Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.
- Trådstartare little_mac
- Start datum
sumpan
Aktiv medlem
rapporteras dom till blocket tas dom för det flesta fall borts
Ja så är det ju men det jag menar är att de borde kunna hindra annonsen från att publiceras.
Visst om nu någon vill sälja sin nya D700 för 5000 kr "p.g.a felköp" så får inte den personen publicera sin annons, men blir nog ganska glad av att få veta att den satt ett rejält underpris?
sumpan
Aktiv medlem
sålde själv en kamera med objektiv långt under marknadsvärdet... så då ska jag inte få läggaut en sådan annons?
Vad rimligt marknadsvärde på en kamera, dator, bil eller cykel är kan nog Blocket hålla koll på. Borde gå att automatisera dessutom. Man har ju idag avancerade algoritmer för att upptäcka fuskare och bedrägerier på poker-sajter, detta känns mindre komplicerat...
Så klart ska du få sälja under marknadsvärdet, men då kanske man kan ställa något extra villkor, t ex att du skickar in en kopia på legitimation och telefonnummer som är registrerat på dig eller kanske förhindrar att köparen sätter in pengar på ett vanligt bankkonto.
Går ju att komma runt alla system för säkerhet, men idag känns det som man orkar inte ens kolla på Blocket p.g.a alla bedrägerier och överpriser.
trixy
Aktiv medlem
låter krångligt att man måste leta reda på en kopiator för att ta kopia på legitimationen... jag som bor långt ut på landet och inte är inne i stan mera än någon gång varannan månad.... sedan springa och letanreda på någonstans där man kan kopiera... låter krångligt..
men hur ska blocket veta att det är jag på legitimationen..?
men hur ska blocket veta att det är jag på legitimationen..?
FillilutteN
Aktiv medlem
ett sätt är ju att göra som tradera att man kan läggabin omdömmen... det skulle vara något.
Jag tror något i denna stil är bra. Men dock anser jag att grunden ska vara Bank-ID eller liknande e-legitimation. Det tror jag hade varit ett av de enklaste och mest vedertagna sätt för att få stopp på en del fuskare. Sen borde de väl ha en svart-lista för alla telefonnummer som blivit anmälda och på så sätt se detta när de godkänner en annons. Telefonnumret till "Henrik Thuresson" är uppenbarligen använt flera gånger tidigare och i flera annonser så varför är det så enkelt att bara fortsätta?
Gucco
Avslutat medlemskap
Internetgirot
Varför utnyttjar inte fler tjänster som Internetgirot... produkten skickas, utvärderas av köparen och köpet bekräftas eller går tillbaka. Det kostar några % av köpsumman men är ingenting jämfört med en förlust av hela köpsumman. Jag använder det alltid, både vid försäljning och köp... och det har alltid fungerat perfekt. Om en säljare inte accepterar Internetgirot, vill jag inte köpa (det finns ett flertal exempel, där säljaren blivit "lurad" av Internetgirot... tillåt mig vara något skeptisk... bevisbördan för en retur är omfattande och noggrann från Internetgirot men 100% safe, jag har god mångårig erfarenhet)
Inte bara privatpersoner begår bedrägligt beteende, min fru köpte en produkt som hon uppfattade som ett engångserbjudande. Företaget skickade en faktura och information om att vi ingått avtal om leverans en gång per månad till fullpris... vid försök att kontakta företaget fanns ingen svensk kontakt information. Enbart en servicetelefon som var obemannad med telefonsvarare. Företaget behövde inte följa svensk konsumentlag då det låg i Frankrike. Jag sökte reda på andra som råkat ut för samma sak på skilda forum, vissa hade betalat fakturorna och ingått avtal. jag skickade in en polisanmälan, och gjorde en kopia. Skickade den till moderbolaget i Frankrike i rekommenderat brev, och bestred fakturan tillsammans med produkten. En tråd i ett forum påvisade ett "hemligt telefonnummer" till ett kontor i Sverige. Där bemöttes jag av en mycket trevlig(?!)support, en inofficiell internetadress angavs för uppsägningsformulär... klart.
Varför utnyttjar inte fler tjänster som Internetgirot... produkten skickas, utvärderas av köparen och köpet bekräftas eller går tillbaka. Det kostar några % av köpsumman men är ingenting jämfört med en förlust av hela köpsumman. Jag använder det alltid, både vid försäljning och köp... och det har alltid fungerat perfekt. Om en säljare inte accepterar Internetgirot, vill jag inte köpa (det finns ett flertal exempel, där säljaren blivit "lurad" av Internetgirot... tillåt mig vara något skeptisk... bevisbördan för en retur är omfattande och noggrann från Internetgirot men 100% safe, jag har god mångårig erfarenhet)
Inte bara privatpersoner begår bedrägligt beteende, min fru köpte en produkt som hon uppfattade som ett engångserbjudande. Företaget skickade en faktura och information om att vi ingått avtal om leverans en gång per månad till fullpris... vid försök att kontakta företaget fanns ingen svensk kontakt information. Enbart en servicetelefon som var obemannad med telefonsvarare. Företaget behövde inte följa svensk konsumentlag då det låg i Frankrike. Jag sökte reda på andra som råkat ut för samma sak på skilda forum, vissa hade betalat fakturorna och ingått avtal. jag skickade in en polisanmälan, och gjorde en kopia. Skickade den till moderbolaget i Frankrike i rekommenderat brev, och bestred fakturan tillsammans med produkten. En tråd i ett forum påvisade ett "hemligt telefonnummer" till ett kontor i Sverige. Där bemöttes jag av en mycket trevlig(?!)support, en inofficiell internetadress angavs för uppsägningsformulär... klart.
Senast ändrad:
sumpan
Aktiv medlem
Precis grundproblemet är ju att när man hittar ett riktigt fynd så vill man göra en bra affär och omdömet försvinner. Internetgirot är ju bra, omdömen en annan grej som skulle funka.
Men en del av Blockets framgång är ju också att det är så enkelt att lägga upp en annons att t.o.m "mormor" klarar av det (detta är inte menat som något nedsättande om mormödrar eller andra som inte är teknikintresserade). Jag förstår att de inte vill ändra det men på sikt så tror jag att de antingen kommer att tappa kunder eller tvingas göra något åt bedrägerierna.
Men en del av Blockets framgång är ju också att det är så enkelt att lägga upp en annons att t.o.m "mormor" klarar av det (detta är inte menat som något nedsättande om mormödrar eller andra som inte är teknikintresserade). Jag förstår att de inte vill ändra det men på sikt så tror jag att de antingen kommer att tappa kunder eller tvingas göra något åt bedrägerierna.
FillilutteN
Aktiv medlem
Varför utnyttjar inte fler tjänster som Internetgirot...
Håller jag med dig, jag tror jag har kommit på en väldigt bra lösning för att sätta stopp för i princip alla bedrägeri.
Vi har som du säger nämligen en lösning i Internetgiro som verkar vara 100 säker. Varför använder då inte alla bara denna säkra lösning så får vi ett slut på bedrägeri på Blocket?
Jo, det beror på antingen att folk inte vet om det (dvs dåligt informerat från Blocket) eller mer troligen att man tänker att det blir ännu mer pengar än man tidigare tänkt att lägga på den vara man köper. Dvs snålhet eller en snåldumhet.
Okej, så då är vi ett läge där vi - Om vi får alla att använda internetgiro så har vi löst våra problem. Hur gör vi för att folk ska använda tjänsten?
Jag tror att den bästa och enda riktigt fungerande lösningen är att göra tjänsten både gratis och obligatorisk. Höj annonspriset en aning och möjliggör därmed denna tjänst gratis. Gör den obligatorisk så att det inte går att lägga in annonser utan att de passerar internetgiro.
Alla dessa saker hittills är bara positiva och jag tror att i princip alla scams och fejkannonser skulle försvinna. Speciellt om du kombinerar detta med Bank-ID.
Självklart kanske det krävs ännu mer pengar än de man skulle få in från att höja annonspriserna en aning, det har vi inte kunskap om, men jag tror att de på längre sikt får allt fler besökare och annonser insatta om de kan marknadsföra sig som 100 säkert, dvs något som deras största konkurrent, tradera inte kan säga. De kommer bli unika på det sättet.
Allt detta är positiva egenskaper genom att göra tjänsten gratis och obligatorisk. Men vad är då negativt?
Jo den mest uppenbara och största negativa sidan är att leveranstiderna kommer öka då det tar några extra dagar.
Dessutom måset man komma på ett system som gör att man såklart ska få göra upp affärer öga mot öga. Men det går ju att lösa via internetgiro, att man då inte överför pengar via dem men godkänner på något sätt. Det krävs mer tanka kring men går självklart att lösa.
Poteta
Aktiv medlem
Du och jag vet det, plus nästan alla som är med i ett forum.Sätter man in pengar på ett bankkonto i förskott får man skylla sig själv om man blir lurad.
Det håller inte att vara så naiv nuförtiden.
Problemet är bara alla dem som inte är vana vid datorer och Blocket i allmänhet. Det är rätt många skulle jag gissa. Min morsa, farsa, moster, det finns hur många som helst som har hört talas om Blocket men inte läser på forum eller pratar om nätet med andra överhuvudtaget.
Att skylla på de som blir bedragna är fel, lika illa som att skylla på lättklädda tjejer om de råkar illa ut. Det är bedragarna som gör fel!
Visst ökar risken om man inte är försiktig men jag tror tyvärr att många kommer fortsätta tro att människor är goda. Därför behövs mer skydd än vi har nu.
Graylingman
Aktiv medlem
Jag har sagt det tidigare, men säger det igen.
Min uppfattning är att Internetgirot skyddar köparen men inte säljaren.
Anta följande:
Jag säljer en kamera på blocket och köparen betalar via internetgirot. Jag får besked om att pengarna finns och skickar kameran. Köparen hämtar paketet och vägrar sen att godkänna innehållet utan hävdar att det inte alls låg en kamera i paketet utan en.... tegelsten.
Vad händer? Internetgirot låser pengarna tills tvisten mellan mig och köparen är löst. Hur f-n ska man kunna lösa en sån tvist? Eller brukar ni alla alltid vid försäljning se till att ni har trovärdiga, opartiska vittnen under hela den obrutna processen med nedpackning av kameran i paketet, transport till inlämning och själva inlämningen? Jag brukar inte ha det när jag säljer något i alla fall.
Som jag ser det är risken stor att slutresultatet, eftersom ord står mot ord, innebär att köparen behåller kameran (som han hävdar var en tegelsten) och dessutom får tillbaka sina pengar. Jag lär i vart fall inte få några pengar... Dvs köparen är skyddad, men inte säljaren.
Eller har jag möjligen missuppfattat något av Internetgirots förträfflighet?
Anta följande:
Jag säljer en kamera på blocket och köparen betalar via internetgirot. Jag får besked om att pengarna finns och skickar kameran. Köparen hämtar paketet och vägrar sen att godkänna innehållet utan hävdar att det inte alls låg en kamera i paketet utan en.... tegelsten.
Vad händer? Internetgirot låser pengarna tills tvisten mellan mig och köparen är löst. Hur f-n ska man kunna lösa en sån tvist? Eller brukar ni alla alltid vid försäljning se till att ni har trovärdiga, opartiska vittnen under hela den obrutna processen med nedpackning av kameran i paketet, transport till inlämning och själva inlämningen? Jag brukar inte ha det när jag säljer något i alla fall.
Som jag ser det är risken stor att slutresultatet, eftersom ord står mot ord, innebär att köparen behåller kameran (som han hävdar var en tegelsten) och dessutom får tillbaka sina pengar. Jag lär i vart fall inte få några pengar... Dvs köparen är skyddad, men inte säljaren.
