Du framställer det som ett motsatsförhållande till att införskaffa teknisk utrustning, vilket det inte är.
Länkar till några exempel för att övriga läsare ska kunna avgöra hur ovanstående stämmer med verkligheten:
(1) En bild på olika troll i Ryfors gammelskog. (Bild 1 – Troll, 2022)
hellesophotography.wordpress.com
(1) En bild på hultbräken intill Klosterfallet från igår. Pentax K5 II s, 50mm, bländare 22, 2.5 sekunder, stativ och 80 ISO. (Bild 1 – Hultbräken, 2022)
(1) Älg som rör sig genom skogen sent i skymningen, någonstans i Mullsjöskogarna. (Bild 1 – Älg, 2015)
(1) Älgmöte i Mullsjöskogarna nyligen, här i en dubbelexponering. (Bild 1 – Älg, 2022)
Vore intressant att höra vilken kamera du använder som vet vilka delar av bilden som lokalt ska ljusas upp eller mörkas ner. Men det är lika bra vi slutar eftersom det börjar bli pinsamt uppenbart att du säger en sak men gör något helt annat. Jag fotograferar alltid i JPG, aldrig i RAW.
Vilken kamera jag använder som vet vilka delar av bilden som lokalt kan ljusas upp? Är du seriös, finns sådana kameror? I såfall får du gärna tipsa mig!
Följande efterbehandling har gjorts med bilderna:
1) I skogen - En liten justering av nivåer och kontrast, skärpning för att anpassa till mindre bildstorlek på Internet, ändring från Adobe RGB till s-RGB, liten beskärning till höger.
2) Hultbräken vid Klosterfallet - En liten justering av nivåer och kontrast, skärpning för att anpassa till mindre bildstorlek på Internet, ändring från Adobe RGB till s-RGB.
3) Älg - Konverterad till svartvitt i Photoshop, liten justering av nivåer och kontrast, skärpning för att anpassa till mindre bildstorlek på Internet, ändring från Adobe RGB till s-RGB, liten beskärning i underkant.
4) Älg - Konverterad till svartvitt i Photoshop, liten justering av nivåer och kontrast, skärpning för att anpassa till mindre bildstorlek på Internet, ändring från Adobe RGB till s-RGB, liten beskärning i underkant.
Eventuella andra efterbehandlingar som kan misstänkas, är faktiskt gjorda under fotograferingen; infrarött filter, avtonade gråfilter, polarisationsfilter, ND-filter, ficklampa, ändring av vitbalans, pjattning med händerna framför objektivet, dubbelexponeringar, ljusval mm. Jag fotograferar alltid i JPG och inte i RAW.
Är någon intresserad att lära sig hur man skapar bilder i kameran är ni givetvis välkomna att anmäla er på mina fotokurser. På min blogg finns det även ett stort antal artiklar där jag förklarar hur jag arbetar som fotograf, hur jag tänker och delar frikostigt med mig av olika former för tips. Länkar till kurser och artiklar finns i bloggen - men även runt 22 000 bilder att titta på och studera, för att sedan lämna kommentarer med frågor om man önskar. Jag svarar på alla kommentarer jag får.
Välkomna!