Annons

Lurad på en Nikon D7100?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar utstuderat och inte särskilt klyftigt för småbelopp (relativt). Förmodligen inte så svårt att gå till botten med för den som inte gillar att bli lurad.

Det finns ju flera problem:
1. I svensk rättsväsende är det väldigt svårt att fälla någon
2.Fälls de blir straffet lindrigt och för en som redan är i kriminella kretsar utan egen laglig inkomst blir straffet inte kännbart.

Skall man komma till bukt med problemet måste både 1&2 åtgärdas.

Ännu en som blivit lurad!

jag har också tydligen blivit lurad av denna j*******el verkar det som. Tyckte att allting lät bra och han var myket trovärdig,kollade också upp honom och allt stämde.
Men som sagt sen gick han upp i rök.Men nu kan jag i alla fall sluta att vänta på posten.
Jag vet att det är svårt att få upprättelse men ska göra allt som står i makt för att sätta dit honom.
Hoppas ni andra också gör detta.

MVH Mats Fredriksson.

Blocketpaket ja, man blir lurad i alla fall.

För ett antal år sedan så skulle min son sälja en dyrare mobiltelefon med garanti kvar.
Den var helt i nyskick och knappt använd och vi fick en intresserad köpare direkt.

Han satte in pengar och vi skickade telefonen till honom.
Efter någon vecka mailade han och sa att telefonen var trasig och startade inte ens upp.
Konstigt tyckte jag som hade kollat upp allt innan samt paketerat den överdrivet bra.

Efter lite mail fram och tillbaka sa jag att han skulle skicka tillbaka telefonen så får han pengarna tillbaka.
Men, i sista mailet skrev jag också att jag har serienumret uppskrivet på telefonen.

Då helt plötsligt hörde jag aldrig av honom igen,

Jag är säker på att han hade exakt samma telefon som vi sålde men att hans var trasig
och såg sin chans att byta den mot våran som fungerade.

Så om ni ska sälja, skriv upp serienumret, det är så lätt att bli lurad.

//Julle.

Blocketpaketet fungerade bra med andra ord. Du fick dina pengar.
Att dokumentera en vara före en försäljning är alltid bra. Tyvärr är det samhälle där vi kunde lita på varandra borta.
Även om du inte hade skickat i ett paket, hade köparen kunnat försöka denna bluff om du inte hade serienummer uppskrivet.

Både som köpare och säljare skall man vara vaksam idag. Där är blocketpaketet en bra trygghet.
Varje säljare jag haft kontakt med på nätet som vägrat blocketpaket och enbart accepterat förskott, räknar jag personligen som en bluffsäljare som bara skulle tagit mina pengar.
Jag har räknat ihop några vid det här laget och undvikit att förlora mina pengar.

När det är så långt bort, varför inte testa säljaren. Fråga efter adress och säg att min kusin som bor på samma ort kan komma hem till honom och titta. Läs av reaktionen.

När det är så långt bort, varför inte testa säljaren. Fråga efter adress och säg att min kusin som bor på samma ort kan komma hem till honom och titta. Läs av reaktionen.

Ja, eller hör med någon medlem på forumet (kanske på marknad?) som bor i samma stad som säljaren, om denne har lust att kika på en kamera? Självklart mot lön, tex en trisslott.

Tror också jag råkat ut för samma bluff.

Blocketannons på en 7D. Priset var liiite för bra för att vara sant, egentligen, men det kändes förtroendeingivande då jag pratade med honom i telefon flera gånger. Norrländsk medelålders man (65 år), adress i Vännäs. Personuppgifterna stämde när jag kollade upp dem. Jag har bott i närheten och detaljerna i samtalet kändes genuina (jobbade på sågverket).

Han skulle skicka med DHL efter att jag satt över pengarna. Det var i måndags. Men jag har fortfarande inte fått trackingnummer, och nu känns det som om jag aldrig lär få det.

Namn: S*****n F***k
Kontonummer i Forex bank 9420 - 39****8

Kommer du polisanmäla?

I dag lades en annons in på en D7100 med 50mm 1,8G samt ett 18-300 plus tillbehör för 3500kr. Låter ju galet billigt...
I Arjeplog finns den

Man undrar ju...

Gjorde en anmälan på Blocket, förhoppningsvis så försvinner
annonsen och hindrar den ev skitstöveln att lura någon godtrogen fotograf :)

D800 - Nu på annons på fotosidan

Kanske samme bedragare, också norrlänning, som nu har en D800 till ett bra pris 10500kr här på fotosidan.

Har gjort en polisanmälan nu i alla fall. Har väl inga högre förhoppningar att någon ska bli fälld eller att jag ska få några pengar tillbaka, men det kändes bra att få det dokumenterat. Tur att det inte var några stora pengar. Har definitivt blivit lite mindre blåögd.

Lurad

Tips som jag tyckte var ganska smidigt.
Skickade en bild på kvitto att jag hade skickat kameran,men stodoch väntade på posten
tills köparen satt in pengar via swish,när jag såg pengarna på kontot fick posten skicka den.
Funkade jätte bra för oss båda.
Kändes ganska säkert för oss båda;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar