Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beg. ställen i och runt Östersund

Produkter
(logga in för att koppla)

Amandus

Aktiv medlem
Ska förhoppningsvis köpa en Canon EOS D60 snart och var tänkt att köpa ett begagnat objektiv. Finns det några ställen i närheten av Östersund som säljer fotoutrustning begagnat?
 
Jag har egentligen ingen aning, men jag tror inte att det finns. Herregud, det finns ju knappt någon butik som säljer nya grejer, iallafall inte från sitt eget lager. Utöver det så undrar jag om en D60 är någon jättebra idé, utan att själv ha använt en. Enligt alla tester och alla jag har hört så var ju 10D ett rätt stort steg framåt, bla gällande AF:en, men även på andra sätt, och en begagnad 10D är ju inte så mycket dyrare, såg någon som sålde en här tror jag för runt 6-7000:-. Kolla på blocket och liknande ställen, vetja. :)
 
Jag får tacka så mycket för ditt råd. Själv har jag haft problem att hitta en till ett pris som passar min plånbok. Jag lägger helldre ner pengar på ordentliga objektiv för att sedan uppgradera kamerahuset lite längre fram i tiden. Vad jag än köper kommer det ju vara bättre än min olympus om-2'a som jag har nu.
 
stef-n skrev:
Enligt alla tester och alla jag har hört så var ju 10D ett rätt stort steg framåt, bla gällande AF:en, men även på andra sätt, och en begagnad 10D är ju inte så mycket dyrare, såg någon som sålde en här tror jag för runt 6-7000:-. Kolla på blocket och liknande ställen, vetja. :)

jag använder både 10D och D60 dagligen, Kan inte påstå att det är någon större skillnad på AF.

Det som skilljer mest är iso 800 och över.
D60 har max iso 1000 och 10D max 3200 via custom


Dessutom är 10D fullständigt idiotisk i vissa lägen, te.x motivprogramen går inte att köra RAW. Bara jpg.

Iso går inte att sätta via rullknappen, utan måste tryckas via menyn eller via top-knapparna

D60 är bättre i vissa avseenden

/Adam
 
Inte för att starta någon vs-diskussion här, och jag har som sagt ingen egen erfarenhet av D60, men... http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page3.asp säger väl en del iallafall. :) Såg nyss en 10D på blocket för 7000:- och en D60 för 6500:-, det är ju faktiskt en marginell skillnad. Stäm inte mig om skicket på kamerorna skulle vara jättestort dock. :)

Håller med om att det finns en del korkade lösningar på 10D:n, tex ingen ISO i sökaren, det är irriterande, liksom att man måste trycka på en miljon (nästan) olika knappar för att aktivera spegellåsningen...
 
Har båda

Har båda och tycker inte om min 10D. Har aldrig haft problem med damm i D60 trots att jag har en av de första som kom till Sverige. 10D har jag använt i 5 månader och den har så mkt damm att jag inte vill se åt den. Vet flera som upplever samma sak med 10D. Tråkigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.