ANNONS
Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Tänker anmäla imorgon. Ni som råkat ut för de här idioterna får mer än gärna skicka era historier / mailkontakter till mig så kan jag skicka med dem också.

Hej Henrik, fattar prescis hur du känner dig

Nedan samma innehåll som jag postat tidigare men om du inte sett det så har du min (samma som din) historia här. Är lika förbannad som dig och vill inget annat än att sätta dit dessa idioter..

Har polisanmält via 11414 samt varit på poliskontoret i malmö.

Anmäl till polisen omgående samt till Blocket (själv stoppade jag en annan 7D bedragare igår, känns lite bra i vart fall.

Har dagligen koll på Blocket och kommer så att ha et bra tag framöver. Kommer att rapportera alla misstänkta annonser jag ser. Hellre än gång för mycket om jag kan rädda någon från att göda dessa svin.

Tidigare citat från mig själv nedan:

Råkade ut för samma sak med skillnad att jag skickade pengar för kameran 7D. Kräket utger sig för att heta:

Andreas Karlsson
Drottninggatan 5
642 37 Flen
Mobil: 0729-326623

Pengarna sattes in på konto i Nordea:
1111-3020482

Nordeakontoret finns på Måsholmstorget i Skärholmen. Så jag är helt klart blåst. Har både polisanmält samt till Blocket. Inser att jag inte kommer att se röken av stålarna men vill att svinet åker in eller ramlar och slår sig.

Svarar inte på telefon och kameran skulle varit på plats för flera dagar sedan. Känner igen mig i din beskrivning om att den är "rätt" i pris och att man inte vill att någon annan ska hinna köpa.

Tror också att jag kollade på din "Timrå" 7D också.

Också färdighandlat på nätet om inte grjorna hämtas. Har handlat en hel del på nätet och alltid haftmed ärligt folk att göra tidigare så detta känns inget kul.

Vad tros om denna annons då? http://www.blocket.se/vasterbotten/...5_6_IS_Systemkamera_34852752.htm?ca=23_11&w=3

Kollar man texten som står längst ner i annonsen (Allt är i nyskick
Hela paketet inkl extra tillbehören säljer jag till ett paketpris för 8000kr) så ser det klart misstänkt ut.

Jag var faktiskt i kontakt med denne. Personen ville inte hjälpa till för att få båda nöjda. Men ville så klart inte skicka varan först vilket är rätt utan förordade pengar på kontot alternativt ett möte. När jag förklarade att även jag ville ha en säkerhet och att jag i mitt yrke hör om många internetbedrägerier så slutade han svara på mailen. Blev så klart inget köp från denne.

Nu är en kamera påväg från annat håll :)

/Ingvar

Den identitet han använde i den annons jag såg var:

"Daniel Sjölander
Parkgatan 14 A
871 52 Härnösand
0769282622
[email protected]

Nordea
Clear:1111
Konto:3020482"

Har lugnat ner mig lite nu men känner mig så dum som jag varit. Det är typiskt att man ska röra till livet när det är som rörigast lite till. Varför frågade jag inte om serienummer på kameran, bara en sån sak! Har gjort en hel del klipp på nätet tidigare men nu blir man ju en aning kall. Känner ju lite folk i Härnösand jag kunde tagit hjälp av, ännu dummare. Men nu är det som det är.

Den identitet han använde i den annons jag såg var:

"Daniel Sjölander
Parkgatan 14 A
871 52 Härnösand
0769282622
[email protected]

Nordea
Clear:1111
Konto:3020482"

Har lugnat ner mig lite nu men känner mig så dum som jag varit. Det är typiskt att man ska röra till livet när det är som rörigast lite till. Varför frågade jag inte om serienummer på kameran, bara en sån sak! Har gjort en hel del klipp på nätet tidigare men nu blir man ju en aning kall. Känner ju lite folk i Härnösand jag kunde tagit hjälp av, ännu dummare. Men nu är det som det är.

Har du polisanmält? När du gör det referera till mitt case så att polisen fattar att det är till samma konto vi skickat pengar.

Har själv inhandlat en 7D beg på Blocket men direkt på plats här i Malmö, kommer aldrig att skicka pengar i förväg igen.

Mvh,

Pelle

För bra för att vara sant?

http://www.blocket.se/boden/Nikon_D700_Kamerahus_34891919.htm?ca=11&w=3

Kontantkortsnummer. Har dock inte ringt. 6000 :- för en D700 vore ju finfint...

Samma bild och beskrivning som här...

http://www.tradera.com/Nikon-D700-Proffskamera-endast-350st-exponeringar-auktion_340231_135889530

Vilket sammanträffande att bilden kommer härifrån:
http://adaras.se/2011/june/jag-har-kopt-ett-hus.html

Hennes bilder är inte snodda från Tradera då de är publicerade innan och har EXIF kvar. Jag tror iofs inte att killen på Tradera är en lurendrejare då jag sett denne figurera där ett bra tag, men det förefaller vara någon som inte tycker att det där med egna bilder är så viktigt iaf.

Blocket-annonsen får man ju vara mer än lovligt naiv för att tro på. 6000:-? Bra skämt... Det skulle förstås kunna vara en felskrivning, men med tanke på hur mycket klåpare det florerar så skulle jag inte utgå ifrån det.

(Man kan använda Googles bildsök till annat än att hitta fulpubliceringar av ens egna bilder...)

Bjuda över sig själv?

Jag noterar att "auktionen" av denna kamera på Tradera verkar lite märklig.

En del av "köparna" (kompisar med "säljaren"?) bjuder över sig själva för att vara säkra på att få kameran.

D300s på blocket

http://www.blocket.se/vi/34870220.htm

Priset är bra med inte orimligt (gluggen har som billigast gått för 2500 på tradera, D300 för 5500 kr), andra generationen av gluggen och "s":et torde väl betinga en slant mera.

Men han kallar sig också Philip Schulz, någon sådan finns inte i Strömsund och än mindre på den angivna andressen och mobilnumret finns inte på eniro.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1684562&highlight=Philip+Schulz#post1684562

De större bilder jag bad om var tagna i december 2010 med en Iphone och med ett sigma-objektiv på kameran. När jag önskade nytagna bilder och undrade varför jag inte hittade numret på eniro svarade han surt att det var fel på kamerainställningarma och undrade varför jag skulle vilja hitta honom på eniro och bad mig köpa en annan kamera.

Jag får leta vidare...

http://www.blocket.se/vi/34870220.htm

Priset är bra med inte orimligt (gluggen har som billigast gått för 2500 på tradera, D300 för 5500 kr), andra generationen av gluggen och "s":et torde väl betinga en slant mera.

Men han kallar sig också Philip Schulz, någon sådan finns inte i Strömsund och än mindre på den angivna andressen och mobilnumret finns inte på eniro.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1684562&highlight=Philip+Schulz#post1684562

De större bilder jag bad om var tagna i december 2010 med en Iphone och med ett sigma-objektiv på kameran. När jag önskade nytagna bilder och undrade varför jag inte hittade numret på eniro svarade han surt att det var fel på kamerainställningarma och undrade varför jag skulle vilja hitta honom på eniro och bad mig köpa en annan kamera.

Jag får leta vidare...

Såg också 300S annonsen på Blocket. Tror också det är fake och att han annonsören räknar med att ingen kommer till Strömsund fysiskt utan att man ska betala in och sen ska han skicka. Skum är den.

Hej.
Lånar tråden lite.
Fruktansvärt med alla bedragare som finns därute, och man får helt klart en extra tankeställare inför nästa beg.köp, även om jag normalt är försiktig.

Nu ber jag om lite råd och har några frågor vid ett eventuellt köp av en privatperson:
Vad jag förstått när jag läst tråden så skall en affär helst göras upp mellan fyra ögon, på offentlig, neutral plats där det finns folk. Helst även ta med någon så man inte är där själv.
Vid ett köp av en kamera så hade jag tänkt ta med mig min laptop så jag kan ta några provkort med kameran och sedan kolla via datorn/internet att uppgivet antal exponeringar stämmer med vad som sagts. Om allt känns bra så går man tillsammans till en bank och gör en insättning på säljarens konto och kvitton och kamera utväxlas.

Låter det som en bra metod eller är det något annat jag skall tänka på?

En anna fråga jag har är att vad som ibland framgår i tråden är att "kolla om säljaren har skulder"?
Hur kan det påverka mig som köpare? Kan kronofogden ev. kräva igen kameran i efterhand? Hur ska jag kunna göra en sådan koll om säljaren inte är pigg på att lämna ut sitt personnummer? Men huvudfrågan är hur en skuldsatt säljare kan påverka mig vid ett privatköp av en kamera?

Och ytterligare en fråga, hur kan jag kolla att inte kameran är stulen, även om köparen visar ett kvitto (kan ju förfalskas)

Hoppas på lite hjälp här

Nu ber jag om lite råd och har några frågor vid ett eventuellt köp av en privatperson:
Vad jag förstått när jag läst tråden så skall en affär helst göras upp mellan fyra ögon, på offentlig, neutral plats där det finns folk. Helst även ta med någon så man inte är där själv.
Vid ett köp av en kamera så hade jag tänkt ta med mig min laptop så jag kan ta några provkort med kameran och sedan kolla via datorn/internet att uppgivet antal exponeringar stämmer med vad som sagts. Om allt känns bra så går man tillsammans till en bank och gör en insättning på säljarens konto och kvitton och kamera utväxlas.

Jag både köper och säljer nästan all kamerautrustning beg och hittills har jag inte haft problem (mer än at jag ratar dussiontals annonser för att de är "skumma")

Men som säljare träffas jag i normalfall inte på någon annan plats än hemmet och måhända jobbet, dels för att det kostar mig en massa tid jag inte har och dels för att jag skulle känna viss oro för att köparen vill stjäla grejerna. Omvänt tackar jag också nej som köpare om säljaren vill träffas på en plats som jag uppfattar som märklig. Jag tycker det känns lite som häleribeteende för att man inte vill visa sin hälargömma hemma - för lika lite som jag vill åka ut för att inte få någon kamera alls vill jag inte heller ha en stulen.

Gå till en bank och överföra pengarna skulle jag inte heller gå med på, dels tar det en massa tid jag inte har, dels tar det en dag tills pengarna är på mitt konto, eller om köparens konto är tomt får jag inga pengar alls.

Dyra grejer köper jag helst genom att hämta hemma hos säljaren och betala kontant och på samma sätt säljer jag dem gärna. Men mestadels blir det betalning till p.g. i förskott. Många intressanta annonser faller på att jag alltid ber om högupplösta bilder, kanske önskade på ett speciellt sätt, men dem får man ju bara sällan vilket gör att jag antar att säljaren inte har utrustningen i sin besittning. Dessutom googlar jag alltid namn & telefonnummer & epost och vill att namn, telefonnummer & adress ska finnas och passa ihop på eniro. Jag drar också öronen åt mig och någon säljer med en epostadress som ger 0 träffar på nätet om inte allt annat verkar mycket seriöst.

På tradera nöjer jag mig med att be om större bilder innan jag lägger bud och att säljaren ska ha sålt lite innan.

Om inte säljaren skriver det sjävmant och det är saker för flera tusen har jag också med mig en kvittoblankett att fylla i (namn, personnummer, adress, kamerans serienummer etc). Säljer jag, skriver jag självklart ett sådant kvitto för grejer dyrare än några tusen. (eller lägre om någon frågar)

Jag både köper och säljer nästan all kamerautrustning beg och hittills har jag inte haft problem (mer än at jag ratar dussiontals annonser för att de är "skumma")

Men som säljare träffas jag i normalfall inte på någon annan plats än hemmet och måhända jobbet, dels för att det kostar mig en massa tid jag inte har och dels för att jag skulle känna viss oro för att köparen vill stjäla grejerna. Omvänt tackar jag också nej som köpare om säljaren vill träffas på en plats som jag uppfattar som märklig. Jag tycker det känns lite som häleribeteende för att man inte vill visa sin hälargömma hemma - för lika lite som jag vill åka ut för att inte få någon kamera alls vill jag inte heller ha en stulen.

Gå till en bank och överföra pengarna skulle jag inte heller gå med på, dels tar det en massa tid jag inte har, dels tar det en dag tills pengarna är på mitt konto, eller om köparens konto är tomt får jag inga pengar alls.

Dyra grejer köper jag helst genom att hämta hemma hos säljaren och betala kontant och på samma sätt säljer jag dem gärna. Men mestadels blir det betalning till p.g. i förskott. Många intressanta annonser faller på att jag alltid ber om högupplösta bilder, kanske önskade på ett speciellt sätt, men dem får man ju bara sällan vilket gör att jag antar att säljaren inte har utrustningen i sin besittning. Dessutom googlar jag alltid namn & telefonnummer & epost och vill att namn, telefonnummer & adress ska finnas och passa ihop på eniro. Jag drar också öronen åt mig och någon säljer med en epostadress som ger 0 träffar på nätet om inte allt annat verkar mycket seriöst.

På tradera nöjer jag mig med att be om större bilder innan jag lägger bud och att säljaren ska ha sålt lite innan.

Om inte säljaren skriver det sjävmant och det är saker för flera tusen har jag också med mig en kvittoblankett att fylla i (namn, personnummer, adress, kamerans serienummer etc). Säljer jag, skriver jag självklart ett sådant kvitto för grejer dyrare än några tusen. (eller lägre om någon frågar)

Ok, Låter klokt.
Men har du någon aning om det som omnämns att en person med skulder skulle kunna få någon konsekvens för mig som köpare vid en privat affär?

Hej.
Lånar tråden lite.
Fruktansvärt med alla bedragare som finns därute, och man får helt klart en extra tankeställare inför nästa beg.köp, även om jag normalt är försiktig.

Låter det som en bra metod eller är det något annat jag skall tänka på?

En anna fråga jag har är att vad som ibland framgår i tråden är att "kolla om säljaren har skulder"?
Hur kan det påverka mig som köpare? Kan kronofogden ev. kräva igen kameran i efterhand? Hur ska jag kunna göra en sådan koll om säljaren inte är pigg på att lämna ut sitt personnummer? Men huvudfrågan är hur en skuldsatt säljare kan påverka mig vid ett privatköp av en kamera?

Och ytterligare en fråga, hur kan jag kolla att inte kameran är stulen, även om köparen visar ett kvitto (kan ju förfalskas)

Hoppas på lite hjälp här

Är väl inte helt fel, men vill bara tillfoga att det mig veterligen bara finns en programvara för kollning av antal exponeringar. Och det går bara att kolla på Nikon. Kanske har kommit fler, men jag tror inte det.
Verkstäderna har program så de kan komma åt det interna räkneverket.

Är väl inte helt fel, men vill bara tillfoga att det mig veterligen bara finns en programvara för kollning av antal exponeringar. Och det går bara att kolla på Nikon. Kanske har kommit fler, men jag tror inte det.
Verkstäderna har program så de kan komma åt det interna räkneverket.

Så kan det givetvis vara, men jag provade den här sidan http://www.myshuttercount.com/ Jag laddade upp den senaste bilden jag tagit och fick fram antalet exponeringar kameran gjort, och det stämde väl med min kamera när jag testade.

Du/någon har ingen uppfattning om min fråga gällande om säljaren har skulder hos kronofogden (motsvarande) kan få några konsekvenser för mig som köpare?

sälja grejor även om man har skulder hos kronofogden får man väl... men om det är en dyr kamera som är utmätt vet jag inte hur det är men är den inte utmätt så går det... ringoch kolla med fogden

sälja grejor även om man har skulder hos kronofogden får man väl... men om det är en dyr kamera som är utmätt vet jag inte hur det är men är den inte utmätt så går det... ringoch kolla med fogden

Gjorde precis det och fogden sa att om kameran är utmätt så har dom redan plockat med den.
Om den inte hunnit bli det så tar ju fogden pengarna för försäljningen istället. Så det verkar inte vara något problem för köparen i just det fallet.
Däremot fick jag reda på att om kameran är under avbetalning, så kan fogden kräva dig som ny köpare på det som inte är betalt för kameran. Sånt ska man kolla upp, och torde framgå på kvittot

Tack för all hjälp

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar