Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver verkligen hjälp att välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Fundera på vad för typ av fotografi du skall göra.
1, Behöver du inbyggd blixt.
2. Skall kameran vara liten och kunnas ta med på resor osv.
3. Bildkvalitet, räcker det med APS-C,
4. Skall du fotografera i JPG eller RAW? Vilka bildbehandlingsprogram har du?
5. Hur ljusstarkt optik behöver du, Fast eller Zoom.
6. Varför inte köpa en mobil med bra kamera?
7. Hur manuellt skall du kunna ställa in kameran eller är du bara intresserad av en automatisk kamera.
8. DSLR eller spegellös,

7. Hur manuellt skall du kunna ställa in kameran eller är du bara intresserad av en automatisk kamera.
8. DSLR eller spegellös,
Om duj läst tråden så hade du nog fått svar på alla frågor som du ställer:)

Det är i grunden samma objektiv rent optiskt.
Om mitt minne inte sviker mig, är det även nytt glas i ett eller två av linselementen och ev. en (något) modifierad objektivformula.

Men om minnet sviker mig beror det sannolikt på åldersförändringar (igen), fast i det här specifika fallet hjälper det i så fall troligtvis inte med att gå till optikern...😎.

För att göra det hela enkelt; Om du vill uppnå en fin bokeh (bakgrundsoskärpa) så är det inte en DX (APS-C) cropkamera du skall välja. Till att börja med...Haha, never say never. När du har möjligheten till att få fina (stora) förstoringar (om du köper en fullformatkamera med en massa pixlar), kanske det börjar suga i utskriftstarmen (fråga mig gärna hur jag vet 😉).Skillnad är det, om än kanske inte så där jättestor. Men för att uppnå syftet med oskarp bakgrund är fullformat i kombination med ett ljusstarkt objektiv, vägen att gå.

Nja, det där stämmer ju inte riktigt. Visst, det är såklart enklare att uppnå kortare skärpedjup med större sensor eftersom man har fler alternativ till att göra det, men skärpedjup är inte bokeh. Ett kort skärpedjup betyder inte automatiskt fin bokeh. Det finns objektiv som är kapabla till väldigt kort skärpedjup men som ändå har dålig/ful bokeh. Sen handlar ju skärpedjup dessutom om brännvidd och avstånd och inte bara bländare. Summa summarum; du kan få precis lika fin bokeh med APS-C, det är bara skärpedjupet som kan vara lite svårare att uppnå.

Man kan även göra stora utskrifter med APS-C med mycket gott resultat. Objektivets skärpa spelar ju rätt stor roll här också och inte bara upplösningen.

[...] Det är framförallt avståndet mellan kameran och modellen som avgör om bakgrunden blir smetig - det påverkar oftast mer än alla de andra komponenterna inkl. bländaren om du inte har någon längre brännvidd med jättestor bländare.
Nu blev det ju jättekonstigt. Om bakgrunden i din uppställning är väldigt nära modellen får du svårt att få till ”smetig” bakgrund.

usch vilket ord förresten. Vem vill ha ”smetig” bakgrund.

Men som sagt. Om bakgrunden är tillräckligt långt bort blir den oskarp. Hur snygg oskärpan är beror på optikens kvalitet.

Nja, det där stämmer ju inte riktigt. Visst, det är såklart enklare att uppnå kortare skärpedjup med större sensor eftersom man har fler alternativ till att göra det, men skärpedjup är inte bokeh. Ett kort skärpedjup betyder inte automatiskt fin bokeh. Det finns objektiv som är kapabla till väldigt kort skärpedjup men som ändå har dålig/ful bokeh. Sen handlar ju skärpedjup dessutom om brännvidd och avstånd och inte bara bländare. Summa summarum; du kan få precis lika fin bokeh med APS-C, det är bara skärpedjupet som kan vara lite svårare att uppnå.

Man kan även göra stora utskrifter med APS-C med mycket gott resultat. Objektivets skärpa spelar ju rätt stor roll här också och inte bara upplösningen.
stackars stackars Sofia ....snart har vi blandat in så många begrepp att hon väljer en kompakt kamera med full Automatik och fast glugg

..............

Får jag föreslå att du tittar på bilder på flicker tagna med D800 och tittar vilka inställningar (brännvidd och bländare) som de använt - då kanske du får en bättre uppfattning om vad som krävs för din del. OBS nedanstående ska bara påvisa olika oskärpa vid olika utsnitt och avstånd till modellerna - behöver inte vara världens snyggaste bilder.

Koncentrera dig på vilken oskärpa, avstånd till "modellen" och utsnitt (hur mycket av modellen du får med) och anteckna brännvidden och bländaren så lär du få fram en övervikt för ett visst intervall av brännvidd och bländare - därefter kan du välja objektiv. 70-200 f2.8 är en bättre start än 24-70 tror jag (VR1 kostar från 5000 kr och den är ok för sitt pris).,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Påminner bara om att det i första hand inte handlar om porträtt på människor. Så finliret med skarpa ögon och "blurriga" ögonfransar och öron är inte på dagordningen. Det är hundar och hästar som står som "modeller" och förmodligen inte bara "en face" utan kanske mer halv- och helkropp (och lite till) som är aktuellt. Då är det inte 1,4-objektiv som står högst i kurs. Kan inte förstå varför några tycker att en normalzoom 24-70 /2,8 inte är det bästa att börja med. Nästa steg är väl då en 70-200 /2,8 när ekonomin säger ok:)

Jag satt i din situation och värre när jag började kan jag säga , men har sedan gått fel 2000000 gånger och lärt mig av dom misstagen , det är nog därför jag känner lite extra för att hjälpa någon som sitter där så dom inte gör samma dyra resa och fastnar i ”uppgraderings-träsket ”😱

Åh vad tråkigt att höra 😢 Jättefint att du vill hjälpa till så andra inte gör samma misstag! Uppskattar det verkligen🌹

8. DSLR eller spegellös,

Tack för att du vill hjälpa mig 😃
1. Nej det skulle jag inte säga
2. Nej det behövs inte, kommer nog inte våga ta med en kamera på resor utan då får mobilen duga!
3. Detta är jag för okunnig i för att kunna svara på, jag vet inte 😄 Fått höra så mycket olika angående hur viktigt det är!
4. Jag har inte fotat i RAW innan men mitt mål är att lära mig det + ladda ner lightroom och använda det 😊
5. Jag vet inte riktigt..
6. Jag har en superbra kamera på min Samsung galaxy s10+, men det är ju inte samma sak som en systemkamera, eller hur? 😁
7. Kommer inte använda något annat än manuella inställningar, så det är viktigt och något jag tar för givet att det finns 😄
8. Glömt vad som är vad 🤪

Påminner bara om att det i första hand inte handlar om porträtt på människor. Så finliret med skarpa ögon och "blurriga" ögonfransar och öron är inte på dagordningen. Det är hundar och hästar som står som "modeller" och förmodligen inte bara "en face" utan kanske mer halv- och helkropp (och lite till) som är aktuellt. Då är det inte 1,4-objektiv som står högst i kurs. Kan inte förstå varför några tycker att en normalzoom 24-70 /2,8 inte är det bästa att börja med. Nästa steg är väl då en 70-200 /2,8 när ekonomin säger ok:)
Du har en poäng... men är bilden på hunden som hon tog som exempel tagen med föreslagen normal zoom? Om svaret är nej så kanske du också borde ställa dig frågan : hur vill Sofia eventuellt gestalta sina hundar? Nu säger jag inte att hon inte vill gestalta henne med mindre fin bokeh bakom också ibland . Men ska hon ha möjligheten till samma typ av bild och det är viktigt för henne så tar du bort den möjligheten lite grann. Så ... lite båda sidorna av myntet igen. Och återigen vad vill HON fota och uppnå med det.. inte du eller jag😁
Glömde att tillägga att du HAR en annan bra poäng med en zoom för att fota djur. Jag har fotat en hel del både hundar och hästar genom åren och det är bra med zoom, men sällan väljer jag ett 24-70 om jag ska ta just porträtt på djuren. Dock ett längre 70-200 är väldigt bra eftersom du får båda av bästa världarna . Du hinner med djuret om du vill ta ”djurbilder i rörelse” och du kan få till rätt snygga porträtt med den längre brännvidden om du löner för det. Men jag har använt både 58 mm F1,4 en del för hästar och hund och även mitt 105f 1,4 då och då och det har varit väldigt uppskattat hos dom som fått dom sedan.

Senast ändrad:
Summering:

Ska vi enas om D800 + Nikon Nikkor 70-200 f/2.8 VR1 som ett ok råd á 10.000 sek?

(Den som säger att man inte kan köpa den kombon för 10k vet inte hur man prutar. Har själv köpt dem för 2 år sedan för 10500 och priserna har inte gått upp sedan dess även om de legat i princip stilla. Finns en vad som förefaller vara välanvänd VR2 för 7500 på blocket och den klår VR1 - om man kan tänka sig avvara 2500 till.)

*Grabs popcorn* :)

8. DSLR eller spegellös,

Förstår att du inte orkar läsa igenom hela tråden och att mina svar jag nyss gav kanske inte var mycket till hjälp. Har tidigare postat bilder jag drömmer om att kunna ta, så det är väl mest det man kan utgå ifrån.

Jag har redan fått jättemycket bra tips men jag har ändå enormt svårt att välja 😂 Får väl föra lite statistik på vad alla rekommenderar och utgå från det som hjälp. Hör gärna vad du har att förslå 😊

Bilagor

• Screenshot_20201002-175730_Instagram.jpg
    Screenshot_20201002-175730_Instagram.jpg
    334.2 KB · Visningar: 7
  • 20201001_120909.jpg
    20201001_120909.jpg
    275.4 KB · Visningar: 7
  • 20201001_120850.jpg
    20201001_120850.jpg
    167.3 KB · Visningar: 6
Summering:

Ska vi enas om D800 + Nikon Nikkor 70-200 f/2.8 VR1 som ett ok råd á 10.000 sek?

(Den som säger att man inte kan köpa den kombon för 10k vet inte hur man prutar. Har själv köpt dem för 2 år sedan för 10500 och priserna har inte gått upp sedan dess även om de legat i princip stilla. Finns en vad som förefaller vara välanvänd VR2 för 7500 på blocket och den klår VR1 - om man kan tänka sig avvara 2500 till.)

*Grabs popcorn* :)

Uppskattar din summering 😄 Ska genast kolla om objektivet finns ute begagnat och vad det ligger på, tack 👍🏻

Vill du utveckla varför det inte är optimalt?

Den första versionen av 70-200 utvecklades när Nikon bara hade DX-kameror i sitt sortiment, och kantskärpan är inte så bra. Åtminstone de exemplar jag testade var också ganska mjuktecknande på långa avstånd även i centrum av bilden. För sportfoto, porträtt och liknande fungerar det dock mycket bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar