Annons

Betyg på kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
Mattsen skrev:
Men så bra för dig då... vart vill du komma med detta inlägg? Annat än att slå sig för bröstet och mena på att jag skriver minsann så mkt bättre (negativa) kommentarer än dig...
Inte alls (jag tycker fö att du ofta är bra på att ge kritik.) Meningen var bara att påtala att myntet har två sidor och att det är den sidan jag sett mest av på det.

Fö laddar jag inte upp bilder där längre, men när jag gjorde det ibland så har det även hänt att jag fått oförskämd kritik (inte bara hård) själv på bilder (två och tre nertummar) men att andra då röstat ner den kritiken, och faktiskt känns det ganska bra när det fungerar så. Det är typ så jag hoppas minusrösten på fotosidan kommer att användas också.
 
Jag tyckte det här med betyg på kommentarena lät bra när det pressenterades men nu börjar jag tveka..tycker det hade räckt med att fotografen kunde sätta betyg...det blir lätt missvisande och som några redan påpekat så kan det även missbrukas när det är fler än fotografen som kan sätta betyg på kommentarena.

Personligen lägger jag inte speciellt stor vikt på vad mina kommentarer får för betyg men ibland är det svårt att undgå att blir lite nyfiken på betyget...som tex i denna bilden där min kommentar fick tumme ner:

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/1165382.htm

där två personer innan mig tyckt/skrivit i princip likadant som mig men inte fått nån tumme ner.....borde inte personen i frågan som gett mig tumme ner gett dom andra två samma betyg då också??? eller var deras kommentarer bättre än min??? i såfall på vilket sätt???
 
pet skrev:

Personligen lägger jag inte speciellt stor vikt på vad mina kommentarer får för betyg men ibland är det svårt att undgå att blir lite nyfiken på betyget...som tex i denna bilden där min kommentar fick tumme ner:

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/1165382.htm


Intressant exempel. Man får anta att den person som gav din kommentar tummen ned, inte höll med om att det skulle vara mer "tryck i färgerna", eller något sådant; eller tyckte han att du var för positiv? Det vet man ju inte. Man kan förstås kolla om den personen har skrivit någon kommentar och dra slutsatser utifrån det.

Men alltså: blir inte detta ett väl trubbigt instrument. Jag kan tycka att det hade varit mycket bättre om tummarna kunde gestaltas i själva diskussionen i stället, typ: "jag håller inte med kommentaren ovan, utan skulle istället se...".

Ett alternativ till tummen vore trådade kommentarer. Då är det lättare att bedriva diskussioner i kommenars-arean.

Ett problem är att Peters kommentar är alldeles utmärkt. Han har en viss åsikt. Den måste han få ha. I och med att man inte vet vad i kommentaren som får tummen ned så är tummen ganska verkningslös.

Det är problematiskt om olika personer ger tummen ned av olika anledningar. En gör det för att hon inte håller med om kommentaren - som i Peters fall, medan en annan gör det eftersom hon tyckeratt den var oförskämd, dåligt skriven, okonstruktiv etc. Vilken anledningen är framgår ju inte så som det ser ut nu.

Man skulle också kunna tänka sig en omdöpning av tummarna så att intention blev tydligare: typ "dålig kommentar", "håller med", håller inte med" - någon kan säkert komma på bättre sätt att uttrycka det.
 
Jag har själv råkat ut för samma sak som Peter Thållen, dvs fått ett negativt betyg på en kommentar, men det var ínte fotografen själv som gav omdömet.

http://www.fotosidan.se/pools/view/5242/1164662.htm

Till samma bild finns liknande kommentarer, som uttrycker i princip samma sak, som inte blivit betygsatta. Skulle personligen valt att stå utanför detta poängsystem om det hade varit möjligt.

Peters kommentar anser jag vara konstruktiv, min var i korta ordalag berömmande, det var väl fel förståss. Man får inte bara uttrycka sitt gillande, vet att många vänder sig mot korta berömmande kommentarer, utan måste tala om i detalj varför man gillar bilden, vilket jag i regel gör. Men hur detaljerad behöver man vara? Tycker det vore bättre med ett system utan negativa omdömen. Det är så olika från person till person vad man anser vara en givande kommentar. Personligen tycker jag att, förutom direkt påhopp eller otrevligheter, är det enda som skulle ge tummen ner en negativ kommentar utan förklaring vad som man anser brister i bilden. Ge lite beröm till de som anstränger sig lite extra, men bort med minuspoängen. Det är lätt att det kommer att missbrukas tror jag.
 
Detta är trams!!

Ett typisk exempel på att betygsystemet missbrukas.
Till bilden som Peter Thållen hadde en konstruktiv kritik på har en person varit inne och konsekvent givit tummen ned till de flästa kommentarer.
Detta är i mina ögon pojk-bus; bara det att personen är 30+ och inte riktig vaksen endå.

Jag är tväksam till att detta vill tilföra något positivt.
Och p.d. kann jag ennu inte se betyg på mina egna kommentarer.
/Erik J...som ger tummen ner..här, och bara här...
 
Håller med er båda Peter G och Torun B....om min kommentar var konstruktiv eller inte kan inte jag avgöra....tummen ner stör mig inte heller det minsta men när det är två till som i princip har tyckt/skrivit likadana kommentarer som jag så kan jag inte låta blir o undra varför personen i frågan inte satte tumme ner på deras kommentarer....orkade han inte betygsätta alla kommentarer av samma innehåll??? Läste han inte alla kommentarer??? Något emot mig??? Var jag för positiv??? Tumme ner för att jag inte kan nått om skatefoto??? Tumme ner för att jag ville ha mer tryck i färgerna/kontrastern???(smaksak dock men som sagt då borde personen i fråga gett dom andra tumme ner också)...ja listan på frågor som dyker upp kan göras lång

Hade dom andra fått samma betyg som min kommentar av personen i frågan så hade inte dessa frågor dykt upp....o det är här jag tycker iden faller lite när det är fler än fotografen som kan sätta betyg....lätt att det missbrukas mm och jag tror helt enkelt inte folk orkar/tar sig tid att läsa igenom alla kommentarer när dom sätter betyg...jag menar det blir ju lite fel om det tex finns 10 kommentarer med samma/liknade innehåll o bara 2-3 får tumme ner.....likadant när det gäller tumme upp.
 
Det handlar väl inte om att få dåligt betyg på kommentarer? Det man uttalar sig om är väl huruvida kommentaren varit givande eller ej.

Om någon eller några redan påtalat exemplevis ett magentastick, kanske inte den 4.e kommentaren om magentastick ger något...?

Sedan är det ju som så att det värmer med "wow, vilken fin bild", en kommentar som ger mig lite värme i bröstet och en släng av hybris (tummen upp :), men kanske inte tillför övriga betraktare så mycket (tummen ner)...

Kanske att en tumme ner skulle kräva en kort motivering...? Mycket tyckande blir det, men det är ju trist om folk sitter hemma och drar sig för att kommentera...

/M
 
Har roat mig att kolla in kritik på kritiken av en drös bilder och merparten har kryssat i "Ingen åsikt". Vad är då vitsen med denna funktion när ingen tycker något i alla fall?
 
Lena W skrev:
Har roat mig att kolla in kritik på kritiken av en drös bilder och merparten har kryssat i "Ingen åsikt". Vad är då vitsen med denna funktion när ingen tycker något i alla fall?
Jag tror att "Ingen åsikt" är ikryssat från start. Vill du ge ett omdöme måste du aktivt kryssa i någon annan av alternativen.
/Nonno
 
Då kan man ta bort "ingen åsikt" och ha möjligheten att inte rösta något alls i så fall. Det som är intressant är att se vad som är konstruktivt kontra inte.
 
Ingen åsikt är att inte rösta alls. När du duttar i någon av de andra ringarna registreras en röst.
 
Jim, jag håller inte med.

Ingen åsikt betyder att jag varken tycker bu eller bä om kommentaren. Jag har alltså tyck till.

Att tycka till är inte samma sak som att inte vilja rösta.
 
En tanke... Innebär inte en kommentar alltid ett "givande"?... Bara att någon ser en bild och bemödar sej att ge en kommentar, positiv eller negativ, är väl alltid positivt för fotografen.

För mej har det bara blivit ett till sätt att tacka för kommentaren så att "skuldkänslan" för att inte ge en tackkommentar blir mindre... Så nån funktion fyller funktionen i.a.f. ;-)

/Leif
 
elbe skrev:

För mej har det bara blivit ett till sätt att tacka för kommentaren
/Leif


Då kanske det automatiska röstningsalternativet bör ändras till "Tack". Det låter trevligare än "Ingen åsikt". Tycker nämligen att "Ingen åsikt" låter som om man satt näsan i vädret.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.