Brix
Aktiv medlem
Klassiskt ämne som ofta spårar ur . Utrustningen har alltid spelat roll och kommer alltid att spela roll. I olika riktningar. Ibland jagar man teknisk perfektion beroende på syfte och ibland jagar man något helt annat. Förutsatt att man har skapligt med ljus så är glaset ofta viktigare än sensorn.
Jag har en hel drös med riktigt gamla objektiv som ger en skön mjuk kontrast och behagligt varma färger som dagens perfekt korrigerade gluggar sällan gör. Dessa old-timers använder jag när lusten faller på och jag inte orkar ställa färgerna så som jag vill ha dom (mycket av färgrenderingen ligger i objektiven).
Gamla fasta objektiv är ofta mycket bättre än billiga "skräpzoomar". Med all respekt men bildexemplet i trådstarten är tyvärr ett tecken på att det faktiskt inte var helt lyckat i just det här fallet. Jag håller med om att den är överskärpt och lite grynig. Jag har själv testat DXO PureRaw och vet att det kan vara en ganska vårdslös uppräkning av råfiler. I synnerhet lite mer lågupplösa filer. Det kanske går att testa en annan algoritm?
Mitt absoluta favoritobjektiv är ett Minolta MD Rokkor 45/2. Kör detta på min EOS R6. Det är lite av en klyscha att häva ur sig "magiskt" men det är fanimej snudd på. Riktigt skön karaktär och skarpt utan att vara så där bitigt och hårt. Om dom bara kunde göra moderna gluggar så här. Men det hade väl inte sålt då dom troligen hade sågats av analytiker med vita rockar i tekniklabben.
Nja, det finns ju faktiskt nya objektiv med "magi". På senare år har det ju kommit massa manuella kinesiska objektiv från Mitakon, 7artisans, ttartisan, Laowa osv. som ofta har karaktär på bilderna och inte alls är sådär kliniska som de flesta moderna objektiv är.