Terje H
Aktiv medlem
Terje har ju uppenbarligen historiskt sysslat med både RAW och efterbehandling och fick en fruktansvärd massa skit för det eftersom han påstod att han inte efterbehandlat utan just skapat bilderna direkt i kameran. Några gick till botten med detta och avslöjade det påståendet. Kritiken som följde var på många sätt verkligt motbjudande och tappade snart alla proportioner.
Så att hävda att man konsekvent skapar sina bilder direkt vid fototillfället i JPEG kan väl ses som en reflex för att skydda sig från den typen av kritik och en JPEG-bilds ursprung kan ju som bekant aldrig kontrolleras mot en RAW, eftersom det ju aldrig funnits någon.
Jag har väldigt svårt att se att en extremt bildkvalitetsmedveten naturfotograf frivilligt skulle avhända sig de möjligheter som RAW faktiskt ger och som JPEG saknar i hög grad. Jag skulle själv aldrig kunna välja den vägen och jag förstår som sagt inte varför just en naturfotograf skulle välja en så begränsad väg i sitt skapande. För mig skulle det innebära att jag helt skulle gå miste om för mig omistliga denoisefunktionen Deep Prime i DXO Photolab för den funkar bara med RAW.
Av just dessa skäl så tycker jag att det ska vara ett krav att varenda fototävling där krav på autenticitet gäller ska kräva in RAW-bilderna också. Just för att omöjliggöra "fusk" som vi ju sett upprepade fall av de senaste fem åren. Varför inte detta gjorts är för mig en gåta och ett uttryck för stor naivitet som gränsar till rena självskadebeteendet.
Här är det viktigt att det blir rätt, då du nämner mig. Om jag uppenbarligen sysslat med både RAW och efterbehandling, skriver du. Det är inte korrekt!!!
Om vi bortser från lodjuren (2011), som jag erkänt, så gör jag sysslar jag inte med efterbehandling annat än i lättare korrigeringar. Vilket jag skrivit ett flertal gånger, även här på Fotosidan.