Annons

Behöver lite hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

dj_evil

Aktiv medlem
Jag har försökt få liknande effekt som den här vackra bilden men värdelöst resultat varje gång.
http://1x.com/photo/33977/portfolio/45091

Jag har bara provat med speedlites. Jag kan hitta rätt kombination av inställningar. Svårt att få bakgrunden helt svart också då ja inte har svart bakgrund.

Har ni råd för mig?

Om du inte har några ljusformare, så testa att skjuta blixten genom ett stort vitt lakan på modellen bakifrån/uppifrån

Med en stor och mjuk (diffuserad) ljuskälla får du breda fina ljuskanter samt mjuka övergångar mellan ljus/skugga

Eller så köper du en softbox eller paraply eller ngn annan ljusformare som ger stort och mjukt ljus

Angående svart bakgrund, så GÅR det att få en vit bakgrund svart i exponeringen, men det är lite tveksamt om ledtalet i hetskoblixtar räcker till. Men som sagt, rent teoretiskt går det.

Jag har försökt få liknande effekt som den här vackra bilden men värdelöst resultat varje gång.
http://1x.com/photo/33977/portfolio/45091

Jag har bara provat med speedlites. Jag kan hitta rätt kombination av inställningar. Svårt att få bakgrunden helt svart också då ja inte har svart bakgrund.

Har ni råd för mig?

Senast ändrad:
Att få bakgrunden svart är egentligen inte så svårt. Ställ in exponeringen utan blixt så att bilden är helt svart, här kan det hjälpa med high speed sync så man kan köra med korta slutartider. Och det är just slutartiden som styr hur mycket befintligt ljus som ska tas med i exponeringen. Se sen till att inget av blixtljuset når bakgrunden. Det görs genom att styra ljuset som i förslaget ofan med en softbox eller liknande. Man kan få hjälpa till lite ytterligare med avskärmning, "flagga", om det behövs. Sen gäller det att ha tillräckligt avstånd från bakgrunden, eftersom ljuset avtar med kvadraten på avståndet så kommer det ljus som reflekteras från objektet inte att räcka till för att lysa upp bakgrunden och den blir då svart. Försök sätta blixten så nära objektet du kan för att kunna köra med så låg styrka på den som möjligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar