Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Belysning av rum (Blixtfråga)

Produkter
(logga in för att koppla)

gost

Aktiv medlem
Jag skall fota några rum och behöver lysa upp dessa på ett bra sätt. Vad tror ni fungerar bäst, ett vitt paraply eller softbox? Jag har testat lite med paraply och det ger ett bra resultat. Frågan är om softbox gör jobbet bättre? Paraply kanske ger bättre spridning på ljuset vilket är bra för stora rum.

Andra lösningsförslag?

Har du provat med stativ och lång exponeringstid i stället för blixt? I trådarna om mäklarfoto hittar du säkerligen massor av tips.

Finns det vita väggar och/eller tak? Isåfall kan du rikta blixten dit och på så sätt lysa upp hela rummet.

Som båda föregående är inne på så handlar det här knappast om paraply vs softbox. Men för att ändå svara på frågan, som den softboxälskare jag är så tror jag inte att du har något att vinna på att byta paraplyet mot en softbox i det här fallet. Softboxar är bra för t.ex. porträttfoto, för att man får ett riktbart mjukt ljus. På det avståndet som softboxen kommer att få till de objekt som den kommer att belysa så kommer skillnaden inte bli märkbar. Eller åtminståne inte märkbart positiv.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto