Annons

Är begagnatmarknaden lite ”mjuk”?

Produkter
(logga in för att koppla)
För ca 15 år sen köpte jag en ny Gibson SG på 65% rabatt, det var fint det!

Spanar lite på en Flying V, men det tar emot att betala ~25000 nu även om det är betydligt mindre relativt mot min inkomst jämfört med när jag köpte SG:n
Även om det inte handlar om pengarna så måste man fråga sig om behovet. Gäller inte minst fotogrejer. ;)
En körsbärsröd SG har f.ö. länge stått på önskelistan. :)

Jag hade en Maybach Albatros. Grym gitarr, men de är inte direkt billiga.
Nej, rent objektivt är de väl inte det men med tanke på vad en LP Standard går på idag så tycker jag en Maybach Lester ger dig mer för pengarna.

Nu är jag dock inte så förtjust i Les Paul så håller mig till PRS eller Fender. Stratocasters kan man aldrig ha för många av!

Nej, rent objektivt är de väl inte det men med tanke på vad en LP Standard går på idag så tycker jag en Maybach Lester ger dig mer för pengarna.

Nu är jag dock inte så förtjust i Les Paul så håller mig till PRS eller Fender. Stratocasters kan man aldrig ha för många av!
Jag gillar inte heller LP, SG däremot! PRS har jag aldrig fastnat för helller. Jag har en Stratocaster och en SG nu.

Inte helt omöjligt att du kan sälja den faktiskt! Det finns även en vurm för retrokameror bland ungdomar, har jag läst om. 😀
Nä, den får nog vara kvar och pryda sin plats i mitt lilla museum. Jag har bara sålt en enda kamera. Jag sålde min Olympus OM-1 för att finansiera köpet av den nya fantastiska Olympus OM-2.

Nä, den får nog vara kvar och pryda sin plats i mitt lilla museum. Jag har bara sålt en enda kamera. Jag sålde min Olympus OM-1 för att finansiera köpet av den nya fantastiska Olympus OM-2.
Ångrar du inte dig nu då? Jag menar OM-1:an är ju en hederlig mekanisk kamera medans OM-2:an är en omodern sak som inte går att köra utan batterier. .-)

Ser ut som riktig skitmusik 😀
Nu hade man väl kanske inte ett skithus, men konceptet är precis som man gjorde förr när det inte fanns reverb på elektronisk väg. Man hade helt enkelt en ekokammare som man använde för att få in effekten i ljudet. Idag finns det andra metoder, men det händer att sådana används ändå.

T ex:

Ångrade kameraförsäljningar?
Min första Nikon F5. Kanske Nikons bästa analoga. Hade två ett tag och sålde den ena som funkade bra. Den andra slukade batteri på ett onaturligt sätt så den såldes också. Ångrade inte. F100 är ju nästan lika bra. Hittade två F100 "defekta" för struntsummor. Fungerar utmärkt men går inte att stänga av med reglaget.
F3 hade också varit rolig att ha kvar. Ser inga billiga F3or längre.
M2:an som jag fått i gåva lär jag inte sälja även om priset tickar på uppåt. Det är väl bara den digitala andrahandsmarknaden som "mjuknat".

Min första Nikon F5. Kanske Nikons bästa analoga. Hade två ett tag och sålde den ena som funkade bra. Den andra slukade batteri på ett onaturligt sätt så den såldes också. Ångrade inte. F100 är ju nästan lika bra. Hittade två F100 "defekta" för struntsummor. Fungerar utmärkt men går inte att stänga av med reglaget.
M2:an som jag fått i gåva lär jag inte sälja även om priset tickar på uppåt. Det är väl bara den digitala andrahandsmarknaden som "mjuknat".
Ja, den analoga marknaden har snarare hårdnat. Ganska rejält.

Jag har faktiskt inte ångrat någon kameraförsäljning. Det tog emot lite att sälja den första kameran jag köpte, en Rolleicord, men jag tröttnade när slutaren segade ihop efter den andra servicen på bara ett par år och jag saknar den inte. Jag hade en fin Leica If, men den var för opraktisk.

Här är min, lite billigare modell än en Standard men färgen är korrekt :)

Var det de som såldes olackerade för sådär 20 år sedan? Klämde lite på en sån men gillade inte den riktigt. 7000 nånting kostade de då.
Annars är ju SG lätta jämfört med min femkilos "The Strat" från 1980.
30975664828_2dd11354bc_c.jpg

Var det de som såldes olackerade för sådär 20 år sedan? Klämde lite på en sån men gillade inte den riktigt. 7000 nånting kostade de då.
Annars är ju SG lätta jämfört med min femkilos "The Strat" från 1980.
Visa bilaga 175840
Osäkert om det är samma, men gissar nej. Modellen jag har såldes bara ca 2007 tror jag, och standardpriset var runt 13000 kr. Men den har ingen klarlack, så kanske. Efter 17 års användning (bilden är gammal) har den riktigt häftiga färgavskavningar där man ser träets egentliga färg :) Otroligt fin strata!!

Den här tråden har fått mig att spana in Epiphones Flying V, synnerligen lockande. Tror det får bli en "58 Korina"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar