Tony johansson
Aktiv medlem
You have seen nothing, yet....Problemet är bara att alla nämnt så många olika! Tycker att det bara i tråden nämnts 30 olika objektiv
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
You have seen nothing, yet....Problemet är bara att alla nämnt så många olika! Tycker att det bara i tråden nämnts 30 olika objektiv
Förstår att det är en djungel sofia. Du får en fin kombination med det du siktat in dig på nu. Den ända ”invändningen ” är om det nu är just bakgrunds oskärpan som är viktig skulle jag satsa på ett annat objektiv och en enkel förklaring på ”bokstäverna ” du behöver tänka på när det gäller just den där finare oskärpan i bakgrunden, att det ska vara ett ljusstarkt objektiv eller ett som kan öppna bländaren några steg till. Det har inte de där lite kortare zoomarna.Problemet är bara att alla nämnt så många olika! Tycker att det bara i tråden nämnts 30 olika objektiv Det blir så svårt när folk inte skriver det fulla namnet utan bara siffrorna, för vissa objektiv verkar ha samma siffror men olika bokstäver efter... Jag är helt enkelt för grön för att orka sätta mig in i vilket av alla objektiv som blir bäst, bara tog Tamron-objektivet som exempel nu för att jag tyckte den som tipsade om det lät vettig + hittade det begagnat och det hade bra recensioner...
Nikon 24-70 som du tipsar om hittar jag bara superdyrt
Här är ett exempel. Du kan bläddra runt bland bilderna under min profil. De flesta är nog tagna med den kombinationen. Annars står det under bilderna vilken utrustning som använts. Kombinationen väger ca 1,9 kg (normalvikt för en så kombination)Oj så perfekt!! Har du några bilder som du tagit med den kombinationen? Och hur tungt är det egentligen?
Hm, märkligt. Jag tyckte att jag precis läste att man kan få bakrundsoskärpa med vilken kamera och vilket objektiv som helst, bara man håller avstånd till bakgrunden.Den ända ”invändningen ” är om det nu är just bakgrunds oskärpan som är viktig skulle jag satsa på ett annat objektiv
Avseende Tamron så har jag precis köpt två (2) gluggar av nämnda fabrikat och jag är väl inte den som springer och köper utan att först gjort lite efterforskningar.
Nu har jag inte tagit speciellt många bilder med dessa gluggarna, men det jag har sett har varit till förnöjdsamhet. Och för att avsluta med att göra det hela lite mer komplicerat för dig Sofia, så kan jag nämna att det har kommit en ny Tamron SP 24 - 70 (G2 = generation 2), som presteran än bättre än vad den länkade gör, men så kostar den därefter också . Förlåt....
Det är iof sant men hon skulle nog behöva lite längre brännvidd än 24-70 också för att få till just den bilden känner jag. Men för har hon en bra poäng till annarsMed F/1.4 kommer fokus hamna bara på nosen eller ögonen på hunden. Bilderna som visats som exempel har mycket mer av hunden i fokus, men ett rejält avstånd till den utsuddade bakgrunden.
Här är ett exempel. Du kan bläddra runt bland bilderna under min profil. De flesta är nog tagna med den kombinationen. Annars står det under bilderna vilken utrustning som använts. Kombinationen väger ca 1,9 kg (normalvikt för en så kombination)
Haha nej då det stämmer men om man är ute efter just så fin och mycket oskärpa som möjligt är man bara ute efter oskärpa i största allmänhet kan man ju bara dra runt kameran i en cirkel på lång slutartidHm, märkligt. Jag tyckte att jag precis läste att man kan få bagrundsoskärpa med vilken kamera och vilket objektiv som helst, bara man håller avstånd till bakgrunden.
Men jag läste nog fel, det beror sannolikt på åldersförändingar i synen. Dags att gå till optikern .
Det är i grunden samma objektiv rent optiskt. G2 har uppdaterad ytbehandling på linserna, vädertätning, bättre AF-motor, tjusigare utsida och lite annat sådant. Jag gillar inte objektivet riktigt, men det finns andra som gör det och inte stör sig på de saker jag stör mig på. Jag har skrivit om detta i ett och annat inlägg i forumet förut, om du lyckas leta upp de inläggen.Du är ursäktad Jag har ekonomiska begränsningar som gör att jag tyvärr inte kan låta mig lockas
Förstår att det är en djungel sofia. Du får en fin kombination med det du siktat in dig på nu. Den ända ”invändningen ” är om det nu är just bakgrunds oskärpan som är viktig skulle jag satsa på ett annat objektiv och en enkel förklaring på ”bokstäverna ” du behöver tänka på när det gäller just den där finare oskärpan i bakgrunden, att det ska vara ett ljusstarkt objektiv eller ett som kan öppna bländaren några steg till. Det har inte de där lite kortare zoomarna.
Så då är det bättre att leta efter objektiv som har F1,4... F1,8...f2,0 som största
bländare. Det du tittar på nu 2,8 är en kortare zoom så det kan du få lite oskärpa men kanske inte så mycket du vill få till. Bara en tanke och en ”varning ”så du är medveten. Det är säkert superbra på allt annat. Det Nikon jag nämnde är samma bländare så och då menade jag inte det med VR efter . Det är svindyrt precis som du sa men det andra lite äldre är superfint också och går för runt 5000 också ibland.
Glöm inte heller att D800 är lite ”svårare” att få till skärpan med den stora upplösningen och att du ska vara medveten om att du får väldigt stora bildfiler som du ska ha bra med plats för och ha en hyfsad dator för att redigera etc.
Men det kanske du har och är medveten om redan då du kollar på den lite närmare.
