Annons

Begagnad D30

Produkter
(logga in för att koppla)
5000:-..ja till nästa nyår ligger en 300d säkert på 6000:- så lycka till ge 5000:- för en gammal kamera med SLÖ (jag vet) af. Tjena!
 
D30 är fortfarande mycket bättre än de flesta digitala kompaktkameror som folk glatt köper för några tusenlappar. så varför skulle en D30 helt plötsligt ligga nere på 1000 kr?
 
Re: Sålde just min D30

Niklasan skrev:
pris även om man jämför med en 10D för 19500 kr.

Snälla alla människor (inte bara du), en 10d kostar 14.100kr på technikdirekt (avrundat uppåt).

Sluta mer ert 19.000kr tjafs.

Ska ni ge fel pris, varför inte skriva Canons rekommenderade pris på 22.000kr?
 
As a non-pro photographer, it still amazes me at how much many of us spend on camera equipment. I recently had my (then) equipment valued for insurance purposes and it lay at over 200 000 SEK! Now I've sold off a great amount of it but it's still madness really.
What I do try to do, however, is buy smart. My D1X was purchased 1 week old in the UK for £2350 and sold a year later for £2450....no loss there! It is possible by carefully shopping around to own expensive equipment without losing an arm and a leg upon resale.
Also, how many of us really need a Canon 1DS or Nikon D2X?...yet how many of us will buy one anyway? To be horribly honest, my little Coolpix 5400 takes some amazing images which are actually good enough for most of what I currently do. How many of us need an AF-S 17-35 as opposed to the 3 1/2 times cheaper 18-35? Quite few of us, really...
It's fun to have the latest and greatest but a small pinch of self-discipline will help your bank accounts enormously if you're so inclined:)

Just my 2 Öre,

Duncan
 
Snälla alla människor (inte bara du), en 10d kostar 14.100kr på technikdirekt (avrundat uppåt).
Och på B&H kostar den ca 12750, i asien vette sjutton. Sen tillkommer ju lite frakt och annat, samt att det finns folk som faktiskt vill kunna köpa den i butik hör i sverige, och där kostar den faktiskt 18500.

Ska man ge ett icke svenskt pris kan man lika gärna ge hela bunten. Dom som shoppar runt vet ju att det är billigare utomlands oftast iaf. Själv funderar jag starkt på att spara lite extra pengar tills jag åker ner till bangkok vid jul.
Men så länge man använder svenska begagnat priser bör man ta svenska nypriser, annars kan man kolla ebay eller så, där är ju begagnatpriserna också lägre.
 
Känns det inte lite orimligt att ta 8000-9000 kr för en Canon D30 när CANON EOS 300D som kommit nu kostar runt 9000-10000 kr som NY???
 
popboydeluxe skrev:
Känns det inte lite orimligt att ta 8000-9000 kr för en Canon D30 när CANON EOS 300D som kommit nu kostar runt 9000-10000 kr som NY???

Det beror helt på om man hittar någon som vill betala det priset eller ej. :)

Men allvarligt talat: D30:n har de flesta av de extra funktionerna som 300D saknar mot 10D och D60 (dvs spegeluppfällning, full kontrol över AF, två kontroll rattar, stabilare[1] hus och rätt färg etc ;).
Så om man vill ha dem hellre än hög upplösning och snabb AF så är den inget dåligt val även om en begagnad D60 är kanske bättre.

Största orosmomentet med en begagnad DSLR tycker jag är att man sällan vet hur många bilder slutaren har gått, det kan tala för att köpa nytt.

[1] Har dock inte sett något omdöme om hur (o)stabil 300D är än.

[EDIT]Jämför f ö fotohandlarnas begagnatpris på EOS 100 med nypriset på EOS 300V och häpna :)[/EDIT]
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:
Och på B&H kostar den ca 12750, i asien vette sjutton. Sen tillkommer ju lite frakt och annat, samt att det finns folk som faktiskt vill kunna köpa den i butik hör i sverige, och där kostar den faktiskt 18500.

Ska man ge ett icke svenskt pris kan man lika gärna ge hela bunten. Dom som shoppar runt vet ju att det är billigare utomlands oftast iaf. Själv funderar jag starkt på att spara lite extra pengar tills jag åker ner till bangkok vid jul.
Men så länge man använder svenska begagnat priser bör man ta svenska nypriser, annars kan man kolla ebay eller så, där är ju begagnatpriserna också lägre.

Ingen ide att tala om "icke-svenskt pris", nuförtiden heter det "icke-EU pris". Priset du ser på technikdirekt är det du betalar (ok, frakt tillkommer på runt 150 kr). Ska du jämföra priser utanför EU, börja med att ta dem med moms (25%) och tull (3-4%), sen ska Europagaranti läggas till osv.
 
Nu var det ju inte det som var innerbörden i det, utan snarare det att ska vi jämföra svenska begagnatpriser bör vi ta svenska nypriser, ska vi ta med dom tyska priserna bör vi också jämföra med tyska begagnat priser. Och då börjar dom på ca 3700 och går uppåt. Ebay.com börjar på $400 och går uppåt. Och där är det ingen moms och tull mig veterligt.

Vad är för skillnad på den 17.5 euros pick up service och 40 euro delivery service dom har.
Och hur var det nu, det var ingen tull på digitalkamerar, bara analoga. Dock moms, men det är ju lite av en lottodragning känns det som. Även om man känner någon som kan packa om det, osv.

Fortfarande, det finns folk som gillar att köpa i butik kontra köpa över nätet, oavsett var ifrån på nätet dom köper.
 
Camerans skrev:
As a non-pro photographer, it still amazes me at how much many of us spend on camera equipment.

It's fun to have the latest and greatest but a small pinch of self-discipline will help your bank accounts enormously if you're so inclined:)

Just my 2 Öre,

Duncan

Kunde inte sagt det bättre själv Duncan ! Är det inte konstigt hur människan kämpar om att i alla lägen vara värst ? Vi kämpar och sliter häcken av oss för att bräcka grannen med våra hus. Vi kämpar och sliter för att ha råd att ha en finare bil än granne. Om vi så ska käka på ramarna alla årets dagar samt belåna oss upp över skorstenen måste vi ha det bästa av allt. Inte kan du nedlåta dig själv till att köpa Svensons prylar ?

Låt mig påminna om hysterin som än idag förhärskar inom det mest älskade och mest hatade av alla nya tekniska leksaker. Våra kära mobiltelefoner ! Garanterar alla har var sin, flera har säkertligen ett helt knippe.

Ve och fasa om du har "fel nalle" då får du smyga ned din kära lur i fickan och stå där med skammen att inte vara "inne". Våra nallar ser mer ut som små nöjesparker och dess primära funktion att kunna kommunicera är mer och mer av helt sekunddär betydelse känns det som.

Det ska blinka och det ska blippa och det ska se ut som ett nöjesfält i miniatyr. Då är du inne och kan glatt lyfta luren när det ringer. Jag däremot får ställa mig i skamvrån och veva igån min gamla Nokia 6210. Har varken flipperspel eller färgskärm eller kamera eller vad det nu än må vara. Men för mina behov en helt underbar telefon som fungerat i alla väder.

Tyvärr får jag säga allt för många även här ute på Fotosidan tenderar till att sitta i sin sandlådan och slåss om vems spade som är störst eller bäst. Striderna böljar fram och tillbaka vems spade som är störst och bäst. För givetvis ju större (läs dyrare) spade du har desto bättre är du !? Har du inte exempelvis köpt dig Photoshop/Nikon/Canon/Manfrotta/Fuji eller vad gud det nu än må vara. Då är du hårddraget en loser och du borde för din egen del mest av allt hålla klaffen. Inte får du leka bland det andra stora pojkarna inte. No no no icke sa nicke du är inte värdig.

Kanske att hårddra det _MYCKT_ men jag blir lite trött och less på sandlådekampen. Som Duncan skriver med lite mer vett och sans och lite mer självinsikt skulle nog det värsta avarterna av sandlåde hysterin minska betydligt. För handen på hjärtat nu vem vinner på hysterin ?

//H
 
Damocles skrev:
Vad är för skillnad på den 17.5 euros pick up service och 40 euro delivery service dom har.
Och hur var det nu, det var ingen tull på digitalkamerar, bara analoga. Dock moms, men det är ju lite av en lottodragning känns det som. Även om man känner någon som kan packa om det, osv.

Jag är inte världens smartaste människa, så jag skulle uppskatta om du började använda dig av korrekt interpunktion. På det sättet kunde jag slippa läsa igenom ditt inlägg 4-5 gånger innan jag förstår att meningen x är en fråga (trots bristen på frågetecken) och meningen y ska egentligen hänger ihop med mening z, trots närvaron av en punkt.

Anyways, vad jag ville säga är att man betalar 17.50e för frakt från technik. Den dyrare frakten gäller nog större vitvaror.

Ingen tull på varken digitala kameror, analoga kameror eller ens kameror som har blivit krossade i 5000 bitar. Både vi och Tyskland är med i EU så man slipper all form av tull.

Sverige+Tyskand = EU.
Sverige + USA = icke EU = tull.

Sedan skulle jag vilja be dig förklara din sista mening för mig: på vilket sätt skulle moms vara en "lottodragning"?
 
Falcon skrev:
Jag däremot får ställa mig i skamvrån och veva igån min gamla Nokia 6210.

Jag delar din åsikt om mobiltelefoner (och därmed om kameror också, om man applicerar samma logik på båda grejerna): Min telefon (Nokia 3310 eller något sådant, är inte säker på vilket modellnummer det har) kan man ringa med.

Att jag sedan så gott som aldrig har den med mig eller tar i den öht är en annan sak...

Jag gillar saker som gör det de ska: Mobiltelfoner ska man kunna ringa med och kameror ska man kunna fotografera med.

Kanske att hårddra det _MYCKT_ men jag blir lite trött och less på sandlådekampen. Som Duncan skriver med lite mer vett och sans och lite mer självinsikt skulle nog det värsta avarterna av sandlåde hysterin minska betydligt.

Jag själv tenderar att vara med och teknikbråka, men jag gör det av ett, enligt mina observationer, ovanligt skäl: Jag bajsar inte på folk för att de väljer fel märke, utan för att de slösar sina pengar.

Exempelvis: jag blir irriterad när folk väljer en kamera som bara käkar SD- eller XD-minnen, för att sådana minnen är betydligt dyrare än sina CF-motsvarigheter.

Jag blir irriterad på människor som, i dagens läge, väljer en Nikon D100 istället för en 300D eller 10D, eftersom Nikonen kostar mer och inte fungerar bättre än Canons motsvarighet. Har de, åas, Nikonoptik upp till halsen så är det förlåtligt, men inte när de börjar på nytt.

Sådana saker stör mig; när folk spenderar mer pengar på saker än de egentligen behöver.

Jag försöker alltid ge folk råd som kommer att innebära mer valuta för pengarna. Och när jag gett någon råd, och de följt mitt råd och blir glada av resultatet, då blir jag extra glad, i och med att jag hjälpt en medmänniska.

Jag måste erkänna att jag själv har haft lite tankar om att det vore kul med en 1Ds eller skarpare optik, men åas... BEHÖVER jag en 1Ds eller optik som kostar 20.000kr?

Egentligen inte.

Man måste ha lite självkontroll.
 
EdwardH, du får ursäkta mitt dåliga språk i inlägget tidigare idag, var lite stressad när jag skrev det.

Det angående tull och moms var igentligen menat i relation till dom som beställer från USA och andra utanför EU. En av poängerna med EU var väl att man ska kunna handla fritt inom gränserna.

Lottdragningen var också ang. import från USA, vissa slipper moms, vissa får betala den. Alla borde dock ha betalt moms om dom skulle följt reglerna.

Ang, fraktpriser från Technikdirekt.de....
EUR 17,50 for our pick up service to any EU Country
EUR 40,00 for delivery to any EU Country
EUR 25,00 for large appliances (such as TV, refrigerators ...) (Germany)
EUR 50,00 for large appliances (any EU country)
Vad är då skillnaden mellan pick up och delivery?
Eller är delivery helt enkelt att dom fixar någon som leverar till dörr?
 
Spännande tråd

Har läst igenom hela denna spännande tråd och tittat på flertalet av dom anv som delgett sina åsikter ang D30 och dess bilder.
Vad som slår mig är att D30 värkligen tar bra bilder och att flertalet av dom som fotar analogt bör se över sin scanner.
För dom oskarpa bilderna kan väl inte bero på kamrorna ?

Men å andra sidan har ju inte annalog/Digital fotografer samma förutsättningar.

Digital fotografen kan ju utan bekymmer ta 200-300 bilder/dag. Risken att få bra bilder ökar ju liksom.

Någon ansåg att inte D30 dög till A3???
Underlig åsikt.
Jag har sätt många fantastiska bilder i A3 från D30.

Det kan ju sitta i ögat hos fotografen, vad vet jag...
 
Eller beroende på vilket avstånd du betraktar A3 printen på. Sitter man och synar med lupp kanske det inte är så bra, men hängades på väggen inglasat tror jag inte att någon skulle bry sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.