ANNONS
Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

vill passa på att varna för trepartslurendrejare som härjr på nätet där den som lurar går fri.....
Dessa förekommer rätt ofta nu och ett helt nytt sett att lura folk på grejor och själva gå fria...

Jag lägger här en beskrivning till denna nya metod dom använder och hoppas ingen använder den härifrån...

ett exempel...

A sätter in en annons på en kamera pris 4000 kr ( äkta annons)
B vill ha kameran och sätter in en annons på något som B vet är lättsålt med priset 4000kr
B ringer till A och ber om att få sätta in pengar åt A för kameran, får kontonummer av A
C ringer till B och vill köpa det B säljer.

B uppger A's kontonummer för C
I vissa fall har A inte kvar adressen till B när polisen ringer på dörren.
Att undvika att A sparat adressen säger B till A att han sätter in pengar på kontot och hämtar kameran själv och på så vis boka kameran.

Hängde ni med
A får sina pengar i tron att det kommer från B
Men det är C som satt in pengr till A

I detta fall sänder A kameran till B men B sänder inget till C
När C går till polisen så säger A men jag har bara sålt en kamera.... köparen hämtade den själv....
B är nu okänd lurendrejare....

För bra för att vara sant?

http://www.blocket.se/boden/Nikon_D700_Kamerahus_34891919.htm?ca=11&w=3

Kontantkortsnummer. Har dock inte ringt. 6000 :- för en D700 vore ju finfint...

Samma bild och beskrivning som här...

http://www.tradera.com/Nikon-D700-Proffskamera-endast-350st-exponeringar-auktion_340231_135889530

Åååhåhåhå!!! Den där Tradera-annonsen från Grästorp minns jag att jag var nyfiken på. Nära nog för att hämta på plats......hade nog insisterat på det!

Konstig...

mycket konstig annons. Skulle den varit sann så hade jag redan haft kameran i min hand. Fick du nå namn på människan som påstod sig sälja denna kamera i boden? Nu är annonsen borta så jag kan ej kolla.

...
A sätter in en annons på en kamera pris 4000 kr ( äkta annons)
B vill ha kameran och sätter in en annons på något som B vet är lättsålt med priset 4000kr
B ringer till A och ber om att få sätta in pengar åt A för kameran, får kontonummer av A
C ringer till B och vill köpa det B säljer.
B uppger A's kontonummer för C....

En del bedragare får verkligen jobba för brödfödan :)
Men detta visar också att man inte bara ska vara försiktig som Köpare och till vem man lämnar sina pengar till. Utan också som Säljare och till vem man delar ut sitt kontonummer m.m.

En del bedragare får verkligen jobba för brödfödan :)
Men detta visar också att man inte bara ska vara försiktig som Köpare och till vem man lämnar sina pengar till. Utan också som Säljare och till vem man delar ut sitt kontonummer m.m.[/QUOTE
Hej

Vad tror ni om denna då?
]http://www.blocket.se/vasternorrland/Canon_EOS_7D___18_135_3_5_5_6_IS_Systemkamera_34945136.htm?ca=23_11&w=3

Sätter RÖD flagg på denna.

Mvh,

Pelle

Såg också den. Efter att ha blivit blåst tidigare så är jag jäkligt nojig nu på allt. Jag *letar* efter idioter för att försöka sätta dit dem. Mejlat människan och kollar om denne är riktig. Har ej fått svar än....men det låter för bra för att vara en sann annons. Tycker då jag iaf.

Att den kameran skulle säljas för 5-7 tusen mindre än inköpspriset redan efter ca 6 månader låter osannorlikt. Här är det köpvarning som gäller. Om man orkade så skulle man kunna maila killen och be att få en kopia på inköpskvittot, som en start på dialogen.

Att den kameran skulle säljas för 5-7 tusen mindre än inköpspriset redan efter ca 6 månader låter osannorlikt. Här är det köpvarning som gäller. Om man orkade så skulle man kunna maila killen och be att få en kopia på inköpskvittot, som en start på dialogen.

Har mailat och fått svar på att han helst vill få pengarna insatt i förskott på sitt SEB konto (inte NORDEA denna gång..)

Utger sig för att heta Henrik Thuresson med mobilnummer 0700-709837. Finns ingen sådan i Kramfors i vart fall.

Lovar att annonsen kommer att vara borta senast i morgon. Vore ju bra om någon från Polisen höll koll på detta också så att IP adress mm kunde spåras direkt. Har i vart fall gjort en skärmdump på annonsen om någon från ordningsmakten vill ha bevis senare. Sen är den också inrapporterad till Blocket som synnerligen misstänkt..

Mvh,

Här är en till.... annonserna kommer in på sena kvällar...
och försvinner på förmiddagarna dagen efter....

http://www.blocket.se/gotland/Nikon_D7000_34947593.htm?ca=23_14&w=3

Jag har sett detta telefon nr tidigare
0762286200

Pris: 4500
säljer nu min en månad gamla nikon D7000.
normalt slitage och funkar precis som den ska.
har gjort 284 exponeringar .
kvitto och garanti finns kvar samt en trygghetsförsäkring som är
månader kvar på. orginal kartong och tillbehör finns.
följer också med kameraväska, minneskort på GB , en minneskorts hållare och ett objektiv - 16-85vr.
Mejla eller ring maj, 0762286200

Här är en till.... annonserna kommer in på sena kvällar...
och försvinner på förmiddagarna dagen efter....

http://www.blocket.se/gotland/Nikon_D7000_34947593.htm?ca=23_14&w=3

Jag har sett detta telefon nr tidigare
0762286200

Pris: 4500
säljer nu min en månad gamla nikon D7000.
normalt slitage och funkar precis som den ska.
har gjort 284 exponeringar .
kvitto och garanti finns kvar samt en trygghetsförsäkring som är
månader kvar på. orginal kartong och tillbehör finns.
följer också med kameraväska, minneskort på GB , en minneskorts hållare och ett objektiv - 16-85vr.
Mejla eller ring maj, 0762286200

Såg också den igår, garanterat fake även denna.

Har mailat och fått svar på att han helst vill få pengarna insatt i förskott på sitt SEB konto (inte NORDEA denna gång..)

Utger sig för att heta Henrik Thuresson med mobilnummer 0700-709837. Finns ingen sådan i Kramfors i vart fall.

Lovar att annonsen kommer att vara borta senast i morgon. Vore ju bra om någon från Polisen höll koll på detta också så att IP adress mm kunde spåras direkt. Har i vart fall gjort en skärmdump på annonsen om någon från ordningsmakten vill ha bevis senare. Sen är den också inrapporterad till Blocket som synnerligen misstänkt..

Mvh,

Bra jobbat Per!

Mvh,

Nu är 7D annonsen borta..Fick väl kalla fötter kanske...

Mvh,

Hej

Jag har blivit blåst, fast personen ut ger sig att vara Fredrik Johansson algot. Med samma telefon nummer som du nämner, och jag satt in pengar på ett SEB konto, detta gälde då en dator. Har anmält till blocket, kommer göra en anmälan till polisen.

Mvh,

Stort tack att du skrev detta! Själv är jag på jakt efter nikons 16-85mm och hittade därmed denna fejkannons http://www.blocket.se/vasternorrlan...ra_kit_med_tva_batteri_34945121.htm?ca=18&w=3

Mailade honom fast jag egentligen på priset insåg att det var fejk och fick då det numret du skrev. Googlade det och hittade hit. Nu anmält annonsen till Blocket.
Finns väldigt många fejk D90 av någon anledning, blev själv blåst på 5500SEK förra året för en D90. Innan ville jag tänka gott och tro på att man kan lita på andra, det hade fungerat i flera flera år av köp via blocket men nu för tiden verkar det vara otroligt vad folk luras. Främst är det väl Macbook pro och systemkameror antar jag.

Stort tack att du skrev detta! Själv är jag på jakt efter nikons 16-85mm och hittade därmed denna fejkannons http://www.blocket.se/vasternorrlan...ra_kit_med_tva_batteri_34945121.htm?ca=18&w=3

Mailade honom fast jag egentligen på priset insåg att det var fejk och fick då det numret du skrev. Googlade det och hittade hit. Nu anmält annonsen till Blocket.
Finns väldigt många fejk D90 av någon anledning, blev själv blåst på 5500SEK förra året för en D90. Innan ville jag tänka gott och tro på att man kan lita på andra, det hade fungerat i flera flera år av köp via blocket men nu för tiden verkar det vara otroligt vad folk luras. Främst är det väl Macbook pro och systemkameror antar jag.

brukat använda internetgiro som mellanhand...vill säljarwn inte vänta ett pat dagat hoppar jag dealen. amenar hat annonsen ex legat ute ett par veckor och säljaren inte vill ta dt genom intrnet goro flr det tar ett at dagar extra är det sannorligt lurendrejeri

Ramlade in på denna tråden och blir lite förbannad trots att jag aldrig råkat ut för bedragare, men köper inte så mycker begagnat heller...främst pga enligt mig för höga priser.

Men borde inte Blocket ta sitt ansvar och förhindra att dessa annonser ens publiceras?

Hej

Jag har blivit blåst, fast personen ut ger sig att vara Fredrik Johansson algot. Med samma telefon nummer som du nämner, och jag satt in pengar på ett SEB konto, detta gälde då en dator. Har anmält till blocket, kommer göra en anmälan till polisen.

Det hjälper om man ber om telefonnummer i bostaden att ringa till. Finns namnet, telefonnumret, och adressen i eniro, och jag kan prata med vederbörande, så är det inte fake.
Jag har både köpt och sålt saker utan problem, och jag gör bara affär om det finns fast telefon som kan kollas.
Men de var på mindre belopp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar