ANNONS
Annons

"Besserwissrar"

Produkter
(logga in för att koppla)

kalleper

Ny medlem
Jag "stör" mig lite på en del av Fotosidans medlemmar (inga namn), som är väldigt snabba med att svara på olika frågor utan att egentligen ha ett bra svar, eller ibland to m ett direkt felaktigt svar. Ofta också med rätt så stöddig attityd.

För det mesta rättas visserligen dessa av andra kunniga Fotosidan-medlemmar, men som alltid på nätet så gäller det att vara källkritisk.

Alltså: Ta inte alla svar som en sanning!

Tack för mig!

Nu blir man väl betraktad som en "Meschersmith"

Men på nätet precis som i vanliga livet så ska man ta allt med en nypa salt och absolut inte bokstavstolka svaren speciellt inte om ämnet är lite mer flummigt och inte har exakta (mätbara) svar.
Pratar jag med dig live så skulle du se mina ansiktsutryck, handviftningar, tonäge osv och tolka in det i svaren. I text så finns inte dessa nyanser därför är det svårt att tolka svar ibland.

Dessutom kan det vara så att dessa medlemmar som du ondgör dig över inte har perfekta kunskaper i allt, men tycker att deras svar är bättre än inget alls.

Låt forumen leva och spretande åsikter blomstra så vi kan ha en levande fotodebatt och lära oss nya saker.

/Stefan

Walkerboh skrev:
Pratar jag med dig live så skulle du se mina ansiktsutryck, handviftningar, tonäge osv och tolka in det i svaren. I text så finns inte dessa nyanser därför är det svårt att tolka svar ibland.

Kanske man just därför skall vara lite försiktig med det man skriver? Carl har en klar poäng i det han skriver, tycker jag...

mvh Janne

Även när man träffar handviftande experter i levande livet skall man ta det de säger med en nypa salt. ;-)

Själv anser jag ju att det jag säger är korrekt men jag kräver att du som får mina uppgifter skall göra en egen bedömning.

Tusan, nu var jag där och svarade igen.

mipert skrev:
Själv anser jag ju att det jag säger är korrekt men jag kräver att du som får mina uppgifter skall göra en egen bedömning.

Hehe, Det är bra att du alltid anser att du har rätt :)
Precis min poäng: Du anser att du har rätt men det betyder inte nödvändigtvis att det är så. Du kan ha lärt dig en felaktig sak från början eller så finns det flera allternativa sanningar.

Verkligheten är ju sällan svart/vit.

Hej

Då var även jag här....

Man kan lära mycket av hur folk svarar också och hur andra rättar de fel som ibland uppstår. Det berikar svaret med ljus från flera håll.

Roine

Usch, prata inte om alla dessa felaktiga saker jag lärde mig under min skolning i fotoklubbar, har tagit evigheter att lära om :-(

Och om man skriver fel i ett svar så bör det finnas någon som kan komma med korrekt information.
Frågan är om vi tror på denna person?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar