Tony johansson
Aktiv medlem
Tycker jag är ett utmärkt val .Tack för förslaget! Nu har jag snöat in på Nikon
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tycker jag är ett utmärkt val .Tack för förslaget! Nu har jag snöat in på Nikon
Det är en APS-C kamera, Sofia. Bättre du satsar på en fullformat (tycker jag). Varför kan du läsa om i tråden . Men om du vill ha omdöme från användare, kan du hitta det, i den här tråden.
Lite OT; Du har ju lagt in några bilder i tråden, får jag föreslå att du skapar ett album (på din sida), och lägger in dina egna bilder där, för påseende !?
Jag tror jag nämnde d7200 men D7100 är snarlik som sagt. Gav en åt en flickvän tidigare och hon gillade den mycket, den är ju lite lättare och mindre att släpa på, men du förlorar lite andra egenskaper som en fullformat kamera(d700, d800, d810 etc) har tex bättre möjlighet till just oskärpan och lite annat. Men en helt ok kamera annars.
För att göra det hela enkelt; Om du vill uppnå en fin bokeh (bakgrundsoskärpa) så är det inte en DX (APS-C) cropkamera du skall välja. Till att börja med...Aha okej, tack! Känner mig bara osäker på hur stor skillnaden är på fullformat och APS-C
Haha, never say never. När du har möjligheten till att få fina (stora) förstoringar (om du köper en fullformatkamera med en massa pixlar), kanske det börjar suga i utskriftstarmen (fråga mig gärna hur jag vet ).Om jag nu inte ska förstora upp mina bilder eller liknande.
Skillnad är det, om än kanske inte så där jättestor. Men för att uppnå syftet med oskarp bakgrund är fullformat i kombination med ett ljusstarkt objektiv, vägen att gå.Men om det är så stor skillnad mot fullformat är det kanske dumt...
Tack snälla, men de är inte så märkvärdiga om du jämför med andra fotografer som hänger här på Fs, faktiskt.Kollade på dina nu och wow vad fina bilder du tar!! Verkligen toppklass
Jag tror jag nämnde d7200 men D7100 är snarlik som sagt. Gav en åt en flickvän tidigare och hon gillade den mycket, den är ju lite lättare och mindre att släpa på, men du förlorar lite andra egenskaper som en fullformat kamera(d700, d800, d810 etc) har tex bättre möjlighet till just oskärpan och lite annat. Men en helt ok kamera annars.
Bara för det tittade jag in snabbt själv fina naturbilder TonyFör att göra det hela enkelt; Om du vill uppnå en fin bokeh (bakgrundsoskärpa) så är det inte en DX (APS-C) cropkamera du skall välja. Till att börja med...Haha, never say never. När du har möjligheten till att få fina (stora) förstoringar (om du köper en fullformatkamera med en massa pixlar), kanske det börjar suga i utskriftstarmen (fråga mig gärna hur jag vet ).Skillnad är det, om än kanske inte så där jättestor. Men för att uppnå syftet med oskarp bakgrund är fullformat i kombination med ett ljusstarkt objektiv, vägen att gå.
Tyvärr kostar ljusskarpa objektiv en hel del om man vill ha lite kvalité på grejerna, men det borde gå att få ett riktigt vasst objektiv och kamerahus inom din budget, det är bara att vänta. Ha koll på Fs köp&sälj, det dyker alltid upp någon som har tröttnat/vill uppgradera till det senaste (i tron att det skall generera bättre bilder) och säljer (sitt knappt använda) beg. utrustning för en billig peng för att kunna delfinansiera sitt nyinköp. Det gäller att ha lite is i magen och skynda långsamt, förr eller senare kommer fyndet och då är det läge att klippa till.
Under tiden du väntar, kan du alltid förbättra dina teoretiska kunskaper om hur du skall gå tillväga för att uppnå det önskade resultatet !? Tuben har hur mycket som helst att erbjuda om man vill utveckla sina fotografiska kunskaper.Tack snälla, men de är inte så märkvärdiga om du jämför med andra fotografer som hänger här på Fs, faktiskt.
Välkommen f ö, hoppas du skall trivas i communityn. Det är alldeles för få kvinnor här, så jag hoppas att du blir kvar .
Såg att Tony förklarade lite så går inte in på mer tekniskt. Men du KAN få till ok oskärpa utan fullformat såklart. Men som Tony säger så kör du FF så ligger du redan bättre till och då räcker det kanske med ett 85mm F1.8 etc för att få rätt bra oskärpa. Alltså du behöver inte köra på de allra värsta gluggarna med F1,4 utan funkar även med längre bräddvidder som har f2,8 eller fasta med F1,8 så blir det fina porträtt. Så hittar du ett FF hus för runt 3-4 tusen kan du ju antingen ha råd med 2 fasta lite billigare objektiv. Eller satsa på något lite dyrare typ 70-200 f2,8 eller 85mm F1,4 eller 135mm f2,0dc eller 105mm f2,0dc etcFörstår att det är svårt att förklara, men hur stor skillnad på oskärpa skulle du säga att det blir? Tycker det är så himla svårt att veta, behöver som sagt inte i närheten av den bästa utrustningen, vill bara göra det mest prisvärda valet!
Tack snälla, det värmer verkligen .Bara för det tittade jag in snabbt själv fina naturbilder Tony
För att göra det hela enkelt; Om du vill uppnå en fin bokeh (bakgrundsoskärpa) så är det inte en DX (APS-C) cropkamera du skall välja. Till att börja med...Haha, never say never. När du har möjligheten till att få fina (stora) förstoringar (om du köper en fullformatkamera med en massa pixlar), kanske det börjar suga i utskriftstarmen (fråga mig gärna hur jag vet ).Skillnad är det, om än kanske inte så där jättestor. Men för att uppnå syftet med oskarp bakgrund är fullformat i kombination med ett ljusstarkt objektiv, vägen att gå.
Tyvärr kostar ljusskarpa objektiv en hel del om man vill ha lite kvalité på grejerna, men det borde gå att få ett riktigt vasst objektiv och kamerahus inom din budget, det är bara att vänta. Ha koll på Fs köp&sälj, det dyker alltid upp någon som har tröttnat/vill uppgradera till det senaste (i tron att det skall generera bättre bilder) och säljer (sitt knappt använda) beg. utrustning för en billig peng för att kunna delfinansiera sitt nyinköp. Det gäller att ha lite is i magen och skynda långsamt, förr eller senare kommer fyndet och då är det läge att klippa till.
Under tiden du väntar, kan du alltid förbättra dina teoretiska kunskaper om hur du skall gå tillväga för att uppnå det önskade resultatet !? Tuben har hur mycket som helst att erbjuda om man vill utveckla sina fotografiska kunskaper.Tack snälla, men de är inte så märkvärdiga om du jämför med andra fotografer som hänger här på Fs, faktiskt.
Välkommen f ö, hoppas du skall trivas i communityn. Det är alldeles för få kvinnor här, så jag hoppas att du blir kvar .
D7100 är föregångaren till D7200. De har samma "knappar", ser likadana ut, har samma sensor och är alltså identiska på de flesta punkter. Det som skiljer är att D7200 har en nyare processor som gör att den är lite snabbare på det mesta och har lite bättre egenskaper vid dåligt ljus. D7100 är naturligtvis även den en utmärkt kamera och skillnaden mot D7200 är nog inte ens märkbar vid "normal" fotografering. Här kan du läsa mer om skillnaden. Själv har jag den ännu äldre D7000 som fungerar utmärkt och som jag i huvudsak använder för makrobilder.Förövrigt så har jag sett en Nikon d7100 ligga ute till väldigt bra pris. Letade igenom tråden och ingen verkade ha rekommenderat den. Sökte och såg att den var snarlik med d7200. Är det någon som kan avråda från en d7100 eller har något positivt att säga? Såklart oroande att ingen har nämnt den av alla 100 förslag här
Det blir säkert bra en bra kamera och säkert ett ok objektiv, har ingen erfarenhet av just det tamron 24-70 men är du ute efter lite mer oskärpa i bakgrunden så vet du nu de andra alla har nämnt här i tråden. Men om du känner att du behöver en zoom så är nog ett 24-70 smart. Du når dock nästan ett Nikon 24-70 för samma pris dock.. jag har inte den bästa erfarenheten av just tamron men vet att vissa av deras är riktigt bra också. Men det kan säkert någon annan som testat just detta mer omDet jag landat i efter alla tips är denna kombination. Hittar annonser på båda delarna.
Nikon d800 finns ute på denna köp och sälj för 5500kr.
Sen detta objektivet: https://www.rajalaproshop.se/vl2294...MIycLtydWY7AIVRviyCh3OXAJuEAYYASABEgIlBPD_BwE
Inget jag missuppfattat?
D7100 är föregångaren till D7200. De har samma "knappar", ser likadana ut, har samma sensor och är alltså identiska på de flesta punkter. Det som skiljer är att D7200 har en nyare processor som gör att den är lite snabbare på det mesta och har lite bättre egenskaper vid dåligt ljus. D7100 är naturligtvis även den en utmärkt kamera och skillnaden mot D7200 är nog inte ens märkbar vid "normal" fotografering. Här kan du läsa mer om skillnaden. Själv har jag den ännu äldre D7000 som fungerar utmärkt och som jag i huvudsak använder för makrobilder.
I valet mellan D7100/D7200 och D700 så är, enligt min mening, valet enkelt. D7100/D7200 är en modernare kamera med bättre bildkvalitet.
Det går utmärkt att få till "blurriga bakgrunder" även med en kamera med APS-C sensor om man lär sig vad som ger kort skärpedjup. Men i ärlighetens namn så är oftast det omvända det största problemet för min del. D v s hur får man tillräckligt "stort" skärpedjup. T ex "porträttet" på hästen där man fokuserat på ögonen men också vill ha både mulen och öronen skarpa
Allt beror på vad man är ute efter Sofia, för mig ja ett klart val för D700, köpte en till idag faktiskt till min egen dotter men för dig kanske det inte är det. Men mitt råd är bara att inte välja en kamera för att den är nyare, utan för att dess prestanda och teknik är något eller har något du behöver. Om man säger att en kamera är ”bättre ”för att den är nyare för alla generellt så är man ute och cyklar. Men man måste nog gå igenom rätt många modeller och typer av foto för att själv inse vad som passar en själv . Det är helt enkelt olika verktyg med sina för och nackdelar, annars skulle dom bara sälja en modell som passar alla och uppgradera den hela tiden.Måste bara klargöra. Vad jag förstår det som skulle d700 vara ett bättre val än både d7200 och d7100? Även fast d700 är äldre än de andra.
Jag har just den kombinationen som du anger i ditt inlägg lite längre upp, d v s D800 + Tamron 24-70 /2,8 (samma modell som du länkar till). Jag är väldigt nöjd med vad den kombinationen levererat under de år jag haft grejerna. Nackdelen är att kombinationen blir lite tyngre än t ex D7100 med lämpligt objektiv. Fördelen är en makalöst bra bildkvalitet (fortfarande enligt min mening.Tack för svar! Det är ju ett väldigt stort problem om man inte kan få mulen och öronen skarpa, precis som du säger
Vilken skulle du rekommendera, d800 eller d7100? Jag utgår från dessa då det är dem som ligger ute till bäst pris
Det blir säkert bra en bra kamera och säkert ett ok objektiv, har ingen erfarenhet av just det tamron 24-70 men är du ute efter lite mer oskärpa i bakgrunden så vet du nu de andra alla har nämnt här i tråden. Men om du känner att du behöver en zoom så är nog ett 24-70 smart. Du når dock nästan ett Nikon 24-70 för samma pris dock.. jag har inte den bästa erfarenheten av just tamron men vet att vissa av deras är riktigt bra också. Men det kan säkert någon annan som testat just detta mer om
Jag har just den kombinationen som du anger i ditt inlägg lite längre upp, d v s D800 + Tamron 24-70 /2,8 (samma modell som du länkar till). Jag är väldigt nöjd med vad den kombinationen levererat under de år jag haft grejerna. Nackdelen är att kombinationen blir lite tyngre än t ex D7100 med lämpligt objektiv. Fördelen är en makalöst bra bildkvalitet (fortfarande enligt min mening.
Så var jag i dina kläder så - D800 + Tamrongluggen alla gånger om du får in det i din budget. Fast för egen del kommer jag nog att göra mig av med både D800an och objektivet så småningom. All utrustning börjar bli lite tung att släpa på när man som jag är sisådär 100 år äldre än vad du är
Välkommen till FotosidanProblemet är bara att alla nämnt så många olika! Tycker att det bara i tråden nämnts 30 olika objektiv [...]