...

Att folk skulle sluta kommentera pga. funktionen tror jag knappast.

Grimmer skrev:
Det var bara en som fick minus då den bara beskrev ingående hur ful och dålig bilden var(även modellen) utan att ange varför.

Får den som "bara beskrev ingående hur snygg och bra bilden var(även modellen) utan att ange varför" också minuspoäng?

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar