Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behövs kortläsare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kraftwerk

Aktiv medlem
är oerfaren diditalt.. ska köpa en canon a80 ..nu undrar jag om jag behöver en kortläsare? har en seg dator på 800mhz
vill undvika att detta ska gå jättesegt men har annars ingen brådska=)

sen undrar jag hur många fullupplösta bilder man får plats på ett 128mb kort ??

Svaret är väl som i de allra flesta fall, delat.

Själv skulle jag inte klara mig utan.
Jag vill inte fippla med en kamera när jag sitter med datorn. Då låter jag batterierna vila och ladda upp sig istället.

Sedan är det bra om man har fler kort, och vill fota samtidigt som man håller på med efterbehandling utav andra kort, jag har använt det på det sättet ett par gånger under kongresser och pressbilder som ska ut på nätet asap.

Tycker inte man behöver kortläsare. Dock går det snabbare med usb 2 och firewire, men det behövs inte. Man klarar sig utan. Iof kör jag OSX och då är det bara att plugga in kameran så startar nedladdningen nästan av sig själv. Har hört att XP också har sådan funktion.

Betraktar numera livet nästan som före och efter min firewire läsare, inte minst ute på jobb - tjo vad mycket lättare och snabbare det går att tanka av kortet via läsaren istället för att krångla med kameran (hade jag läst de raderna för 6 mån sedan hade jag nog fnyst, men det ÄR bekvämare) Jag ser det även som att jag sparat en slant mot vad ett större minneskort skulle kostat.. Men kanske har det att göra med vilket sätt man helst jobbar på - själv har jag oftast med mig min PowerBook för att tanka av och inte minst för att kolla kvalitet osv. Läsaren har gjort en stor skillnad i hanteringen.

kokko

Hej
En kortläsare kostar bara ett par hundra (Scandinavian Photos flerkortläsare) och jag använder min mera som en reserv i det fall jag antingen har dåligt med batteri eller ska ladda ner bilder på en dator som inte har min kameras mottagningsprogram. Skulle det strula med kameran så är kortläsaren en reserv. Den och minneskorten kan ju användas till annat också, transport av filer mm. Jag rekommenderar dessutom att man har flera (mindre) kort istf ett stort. Minneskort kan krångla! Hur snabb processorn är verkar inte ha så stor betydelse, i varje fall inte för mej som har usb 1, det rinner över ung lika fort i båda datorerna trots att det är rätt stor skillnad i processorhastighet./Sten

De flesta DSLR tycks endast ha USB 1.x medan nya kortläsare har USB 2. Då blir det minneskortet och inte kameran som begränsar överföringshastigheten. Själv har jag två digitalkameror och eftersom jag inte har WXP eller OSX var jag tvungen att installera drivrutiner för att tanka över bilder direkt från kameran. Tyvärr har jag inte lyckats att få det att funka med båda kamerorna - tycks krocka på något sätt. Jag tycker också att Canons bildhanteringsprogram inte är optimala, ofta hängde sig filöverföringen efter 30-40 bilder.

Jag tycker inte man ska tveka, i synnerhet inte som kortläsare nu är billiga!

Kortläsae

En kortläsare är oumbärlig när det gäller att överföra bilder från minnet till datorn.Jag håller med föergånde talare när det gäller "varför fibbla med kameran i datorn".
Det är småpengar det handlar om när det gäller inköp av en kortläsare.
/ Krnt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar