Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver jag nytt obejktiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
Jag ska inom någon månad in på BB och om tid finnes osv tänkte jag väl utnyttja kameran både där och när jag kommer hem.

Jag har idag en 550D plus kitobjektivet 18-55mm som är intressant i detta läget.
Har funderat på vad för objektiv som jag har mest glädje av vid detta tillfälle.

Har redan sen tidigare funderat på att skaffa ett canon 100m 2.8 macro vilket ska vara bra för porträttfotografering förutom macro-biten då...

Alternativet till macron skulle väl i så fall vara något ännu ljusstarkare objektiv med kortare räckvidd nånstans mellan 35 och 55 mm...

Vad kommer jag vara gladast över när jag sitter där med en liten telning som ska fotas?

Du kommer förhoppningsvis att vara gladast över ungen :)

Jag hade satsat på 50 f/1,4 för att kunna fota i befintligt ljus. Eller en trivsam 17 / 18 - 50 med f/2,8 som antagligen har snabbare AF. Mitt bästa förlossningstips är annars sätta kameran på stativ och inställd på att ta en bild tex var 30 sek när det börjar dra ihop sig. Då kan du koncentrera dig på själva födandet men får samtidigt coola bilder på hela kalaset.

/björn

Ett mycket prisvärt alternativt är ju också EF 50/1.8 (du hittar det nytt för under tusenlappen). Detta hade jag under vår senaste förlossning och fick med mig ett antal underbara bilder. Jag fotade inte under förlossningen (kejsarsnitt) men däremot före och direkt efter. Den mycket trevliga narkosläkaren lånade dock kameran under själva operationen, men tog inte många skarpa bilder. :) Han grejade inte riktigt det korta skärpedjupet i kombination med endast en aktiv fokuspunkt. Jag borde ha aktiverat fler åt honom...

Lycka till oavsett val av objektiv!

Ja tacka fasen för att barnet blir det viktigaste (antar att man bör lägga lite omtanke om frugan också..;P)

Skrev inte det men tanken var ju att inte trycka upp en blixt i ögonen på det lilla knyttet utan fota med det befintliga ljus som finns.

Ska dessutom tillägga att 100m macron köper jag senare annars för den har en plats inbokad i objektivväskan ändå

Vill jag ha en 50´mm objektiv på en cropad kamera då eller finns det någon bra 35mm så man kan komma lite närmare och ändå få med mera?
Eller har dessa objektiv någon nackdel i jämförelse med 50mm?

Ett mycket prisvärt alternativt är ju också EF 50/1.8 (du hittar det nytt för under tusenlappen). Detta hade jag under vår senaste förlossning och fick med mig ett antal underbara bilder. Jag fotade inte under förlossningen (kejsarsnitt) men däremot före och direkt efter. Den mycket trevliga narkosläkaren lånade dock kameran under själva operationen, men tog inte många skarpa bilder. :) Han grejade inte riktigt det korta skärpedjupet i kombination med endast en aktiv fokuspunkt. Jag borde ha aktiverat fler åt honom...

Lycka till oavsett val av objektiv!
`

ska nog ta med min lilla kompakt också då så läkarn kan använda den istället i så fall, den är en sån där vädertålig sak också som ska gå att spola av med vatten om det skulle behövas...;P

Misstänker nog också att det mest blir bilder runt om den själva förlossningen och inte just då¨..
(kameran kan vara en bra leksak om det hela börjar dra ut på tiden)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto