Annons

Betyg på kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
Lena W skrev:
... Tycker nämligen att "Ingen åsikt" låter som om man satt näsan i vädret.

Det är oxå en av anledningarna till att jag väljer att kryssa för "En givande kommentar" till den betraktare som gav mej den. Att betygsätta andras kommentarer ser jag ingen nytta med i.o.m. att ordet då verkar värderas mer än fotot...

Ordsidan...kanske?.. ;-)

/Leif

elbe skrev:
Det är oxå en av anledningarna till att jag väljer att kryssa för "En givande kommentar" till den betraktare som gav mej den. Att betygsätta andras kommentarer ser jag ingen nytta med i.o.m. att ordet då verkar värderas mer än fotot...

Ordsidan...kanske?.. ;-)

/Leif

Kommentarer borde värderas ungefär lika mycket som bilder på en sida som har till syfte att kommentera varandras bilder tycker jag. Jag tycker att funktionen är väldigt bra som den är nu. Sen kommer det alltid finnas någon som missbrukar funktionen åt endera hållet, men som det är nu att man kan gå in och se vilka kommentarer vem har haft en åsikt om tycker jag är superbra! Det ger ju en viss vägledning i alla fall. Och om man kommenterar mycket så känns det bra om man får respons på det!

cecber skrev:
Kommentarer borde värderas ungefär lika mycket som bilder på en sida som har till syfte att kommentera varandras bilder tycker jag. Jag tycker att funktionen är väldigt bra som den är nu. Sen kommer det alltid finnas någon som missbrukar funktionen åt endera hållet, men som det är nu att man kan gå in och se vilka kommentarer vem har haft en åsikt om tycker jag är superbra! Det ger ju en viss vägledning i alla fall. Och om man kommenterar mycket så känns det bra om man får respons på det!
--------------------------------------------------

Håller med dig till viss del men vem är det som ska värdera kommentarena????? Kommentaren i fråga är ju riktad till fotografen o den bilden som man lämnar kommentaren på...det är ju bara han/hon som kan avgöra om kommentaren har nått värde för bilden(eftersom det är hans/hennes bild)....blir ju väldigt missvisande annars eftersom vi alla har olika smak...tex om jag önksar mer kontrast/mer tryck i färgerna i en viss bild så kan jag ju få tumme ner av tex 10st pgr av att dom inte tycker det behövs/gillar det eller inte tycker det tillför bilden något men samtidigt kan jag få tumme upp av fotografen för han/hon kanske tycker det blev bättre efter att han testat mitt förslag.

1tumme upp av fotografen o 10tummar ner av andra...dålig kommentar????

10tummar upp av andra o 1tumme ner av fotografen....bra kommentar????

pet skrev:
--------------------------------------------------

Håller med dig till viss del men vem är det som ska värdera kommentarena????? Kommentaren i fråga är ju riktad till fotografen o den bilden som man lämnar kommentaren på...det är ju bara han/hon som kan avgöra om kommentaren har nått värde för bilden(eftersom det är hans/hennes bild)....blir ju väldigt missvisande annars eftersom vi alla har olika smak...tex om jag önksar mer kontrast/mer tryck i färgerna i en viss bild så kan jag ju få tumme ner av tex 10st pgr av att dom inte tycker det behövs/gillar det eller inte tycker det tillför bilden något men samtidigt kan jag få tumme upp av fotografen för han/hon kanske tycker det blev bättre efter att han testat mitt förslag.

1tumme upp av fotografen o 10tummar ner av andra...dålig kommentar????

10tummar upp av andra o 1tumme ner av fotografen....bra kommentar????

Vem kommenterar bilderna här? Klart det kan bli fel, men det blir nog ofta rätt också! Vi är inte mer än människor, inte på FS heller : )

Jag tolkar nuvarande funktion som att man ger tummen upp till en kommentar som är konstruktiv och som leder framåt. Det kan såklart även ges till glada tillrop. Hårda men konstruktiva kommentarer kanske inte vid en första anblick får tummen upp av fotografen men kanske någon annan ger tummen upp för en sådan kommentar. De flesta vill ju att fotosidan skall ha fler sådana kommentarer och då tycker jag att det är bra att även andra än fotografen kan ge tummen upp för att ge respons till den som lägger ner tid och arbete på att även ge kommentarer till bilder som inte bara får "hurra vad fin". Det är väl så vi hjälps åt att utvecklas här.

cecber skrev:
..., men som det är nu att man kan gå in och se vilka kommentarer vem har haft en åsikt om tycker jag är superbra! Det ger ju en viss vägledning i alla fall. Och om man kommenterar mycket så känns det bra om man får respons på det!

Hej Cecilia!

Tycker det verkar mest konflikthöjande att dela ut negativa omdömen till en annans kommentar på någon annans bild och naturligtvis vice versa - ett möjligt kommentarfiske.

Det ger väl knappast den negativt drabbade kommentatorn lust till fler kommentarer för utdömning o.s.v. med annan tänkbar olust som kan sprida sej.

Och "Ingen åsikt" från fotografen på en egen bild som blivit kommenterad är, som Lena oxå är inne på, lika oförskämt som ett negativt omdöme... Vad bli kvar? "Härtill är jag nödd och tvungen"...typ för egna bilder och strunta i att titta på andras.

Jag har sedan länge efterlyst ett bra och enkelt sätt till en offentlig dialog, i anslutning tll bilden, bara mellan fotografen och kommentatorn. Nuvarande monologa kommenterande med möjlighet till ett svar ger tyvärr inte mycke respons och möjlighet till konstruktiv utveckling för någondera bildmässigt.

Monologsidan...kanske?.. eller
Konfliktsidan... Nåja! Kärt barn har många namn! :)

/Leif

Senast ändrad:
elbe skrev:
Hej Cecilia!

Tycker det verkar mest konflikthöjande att dela ut negativa omdömen till en annans kommentar på någon annans bild och naturligtvis vice versa - ett möjligt kommentarfiske.

Det ger väl knappast den negativt drabbade kommentatorn lust till fler kommentarer för utdömning o.s.v. med annan tänkbar olust som kan sprida sej.

Och "Ingen åsikt" från fotografen på en egen bild som blivit kommenterad är, som Lena oxå är inne på, lika oförskämt som ett negativt omdöme... Vad bli kvar? "Härtill är jag nödd och tvungen"...typ.

Jag har sedan länge efterlyst ett bra och enkelt sätt till en offentlig dialog, i anslutning tll bilden, bara mellan fotografen och kommentatorn. Nuvarande monologa kommenterande med möjlighet till ett svar ger tyvärr inte mycke respons och möjlighet till konstruktiv utveckling för någondera bildmässigt.

Monologsidan...kanske?.. eller
Konfliktsidan... Nåja! Kärt barn har många namn! :)

/Leif

/Leif

Dialog finns det ju fortfarande möjlighet till. Man kan ju svara på en kommentar man fått och det tycker jag är en väldigt bra funktion. Diskussion kring bilderna är ju jättebra. Betygssättningen av kommentarerna tycker jag är lite en annan grej. Ett vanligt klagomål på FS är ju att det ges alldeles för få kommentarer, och alldeles för få konstruktiva kommentarer. Jag tror att det här är ett bra sätt att få folk att lägga ner lite mer möda på sina kommentarer, att inte bara skriva "snyggt" utan också varför det är snyggt. Precis som röstningsförfarandet till galleripoolen förhoppningsvis får folk att tänka till innan de laddar upp bilder. Visst det kan säkert bli fel på olika sätt, men jag tycker att initiativet är bra och att det finns förutsättningar för att detta skall bli riktigt lyckat!

cecber skrev:
Dialog finns det ju fortfarande möjlighet till. Man kan ju svara på en kommentar man fått och det tycker jag är en väldigt bra funktion. Diskussion kring bilderna är ju jättebra. Betygssättningen av kommentarerna tycker jag är lite en annan grej. Ett vanligt klagomål på FS är ju att det ges alldeles för få kommentarer, och alldeles för få konstruktiva kommentarer. Jag tror att det här är ett bra sätt att få folk att lägga ner lite mer möda på sina kommentarer, att inte bara skriva "snyggt" utan också varför det är snyggt. Precis som röstningsförfarandet till galleripoolen förhoppningsvis får folk att tänka till innan de laddar upp bilder. Visst det kan säkert bli fel på olika sätt, men jag tycker att initiativet är bra och att det finns förutsättningar för att detta skall bli riktigt "lyckat!

Dialogsidan...kanske? Visserligen ännu ett namn utan bidinnehåll!..

Nä nu ska jag vara snäll!!!

Kanske det här är ett alternativ vid uppladdning av bild?

"Skall man kunna betygsätta kommentarer på denna bild?:" JA eller NEJ-rutor.

Eller en helt generellt val för resp fotografs inställningar?..

/Leif

cecber skrev:

Jag tolkar nuvarande funktion som att man ger tummen upp till en kommentar som är konstruktiv och som leder framåt.

Och vem är det som ska avgör om din eller min kommentaren är konstruktiv och som leder framåt??? Som vi alla vet så är ju smaken olika och i slutändan så är det ju ändå fotografen som avgör om kommentaren i frågan ger honom/henne nått i utvecklingsväg eller tillför bilden nått..fotografen kan ju tycka kommentaren är skitdålig och ge mig/dig tumme ner trotts att du/jag kanske har fått 20tummar upp av andra..betyder det då att det var en bra kommenater trotts att fotografen inte tycket din/min kommentar gav honom/henne eller tillförde bilden nått???...det är ju trotts allt fotografens bild...min/din kommentar riktas ju till honom/henne och just den bilden som du lägger kommentaren på.

Personligen har jag inte ont av betygsättning på kommentarer men jag tror knappast att det leder till fler eller mer genomtänkta kommentarer....tror det istället kan leda till färre kommentarer....sen spelar det ju inte nån roll om du/jag lägger av världens bästa o mest genomtänkta kommentar på en bild...det kan ju fortfarande blir 30-0 till tumme ner.

pet skrev:
Och vem är det som ska avgör om din eller min kommentaren är konstruktiv och som leder framåt??? Som vi alla vet så är ju smaken olika och i slutändan så är det ju ändå fotografen som avgör om kommentaren i frågan ger honom/henne nått i utvecklingsväg eller tillför bilden nått..fotografen kan ju tycka kommentaren är skitdålig och ge mig/dig tumme ner trotts att du/jag kanske har fått 20tummar upp av andra..betyder det då att det var en bra kommenater trotts att fotografen inte tycket din/min kommentar gav honom/henne eller tillförde bilden nått???...det är ju trotts allt fotografens bild...min/din kommentar riktas ju till honom/henne och just den bilden som du lägger kommentaren på.

Personligen har jag inte ont av betygsättning på kommentarer men jag tror knappast att det leder till fler eller mer genomtänkta kommentarer....tror det istället kan leda till färre kommentarer....sen spelar det ju inte nån roll om du/jag lägger av världens bästa o mest genomtänkta kommentar på en bild...det kan ju fortfarande blir 30-0 till tumme ner.

Det är klart att det KAN bli 30-0 till tumme ner, men hur troligt är det ... egentligen? Och jag tror nog att de allra flesta kan se vilka kommentarer som är konstruktiva, precis som de flesta kan se om en bild håller en viss kvalitet. SÅ himla svårt är det inte!! Om vi inte tror det så kan vi ju lägga ner helt och hållet för då är ju hela konceptet här meningslöst! "Jag tycker blabla om bilden, därför att blabla, du skulle ha kunnat blabla för att blabla" är väl enligt de flesta en konstruktiv kommentar. Sen om man inte håller med om blabla har egentligen ingenting med konstruktiviteten att göra : )

Hej Cecilia!

"Och jag tror nog att de allra flesta kan se vilka kommentarer som är konstruktiva, precis som de flesta kan se om en bild håller en viss kvalitet."

Det är väl den här förmågan vi ska lita på hos våra medmänniskor eller ska vi inte de?...

/Leif

PS. Ursäkta att jag tränger mej in... DS

elbe skrev:
Hej Cecilia!

"Och jag tror nog att de allra flesta kan se vilka kommentarer som är konstruktiva, precis som de flesta kan se om en bild håller en viss kvalitet."

Det är väl den här förmågan vi ska lita på hos våra medmänniskor eller ska vi inte de?...

/Leif

PS. Ursäkta att jag tränger mej in... DS

Det är en öppen diskussion vad jag vet, trängde mig in rätt nyligen själv : ) Och ja, det var precis det jag menade, att nån j-a tilltro får vi väl ha till varandra, annars blir det ju pannkaka av allt hur man än gör.

cecber skrev:
Det är klart att det KAN bli 30-0 till tumme ner, men hur troligt är det ... egentligen? Och jag tror nog att de allra flesta kan se vilka kommentarer som är konstruktiva, precis som de flesta kan se om en bild håller en viss kvalitet. SÅ himla svårt är det inte!! Om vi inte tror det så kan vi ju lägga ner helt och hållet för då är ju hela konceptet här meningslöst! "Jag tycker blabla om bilden, därför att blabla, du skulle ha kunnat blabla för att blabla" är väl enligt de flesta en konstruktiv kommentar. Sen om man inte håller med om blabla har egentligen ingenting med konstruktiviteten att göra : )

Länkar till den bilden jag länkat till tidigare i tråden för att ta ett exempel.

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/1165382.htm

eftersom jag fått tumme ner(har inte ont av det men jag undrar varför den fått tumme ner??)..är min kommentar dålig??? inte konstruktiv??? att det jag påpekar/önskar är samma saker som två presoner tidigare nämt/önskat tycker jag inte ska leda till tumme ner...tvärtom eftersom när det är fler som önskar/tycker samma sak borde kommentaren/kritikens innehåll stärkas...om kommentaren nu var så dålig..borde inte dom andra två också fått tumme ner då dom innehåller samma kritik/förslag på förbättringar??? Om jag nu skulle få tumme upp av fotografen o han ändrade bilden efter mina förslag men samtidigt får jag två tumma ner också...skulle kommentaren fortfarande var dålig då??

cecber skrev:
Det är en öppen diskussion vad jag vet, trängde mig in rätt nyligen själv : ) Och ja, det var precis det jag menade, att nån j-a tilltro får vi väl ha till varandra, annars blir det ju pannkaka av allt hur man än gör.

Ursäkta igen...läste nog inte hela ditt inlägg ordentligt, men... Precis! F_n av vi är överens! :)

/Leif

pet skrev:
Länkar till den bilden jag länkat till tidigare i tråden för att ta ett exempel.

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/1165382.htm

eftersom jag fått tumme ner(har inte ont av det men jag undrar varför den fått tumme ner??)..är min kommentar dålig??? inte konstruktiv??? att det jag påpekar/önskar är samma saker som två presoner tidigare nämt/önskat tycker jag inte ska leda till tumme ner...tvärtom eftersom när det är fler som önskar/tycker samma sak borde kommentaren/kritikens innehåll stärkas...om kommentaren nu var så dålig..borde inte dom andra två också fått tumme ner då dom innehåller samma kritik/förslag på förbättringar??? Om jag nu skulle få tumme upp av fotografen o han ändrade bilden efter mina förslag men samtidigt får jag två tumma ner också...skulle kommentaren fortfarande var dålig då??

Javisst det är ett exempel på när det kanske inte fungerar så jättebra. (Har du frågat personen som gav dig en nedtumme varför?) Och det kan man ju inte helt undvika. Och om det efter en månad visar sig att det blivit mest den typen av tummar så är det kanske inte så lyckat. Men jag tror nog att procentsatsen över när det blir bra kommer att vara högre än när det blir dåligt. Jag är positiv men inser att det kommer finnas fall när någon ger tummar av fel anledningar åt båda håll. Men åtminstone jag tycker inte att det är ett skäl att lägga ned hela projektet. Och som det nu är att man bara själv ser hur man ligger till coh kan klicka sig till vilka kommentarer det gäller så kan man ju själv ta ställning till om man vill bry sig eller inte. Precis som med kommentarer man får på bilder. Ibland håller man inte med (även om kommentaren i sig kanske är både bra och konstruktiv).

Lena W skrev:
Gick in på samtliga och kikade. De flesta har fått tumme ned av samma person.

Kikar man på VILKEN av kommentarerna som fick tummen upp så blir allting klart och precis det jag nämnde i början av den här tråden.....

Systemet kan alltså användas för minusifiera de fotografer som har en uppfattning/tolkning/upplevelse av bilden som inte delas av kommentarsbetygssättaren. En anledninga till att jag anser att dessa betyg bara ska kunna vara noll eller postiva.

Mattsen skrev:
Kikar man på VILKEN av kommentarerna som fick tummen upp så blir allting klart och precis det jag nämnde i början av den här tråden.....

Systemet kan alltså användas för minusifiera de fotografer som har en uppfattning/tolkning/upplevelse av bilden som inte delas av kommentarsbetygssättaren. En anledninga till att jag anser att dessa betyg bara ska kunna vara noll eller postiva.

Eventuellt så, eller att minusen inte kvittas emot plusen. Men det tycker jag mig minnas att jag läst i tråden innan att de inte kommer att göra. Jag förstår hur du menar, men tycker nog ändå att nedtummarna kan fylla sitt syfte om nån går över gränsen.

??????????????????????????

Massor av ??
Jag är inte dum; bara Norsk.........
Hur kann det ha sej att......
Jag hadde 6 omdömen (alla positiva, självfallet, ni känner ju mej)...
men, nu har jag bara 5 :-(
Oxå jag; som bara vill vara snäll.... eller häftig och begeistret.... som gubb-sångarna från Berlevåg.
/Erik J

Mattsen!

Mattsen skrev:

Är vi eniga om att tummar upp o ner, funkar inte?
På sin spets, kann man seja att kommunikasion är onödigt. I morgon när min granne dyker upp vid postlådan; ger jag honom ett finger...och håller käft.....
Jag tycker detta är idiotisk och utan värde!!
/Erik J...som tycker mycket; men talar....(edit) tyvärr...

Senast ändrad:
cecber skrev:
... tycker nog ändå att nedtummarna kan fylla sitt syfte om nån går över gränsen.

Jo visst, bara de används på just det sättet. Missbruket (som jag ser det som har länkats till) kanske är o förblir sällsynt. Men torde ändå irritera de kommentatorer som råkar ut för det.

Å andra sidan kan ju kommentarer som "går över gränsen" alltid anmälas precis som tidigare.

Jag skulle vilja ha ett konkret exempel på en kommentar som förtjänar tumme ner men som inte är av den typ som är relevant att "anmäla".

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar