Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är begagnatmarknaden lite ”mjuk”?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min uppfattning är att priserna är något lägre än för ett par år sen, åtminstone för det jag är intresserad av (analoga kameror/objektiv, oftast av den mer eftertraktade sorten). Bra köpläge alltså. Å andra sidan har jag sålt saker också och fått mer än väntat, så överlag har det kanske legat ungefär stilla.

Det roligaste folket är de som köper på Tradera och en vecka senare lägger ut samma objekt, igen på Tradera, med ett rejält prispåslag. Finns en snubbe där som köpte en Leica M5 för ungefär marknadspris (9700 kr) och direkt la ut den igen för 17000. Annonsen har varit uppe i två år nu.
 
Det finns dom som är duktiga på att värdera saker och köper fynd och lägger ut dom igen till högre pris. Killen med Leican verkar inte vara så duktig.

Jag ser det ofta och bjuder ofta på samma sak som dom, men jag ger mig ganska snart efter att fyndpriset är passerat. Ser sakerna sedan ute till marknadsmässigt pris.
 
Hur många procent av nypriset anser ni vara rimligt för en kamera (som är aktuell) eller objektiv som är typ i nyskick? Jag antar att det skrämmer folk om det inte finns någon garanti kvar.
 
Hur många procent av nypriset anser ni vara rimligt för en kamera (som är aktuell) eller objektiv som är typ i nyskick? Jag antar att det skrämmer folk om det inte finns någon garanti kvar.
Det beror ju på om det är något som är eftertraktat eller inte mer än om den är ny. Är det brist på marknaden kan ju nypriset t.o.m. passeras.
Har man köpt något ingen annan vill ha blir det förstås svårt att hitta köpare.
Gamla "tumregler" säger cirka 70% av nypriset om det är toppskick, men efterfrågan styr nog mera.

Jag köpte ett nikon 14-24mm i nyskick som fortfarande säljs för 17000 av vissa butiker för 4700. Kanske är efterfrågan liten. Fortfarande bland det bästa i klassen.
Digitala kamerahus rasar normalt ännu snabbare än objektiv, särskilt när det sker teknikskifte.
 
Senast ändrad:
Det jag ser just nu är att DSLR-objektiv tappar snabbare i pris än vad dom spegellösa gör. Vilket förmodligen har att göra med att du vet att objektiv med DSLR-fattning inte kommer vara aktuella speciellt länge till.

Jag skulle inte köpa begagnat för 70%. Då skulle jag vänta tills nästa rea och köpa det för 70-90% nytt istället.
 
Så är det. Köper någon ett begagnat för samma pris eller mer som ett nytt kostar så är allt frid och fröjd. Däremot skall man kanske inte vara förvånad om ingen köper det då.

Tar du bilder som får otroligt mycket uppmärksamhet med ett objektiv kan det säkerligen höja priset på just det exemplaret bara för att någon vill ha just det objektivet i hyllan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.