Haraldus
Aktiv medlem
Varken internetgirot eller Payson skyddar någon utan ger betaltjänsten en intäkt på de ca 99 % av alla affärer som görs av seriösa köpare/säljare. Den procent där en bedragare är inblandad struntar betaltjänsterna högaktningsfullt i eftersom de ju redan fått betalt även för den affären…
De deponerade pengarna låses
om säljaren skickar en tegelsten
om köparen påstår att han fått en tegelsten
Betaltjänsterna hjälper inte alls till att lösa upp en upplåsning av de deponerade pengarna. De kräver istället domstolsutslag från svensk domstol eller att köpare och säljare kommit överens. Betaltjänsterna rekommenderar i sin hjälptext att den som upplever sig lurad ska polisanmäla och kontakta Konsumentverket. Att polisanmäla en affär där pengarna blivit låsta går inte! Polisen vägrar att ta emot en sådan anmälan eftersom pengarna ju inte försvunnit. Om man vänder sig till Konsumentverket så läser de betaltjänstens regelverk och frågar anmälaren på vilken punkt betaltjänsten vilselett…
Upplåsta deponerade pengar frisläpps alltså endast om man har domstolsutslag eller om köpare och säljare är överens. För att få ett domstolsutslag på något som inte går att polisanmäla går givetvis inte. Man kan ju prova att stämma någon inför domstol… Vem ska man stämma?
Det som händer om man stöter på en bedragare vid användandet av Internetgirot eller Payson är att pengarna är förlorade eftersom betaltjänstens regelverk i praktiken förhindrar en rättslig prövning. Det som händer är att de deponerade pengarna tillfaller betaltjänsten efter fem år. De största bedragarna är betaltjänsterna som bakbinder de seriösa!
Den enda säkra betalmetoden är via kreditkort. Då är det så att kreditgivaren åker på förlusten om affär görs med en bedragare.
Anders, du har missuppfattat ALLT!
/Harald
De deponerade pengarna låses
om säljaren skickar en tegelsten
om köparen påstår att han fått en tegelsten
Betaltjänsterna hjälper inte alls till att lösa upp en upplåsning av de deponerade pengarna. De kräver istället domstolsutslag från svensk domstol eller att köpare och säljare kommit överens. Betaltjänsterna rekommenderar i sin hjälptext att den som upplever sig lurad ska polisanmäla och kontakta Konsumentverket. Att polisanmäla en affär där pengarna blivit låsta går inte! Polisen vägrar att ta emot en sådan anmälan eftersom pengarna ju inte försvunnit. Om man vänder sig till Konsumentverket så läser de betaltjänstens regelverk och frågar anmälaren på vilken punkt betaltjänsten vilselett…
Upplåsta deponerade pengar frisläpps alltså endast om man har domstolsutslag eller om köpare och säljare är överens. För att få ett domstolsutslag på något som inte går att polisanmäla går givetvis inte. Man kan ju prova att stämma någon inför domstol… Vem ska man stämma?
Det som händer om man stöter på en bedragare vid användandet av Internetgirot eller Payson är att pengarna är förlorade eftersom betaltjänstens regelverk i praktiken förhindrar en rättslig prövning. Det som händer är att de deponerade pengarna tillfaller betaltjänsten efter fem år. De största bedragarna är betaltjänsterna som bakbinder de seriösa!
Den enda säkra betalmetoden är via kreditkort. Då är det så att kreditgivaren åker på förlusten om affär görs med en bedragare.
/Harald
Jag har sagt det tidigare, men säger det igen.
Anta följande:
Graylingman
Aktiv medlem
Haha, ja det har jag tydligen Precis som alla som tidigare i den här tråden och i mååånga liknande prisat Internetgirots förträfflighet.
Vet du med säkerhet om fall där det scenario du beskriver verkligen har inträffat? Eller har kanske Internetgirot inte funnits i fem år?