Plus att just den stora upplösningen ställer större krav på att du ska ha bättre och tyvärr dyrare objektiv för att du ska kunna tillgodogöra alla dom där fina extra pixlarna...
Oj så perfekt!! Har du några bilder som du tagit med den kombinationen? Och hur tungt är det egentligen?
Det är iof sant men hon skulle nog behöva lite längre brännvidd än 24-70 också för att få till just den bilden känner jag. Men för har hon en bra poäng till annars
Skulle vilja bromsa lite här. Jättebra att du landat i D800, men 24-70 f2.8 ger inte så bra utsikter för oskärpa i bakgrunden.
Får jag föreslå att du tittar på bilder på flicker tagna med D800 och tittar vilka inställningar (brännvidd och bländare) som de använt - då kanske du får en bättre uppfattning om vad som krävs för din del. OBS nedanstående ska bara påvisa olika oskärpa vid olika utsnitt och avstånd till modellerna - behöver inte vara världens snyggaste bilder.
Koncentrera dig på vilken oskärpa, avstånd till "modellen" och utsnitt (hur mycket av modellen du får med) och anteckna brännvidden och bländaren så lär du få fram en övervikt för ett visst intervall av brännvidd och bländare - därefter kan du välja objektiv. 70-200 f2.8 är en bättre start än 24-70 tror jag (VR1 kostar från 5000 kr och den är ok för sitt pris).
Precis som Richard säger i posten över mig blir 24-70 inte någon jätte oskärpa, så ett bra tips som jag och också richard föreslår är att kolla 24-70 på flickr i en grupp där och se alla bilder tagna . Då får du ett hum om hur mycket som är Max oskärpa för det objektivet. Då vet du själv om det räcker eller inte . För egen del hade jag om jag skulle ha en zoom och tillräcklig oskärpa( för mina ändamål dvs porträtt på både aliens sniglar människor och kottar satsat på ett 70-200 eller likande för där även om du har en bländare på 2,8 precis som på den 24-70, så blir det mer oskärpa eftersom du kan zooma ut så mycket längre upp till 200. Men vet inte vad dom ligger på nu, inland har man tur och ser dom för runt 7-8 men det var därför jag inte rekommenderade en zoom som de mest prioriteradeHur lång brännvidd? Förlåt om du redan kommit med bra förslag på objektiv, men hade du velat skriva igen? Tråden börjar bli så lång
Jag tittade förutsättningslöst på flickr (på den typen av bilder jag uppskattade) och förde statistik över vilket kameramärke jag hamnade inom samt vilka kamerahus/objektiv. Ramlade då in på Nikon och började därför med D700 och ett 50 f1.8D, sedan uppgraderade jag i steg mellan D800, D800E, Z6 och nu Z50. I objektivväg har jag nog ägt bortåt 50-60 st nu. Fördelen med Nikon F är att det finns många köpare och säljare. Köper du till rätt pris och inte gillar objektivet eller kameran kan du sälja vidare till +/- 0 kr - tills du hittar rätt.Hur har alla ni andra kunnat välja era kameror och objektiv? Har ni också suttit med såhär mycket alternativ eller har det varit solklart för er? Eller har ni kanske turen att kunna köpa det senaste?
Förstår inte att det kan finnas såhär mycket att välja på när jag ändå tycker att mina önskemål är ganska snäva! Är chockad
Jag satt i din situation och värre när jag började kan jag säga , men har sedan gått fel 2000000 gånger och lärt mig av dom misstagen , det är nog därför jag känner lite extra för att hjälpa någon som sitter där så dom inte gör samma dyra resa och fastnar i ”uppgraderings-träsket ”Hur har alla ni andra kunnat välja era kameror och objektiv? Har ni också suttit med såhär mycket alternativ eller har det varit solklart för er? Eller har ni kanske turen att kunna köpa det senaste?
Förstår inte att det kan finnas såhär mycket att välja på när jag ändå tycker att mina önskemål är ganska snäva! Är chockad
Bra råd RichardJag tittade förutsättningslöst på flickr (på den typen av bilder jag uppskattade) och förde statistik över vilket kameramärke jag hamnade inom samt vilka kamerahus/objektiv. Ramlade då in på Nikon och började därför med D700 och ett 50 f1.8D, sedan uppgraderade jag i steg mellan D800, D800E, Z6 och nu Z50. I objektivväg har jag nog ägt bortåt 50-60 st nu. Fördelen med Nikon F är att det finns många köpare och säljare. Köper du till rätt pris och inte gillar objektivet eller kameran kan du sälja vidare till +/- 0 kr - tills du hittar rätt.
I ditt fall hade jag börjat med Nikons 70-200 f2.8 VR1 (pruta ned det till ca 5000 kr och klura ut vad du behöver därifrån). Man får växa med sin utrustning vartefter man lär sig mer och byter inriktning.
Klart att jag bollade en del 2006 när jag köpte den första digitala spegelreflexen kring vilken tunna jag skulle hoppa i. Då blev det från början en APS-C-modell med en halvljusvag paketzoom (18-70/3,5-4,5). Begagnade kamera var nära nog hopplöst föråldrade nästan direkt, eftersom utvecklingen gick i raketfart från åren runt millenieskiftet till runt 2010. Detta paket i den härad av vad du vill lägga nu och du får garanterat något betydligt bättre för pengarna. Du har ett lite mer specifikt mål kring vad du vill åstadkomma, medan jag från början ville ha något som var betydligt bättre än den digitala kompakten jag hade då. Den hade jag skaffat när jag tyckte att de började duga till något vettigt, efter några år med nära nog total fototorka.Hur har alla ni andra kunnat välja era kameror och objektiv? Har ni också suttit med såhär mycket alternativ eller har det varit solklart för er? Eller har ni kanske turen att kunna köpa det senaste?