Annons

Begagnad D30

Produkter
(logga in för att koppla)
hehe. Inte mig emot! Tänkte köpa en, men de flesta annonserar ut dem för runt 12000 kr. Känns så dumt att pruta 3000 kr då. :)
 
Men borde inte detta på halvkort sikt driva ner priserna även på kompakter?

Jag menar, en D30, även med en sniken 28-90-zoom, är ju mycket mer kamera än en G3 för väldigt många.
 
Jag tror 10Kkr är rimligt. Sen blir det nästan kaffepengar. Många behåller den då som ett andrahus och ...jo. Skillnaden mellan G3 och D30 är ganska dramatisk. Lika stor som mellan en kompaktkamera och en bra SLR.
 
Jag är heller inte opartisk eftersom jag just nu säljer min D30 (Hej Niklas et. al.!) men köparna har ibland lite orealistiska förväntningar på prutmånen. En D30 suger plötsligt inte bara för att det kommit nya modeller, det är fortfarande en bra kamera.

Av döma från alla förfrågningar som jag fått om min kamera så finns det just nu några fler köpare än säljare så det finns ingen anledning att sälja en D30:a billigare än en G3:a. :)

/Per
 
Den nya sammankopplingen mellan datorvärlden och Fotovärlden är mycket intressant tycker jag. Som fotografer är det många som tror att om man bara sköter sin kamera bra så skall den inte tappa så mycket i värde. Själv är jag grafiker/illustratör som nu tänkte ge mig in i digitalfotografering med en 10D. För mig är det naturligt att en dator som är ett år gammal har tappat ca 50% av sitt värde (Det är därför man nu får skriva av datorer på två år om man jobbar inom den grafika branchen) och därefter ca 25% per år.

Detta är något som jag tror att fotografer måste vänja sig vid när det gäller digitala kamerahus.

Däremot tycker jag att det skulle vara trevligt med modulbaserade kamerahus så att man kunde byta chip och behandlingsprocessor, precis som man idag kan uppgradera sin dator.

En andra intressant observation är att DSLR kameror i dagsläget verkar sjunka i nypris snabbare än Kompaktvarianterna. Detta borde på sikt göra att efterfrågan på kameror som Canon G3 försvinner. Denna kamera känns som ett fattigmansalternativ till en DSLR och nu när skillnaden blir mindre finns det ingen ursäkt.
 
Tompa B skrev:
Detta borde på sikt göra att efterfrågan på kameror som Canon G3 försvinner. Denna kamera känns som ett fattigmansalternativ till en DSLR och nu när skillnaden blir mindre finns det ingen ursäkt.

Det skiljer ju fortfarande nästan 15.000:- mellan G3 och EOS 10D! Och då har jag ändå räknat med en billig 24-85mm till EOS:en, vilket motsvarar ungefär omfånget man har på en G3.
 
Kände att mitt resonemang kanske var lite tunnt.

Nja.. med en G3:a får man ju en komplett kamera med optik och dessutom ny (jaja..oavsett hur rädd man är om sin kamera så är den begagnad).

3MP lockar inte mycket idag tror jag, även om det i D30s fall är 3 väldigt bra MP.

Precis som Jim säger så bör Canons senaste prissättning driva ner priset på digitalkompakter. Man kan ju hitta begagnade G2/3:eek:r för runt 6kkr redan.

Att betala 13kkr för en 2 år gammal kamera med de "brister" (gentemot 10D) tycker jag personligen är lite mycket. Då tycker jag de 6kkr upp till en 10D är väl investerade pengar.

Min gissning är att priserna ligger just nu på 13kkr för att efter 10D har kommit ut på marknaden hamna på runt 9-10kkr. 8000 var kanske lite att ta i då ;)
 
wikman skrev:
Det skiljer ju fortfarande nästan 15.000:- mellan G3 och EOS 10D! Och då har jag ändå räknat med en billig 24-85mm till EOS:en, vilket motsvarar ungefär omfånget man har på en G3.

Nu jämförde jag i.o.f.s begagnad mot ny i detta fallet, d.v.s. D30 mot ny G3, kanske inte helt shysst men 10D ligger ju i en lite annan liga än G3. Hade jag idag bara kunnat spendera 10 000 så hade jag definitivt lagt dem på en D30 och inte en G3.

När det gäller D30 så kommer med nog inte att komma ner till det priset den kanske "borde" ligga på eftersom efterfrågan är så hör. Det är lite samma fenomen som med Begagnade Macar. Alla vill ha en men tycker att nypriset är för högt, därför blir efterfrågan bå begagnat vilket ger ett absurt bra andrahandsvärde, vilket ju är trevligt för säljaren :)
 
Tompa B skrev:
Hade jag idag bara kunnat spendera 10 000 så hade jag definitivt lagt dem på en D30 och inte en G3.
Precis min poäng också.

Det är väldigt tätt mellan kamerorna nu. Man får ju tänka på att D60 och D30 kommer att hamna väldigt nära varandra i pris...

Personligen tror jag att D30 kommer att landa på 7000-8000 när det har stabiliserat sig med 10D-tillgången, men det är väl att svära i kyrkan :)
 
Re: Priset på en D60

Nisse_c300 skrev:
Om en D30 ligger på ca 10000kr nu, vad kan då en D60 ligga på om ett år?

Om ett år lär ersättaren till 10D vara här..priset på D60 lär väl då vara ungefär som på D30 idag skulle jag tro...eller något lägre t.o.m
 
Att köpa en digital slr NU tycker jag är vansinigt tidigt. Utvecklingen går så snabbt så tex de stackare som köpt sig en canon d30 lär inte få mycket alls för dem om ett år. Bra insändare med jämförelsen mot datorer. Var för lägga 10.000:- för en digitalkamera som a.) innehåller "uråldrig teknik" (i datormått mätt vem skulle betala 10000:- för en 2 år gammal dator??????) b.) har så dåliga specs?
Jag skulle råda de som är sugna på en digitalkamera att satsa på bra optik nu och köpa ett digitalhus när utvecklingen stabiliserat sig.
 
Tja, vill man fotografera så får man ju köpa/använda det som står till buds!

Att vänta hjälper inte, det kommer hela tiden nya och bättre grejor (kameror).

Likadant med bilar, datorer, video, TV etc.etc.
En ständig utveckling.
 
" Jag skulle råda de som är sugna på en digitalkamera att satsa på bra optik nu och köpa ett digitalhus när utvecklingen stabiliserat sig."

he he... jag tror ju inte att utvecklingen stabiliserar sig, en D30, D60 ger mycket bra bilder och de räcker mycket långt även i tryck i dag, har tryckt flera covers med bilder från D30 och de blir mycket, mycket bra kvalité, så jag tror att det kommer att finnas användning för även den i framtiden.

/Ricke
 
Jag håller med både BorlängeBilbo och Hasse L.
Men det hela hänger på hur man använder bilderna. Tar man mycket kort helt enkelt.

Själv har jag inte objektiven så det är en bättre långsiktigt ekonomisk satsning för mig.
Samtidigt så stannar inte min investering vid kameran. jag saknar en dator som matchar en bättre digital kamera. Jag har ingen Photoshoplicens som kostar lika mycket som en G3. Det blir för dyrt helt enkelt.
Den digitala utvecklingen rusar fram och Canon leder racet iom 10D's prissättning.

Syns vi på Torsdag Hans?

Hur FAN blev texten så här?
 
Hmm.. när canon och nikon släppte sina första af kameror så sågs de som en sensation (och användbara enlig en recension i foto av nikon f3af)... ända tills minolta släppte 7000.. den slog helt ut de andra. Idag är 7000 användbar (även om den är långsam) de andra mins man knappt (obs före eos tiden). Med detta menar jag att när en 12-18 miljoners pixlar kamera släpps men te x sigmas teknik (kommer ej ihåg vad den heter) då kanske vi har en "7000" (om ni förstår vad jag menar) som står sig ett bra tag. Alla andra digital kameror kommer att bli "värdelösa" över en natt när den släpps...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.