SofiaA1
Aktiv medlem
Alla tre drömbilderna verkar ha fått vinjettering (mörkare mot ytterkanterna) i efterbehandling.
Ja det tror jag du har alldeles rätt i
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Alla tre drömbilderna verkar ha fått vinjettering (mörkare mot ytterkanterna) i efterbehandling.
Uppskattar din summering Ska genast kolla om objektivet finns ute begagnat och vad det ligger på, tack
Kul. OBS - när du köper kamerahuset, så titta i menyerna för mikrojustering av autofokus. Om värdena är höga (alla är antingen över 13 eller under -13) så kan det tyda på att huset åkt på en smäll eller annat. D800 tillåter justering mellan +/-20, så om du ser att förra ägaren ligger nära de gränserna finns risken att vissa objektiv inte kommer kunna uppnå fokus på kamerahuset.
(Läs i manualen för kameran som finns på nätet var du hittar det i menyerna)
Här ser du vad det handlar om:
.Skulle vilja bromsa lite här. Jättebra att du landat i D800, men 24-70 f2.8 ger inte så bra utsikter för oskärpa i bakgrunden.
Nu är ju Adobes programsvit (om vi håller oss till bildredigering), marknadsledande (?) men om du inte tidigare använt dig av RAW-konverterare, skulle jag vilja föreslå att du laddar ner Darktable/RawTherapee och Gimp istället, om du skall till att börja lära dig fotoredigering från början.4. Jag har inte fotat i RAW innan men mitt mål är att lära mig det + ladda ner lightroom och använda det
Nu är ju Adobes programsvit (om vi håller oss till bildredigering), marknadsledande (?) men om du inte tidigare använt dig av RAW-konverterare, skulle jag vilja föreslå att du laddar ner Darktable/RawTherapee och Gimp istället, om du skall till att börja lära dig fotoredigering från början.
Har man haft Adobes Lr (Lightroom) sedan tidigare, är det lätt att man håller sig till det, då det är förhållandevis snyggt och logiskt uppbyggt, men om man står på tröskeln att lära sig fotoredigering från början, kan det vara en idé att lära sig de program som listats ovan och då företrädelsevis Darktable och Gimp. Darktable påminner mycket om Lr och Gimp är motsvarande Ps (Photoshop). Skälet till varför jag rekommenderar dig Darktable och Gimp är därför dom lirar tillsammans som Lr och Ps.
Den andra fördelen med Darktable och Gimp (men även Rawtherapee) är att dom är helt gratis, medans man för Lr och Ps måste betala en prenumerationsavgift varje månad. Alla dessa gratisprogram är helt kostnadsfria och synnerligen kompetenta.
Här har du ett par länkar där dom beskriver hur och vad du kan göra med respektive program;
Darktable (på engelska);
Darktable (på svenska).Darktable
All of my darktable videos: Tutorials, RAW edits, introductions to plugins and general usage tips.www.youtube.com
Gimp (på engelska).
Vill du ladda ner respektive program är det bara att googla på respektive så får du åtkomst till dom.
Slår även ett slag för "Exposure 5" från Alien skin, har använt det tillsammans med LR och du kan antingen använda den som en egen fotoredigerare och katalog( något enklare och mer intuitiv än LR i vissa fall) eller som en plugin i LR och PS. Gillar du Preesets också så har den ett av de bästa sådana biblioteken inbakade med där och är grymt kul att skräddarsy och göra kul effekter med på ett bra och enkelt sätt. Kostar dessutom bara en gång, sedan är det ditt.Tack snälla för tipset! Jag har faktiskt använt GIMP jättemycket under flera år, men eftersom det är ett gratisprogram trodde jag ingen av er kunniga använde det, så därför nämnde jag det inte Men det håller alltså måttet i jämförelse med betalprogramen?
Sanningen är den att jag själv har aldrig använt GIMP då det är mer ett program för bildmanupilation medans Darktable och Rawtherapee är RAW-konverterare, dvs program för att framkalla digitala (RAW) fotonegativ. Jag har sedan ett antal år redan Lr, men efter det att Adobe började med prenumerationsmodellen på sina programvaror har dom slutat att uppdatera det program jag har och jag kör på med den sista utgåvan (fristående) av Lr innan dom började med prenumerationsmodellen, och det täcker än så länge mina behov av RAW-konverterare.Tack snälla för tipset! Jag har faktiskt använt GIMP jättemycket under flera år, men eftersom det är ett gratisprogram trodde jag ingen av er kunniga använde det, så därför nämnde jag det inte Men det håller alltså måttet i jämförelse med betalprogramen?
Sanningen är den att jag själv har aldrig använt GIMP då det är mer ett program för bildmanupilation medans Darktable och Rawtherapee är RAW-konverterare, dvs program för att framkalla digitala (RAW) fotonegativ. Jag har sedan ett antal år redan Lr, men efter det att Adobe började med prenumerationsmodellen på sina programvaror har dom slutat att uppdatera det program jag har och jag kör på med den sista utgåvan (fristående) av Lr innan dom började med prenumerationsmodellen, och det täcker än så länge mina behov av RAW-konverterare.
Tanken är dock att sakteligen (med betoning på sakteligen) glida över till (framförallt) Darktable då snålänningen i mig tilltalas av det. Dessutom kommer det ju kostnadsfria uppdateringar allt eftersom.
Been there, done that. Vore väl inte mer än rätt att bidra med det lilla man kan, då jag själv fått mycket hjälp på div. forum genom åren.Gud vad jag lär mig! Tack Känner att jag verkligen blir erbjuden en genväg in i kameravärldens djungel av kunskap tack vare att ni vill dela med er av era bästa tips på detta sättet
Sjukt fina bilder på din instagram, wowKöp en begagnad Fujifilm XT2 med kit linsen 18-55 och en xf55-200mm för ca 10000kr.
90% av mina bilder här är tagna med dessa linser @sufstreet
Tycker du skall leta efter en D800E. Den är mycket bra att fotografera manuellt med. Därefter en normal Zoom, ex 24-70mm, finns säkert bra förslag i tråden på optik, till att börja med som har en manuell bländarring på linsen. Du kan även använda äldre Nikkor optik och Zeiss optik på denna kamera vika enbart har manuell fokus. Kameran fungerar bra på vintern och sökaren är bra. Nackdel är att den är stor och tung men kameran är riktigt bra att hålla i.Tack för att du vill hjälpa mig
1. Nej det skulle jag inte säga
2. Nej det behövs inte, kommer nog inte våga ta med en kamera på resor utan då får mobilen duga!
3. Detta är jag för okunnig i för att kunna svara på, jag vet inte Fått höra så mycket olika angående hur viktigt det är!
4. Jag har inte fotat i RAW innan men mitt mål är att lära mig det + ladda ner lightroom och använda det
5. Jag vet inte riktigt..
6. Jag har en superbra kamera på min Samsung galaxy s10+, men det är ju inte samma sak som en systemkamera, eller hur?
7. Kommer inte använda något annat än manuella inställningar, så det är viktigt och något jag tar för givet att det finns
8. Glömt vad som är vad
Frågeställningen är relevant eftersom det bara är du dom kan avgöra hur du ser på bilder tagna med olika stora sensorer.[...]
3. Detta är jag för okunnig i för att kunna svara på, jag vet inte Fått höra så mycket olika angående hur viktigt det är!
[...]
Dina drömbilder har du hittat på Instagram. Är det där du tänker dig att visa dina bilderJa det tror jag du har alldeles rätt i
Dina drömbilder har du hittat på Instagram. Är det där du tänker dig att visa dina bilder
Enig!Nja, det där stämmer ju inte riktigt. Visst, det är såklart enklare att uppnå kortare skärpedjup med större sensor eftersom man har fler alternativ till att göra det, men skärpedjup är inte bokeh. Ett kort skärpedjup betyder inte automatiskt fin bokeh. Det finns objektiv som är kapabla till väldigt kort skärpedjup men som ändå har dålig/ful bokeh. Sen handlar ju skärpedjup dessutom om brännvidd och avstånd och inte bara bländare. Summa summarum; du kan få precis lika fin bokeh med APS-C, det är bara skärpedjupet som kan vara lite svårare att uppnå.
Man kan även göra stora utskrifter med APS-C med mycket gott resultat. Objektivets skärpa spelar ju rätt stor roll här också och inte bara upplösningen.
//Tycker du skall leta efter en D800E.
Tycker jag är utmärkta förslag, då jag har båda. Zeissgluggarna spelar i en egen division om vi talar om byggkvalitet, men jag har precis investerat i ett Tamron 15-30 och ett 70-200 (G2) av den enkla anledningen att dom är vädertätade och autofokuserade, och autofokus är att föredra när det går undan som på rörliga motiv som hästar, hundar och/eller barn i förekommande fall.Zeiss optik
Kommer snart investera i en D850/D880 när Corona-19 är över. Har också 4 Zeiss gluggar och funderar på anskaffa två till som 85 mm/1.4 Milvus och 135mm/2.0 Milvus. Har inga Zoomar idag men jag har upptäckt att jag har ett behov av en normal Zoom med VR. Har haft en 35-70mm/2.8 som fungerade bra på bröllop och begravningar men sålde av den då den saknade VR.//Tycker jag är utmärkta förslag, då jag har båda. Zeissgluggarna spelar i en egen division om vi talar om byggkvalitet, men jag har precis investerat i ett Tamron 15-30 och ett 70-200 (G2) av den enkla anledningen att dom är vädertätade och autofokuserade, och autofokus är att föredra när det går undan som på rörliga motiv som hästar, hundar och/eller barn i förekommande fall.
Men det huvudsakliga skälet till denna investering är att jag tänker ha med mig bara dessa två gluggar när jag sticker iväg på resa, då jag tänkte att det blir lättare att bära, än om jag har med mig mina fyra Zeissgluggar.
Dessutom kompletterade jag med ett kamerahus till (D850), men jag tror inte att ryggsäcken blev lättare i o m det. Plånboken blev dock betydligt lättare .
Kan ju konstatera att det är ett lyft från D800E. Ljusare sökare och fokuspeaking (för att nämna något) är ju guld värt, inte minst fokuspeaking, om man kör med manuella gluggar.Kommer snart investera i en D850