Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Hade jag vetat att det var möjligt att manipulera Eniro och Hitta så att det nummer som står där går till någon helt annan person och att man också kunde sätta ett "hemnummer" där som egentligen gick till ett mobilnummer, så hade jag aldrig satt in några pengar i förskott. Jag tänkte att om jag inte fick varan så kunde jag ju alltid bara åka och ringa på dörren och be att få mina pengar tillbaka. Nu gick det ju inte alls göra så i detta fall. Jag har gjort massor av affärer tidigare, mestadels där jag fått varor skickade via postförskott, men även då jag betalat i förskott, utan att ha blivit blåst. Men man lär sig av misstagen.

Ja, nu var man dum i huvud och blev lurad på blocket.
Canon 7D från Timrå blev man blåst på.
Trevlig familjefar ska byta till Nikon och mejlade alla uppgifter inkl. kopia på körkort för att han fattar att man inte vill bli lurad. Läste senare om ett Uppsalagäng som gör precis likadant. Lite för billigt pris så man nappar ju direkt.
All info stämde om man kollar över eniro och dylikt.
Hur som helst svarar han varken på tfn, mejl eller sms. det är 1,5 vecka sen.
Nu visade det sig att när man kollar hans personnr. så går det till en person med samma namn fast bor i Solna och ytterligare en adress i Kista.
Ringt och anmält till polisen och de ska skicka det under utredning för att se om det ska utredas vilket de inte gör så ofta om jag tolkar henne jag pratade mellan raderna.
Snubben lämnade ett handelsbanken nr för insättning som de på banken inte får lämna ut namnet på, så klart.
Surt!
/Dumhuvudet (spar på neg. kommentarer , det svider som det är)

Trevlig familjefar ska byta till Nikon och mejlade alla uppgifter inkl. kopia på körkort för att han fattar att man inte vill bli lurad. Läste senare om ett Uppsalagäng som gör precis likadant. Lite för billigt pris så man nappar ju direkt.
Nu visade det sig att när man kollar hans personnr. så går det till en person med samma namn fast bor i Solna och ytterligare en adress i Kista.
Ringt och anmält till polisen och de ska skicka det under utredning för att se om det ska utredas vilket de inte gör så ofta om jag tolkar henne jag pratade mellan raderna.
Snubben lämnade ett handelsbanken nr för insättning som de på banken inte får lämna ut namnet på, så klart.
Surt!
Samtidigt som jag lider med dig är jag så förvånad över att jag aldrig råkat ut för något liknande. Jag lovar att det är ett antal affärer som gjorts via fotosidan, Blocket och Tradera. Kan det vara så att då man är angelägen om en pryl så sänks tröskeln för misstänksamhet mot den man har att göra med och det utnyttjas av den som är oärlig? Hoppas du får tillbaks dina pengar och att skithuset som lurat dig åker fast.

Vet inte om jag är helt fel ute, men jag undrar om det inte skulle få fart på bankerna om de som blivit lurade använt kreditkort istället för bankkort (dvs inte kontokort).

Jag tillhörde dem som höll på att bli blåst i den stora härvan för 2,5 år sedan då en firma först satte flera helsidesannonser i bl a FOTO. Billiga priser-men ingen leverans. Och enbart förskottsbetalning. Huvudmännen åkte dit sedermera.

Jag hade tur och lyckades få tillbaks 25.000:- innan det gick helt överstyr. Då hade tusentals blivit lurade.
Under tiden jag väntade på mina pengar var jag i kontakt med Swedbank och bad om hjälp. Fick då svaret att jag skulle hållas skadeslös om jag betalat med kreditkort istället för kontokort. Då hade banken stått för förlusten genom att inte belasta kreditkortet. Och sedan hade naturligtvis banken via sina kontakter och tillgång till olika kontonummer i sin tur vidtagit åtgärder.
"Med kreditkort handlar man med bankens pengar" var infon jag fick.

Konstigt egentligen att man skulle bli straffad för att man lånat pengar till banken (vilket man gör med ett kontokort) men gå skadeslös om man handlar för pengar som är lånade, vilket är fallet med kreditkort.

Någon som har klart besked? För om detta verkligen stämmer är det ju bara att skaffa kreditkort och betala med när det gäller sådana här transaktioner.

Kan ju vara så att det inte gäller vid affärer med privatpersoner, utan bara med affärer och registrerade företag.

kreditkort brukar ju ha sådana där små fördelar i sina avtal, plus att man kan ju altid vägra att betal en sak på kort-fakturan om man har blivit lurad.

Hadde jag haft et kreditkort skull ajg alltid användt det på nätet eller när man är utomlands, och alla andra ställen där man inte hela tiden har uppsikt över kortet.

Kort kopplat direkt till bankkontot är ju som att betala kontant med sedlar, visst man kan ju få tillbaks bengarna om man får tag i den som lurat en , men innan dess så blir man ju lite fattig...

Surt!

Hej fattar prescis hur du känner dig

Råkade ut för samma sak med skillnad att jag skickade pengar för kameran 7D. Kräket utger sig för att heta:

Andreas Karlsson
Drottninggatan 5
642 37 Flen
Mobil: 0729-326623

Pengarna sattes in på konto i Nordea:
1111-3020482

Nordeakontoret finns på Måsholmstorget i Skärholmen. Så jag är helt klart blåst. Har både polisanmält samt till Blocket. Inser att jag inte kommer att se röken av stålarna men vill att svinet åker in eller ramlar och slår sig.

Svarar inte på telefon och kameran skulle varit på plats för flera dagar sedan. Känner igen mig i din beskrivning om att den är "rätt" i pris och att man inte vill att någon annan ska hinna köpa.

Tror också att jag kollade på din "Timrå" 7D också.

Också färdighandlat på nätet om inte grjorna hämtas. Har handlat en hel del på nätet och alltid haftmed ärligt folk att göra tidigare så detta känns inget kul.

Förskottsbetalning... varför?

Jag förstår ärligt talat inte, varför någon förskottsbetalar till okända människor. Om någon säljer någonting jag vill ha, har jag ett enda krav, Internetgirot (det finns andra, motsvarande tjänster). Det fungerar klockrent varje gång, om säljaren inte är beredd att gå genom tjänsten, blir det ingen affär.
En seriös säljare är lika mån som jag om genomförandet. 5% av den totala summan är en låg avgift för 100%säkerhet.

En gång gick det illa med Internetgirot, jag köpte en dator av en trevlig man... som hade lite svårt med det svenska språket. Vi kom överens om att använda Internetgirot, det fungerade utmärkt och datorn kom... med postförskott! Jag var minst sagt förbannad... men löste ut lådan och kontaktade Internetgirot. Då visade de sin styrka, jag fick inte alls tillbaka mina insatta pengar... det var säljarens ansvar att bevisa att jag talade sanning. Säljaren blev bestört när han insåg att jag betalat två gånger... pengarna fanns på mitt konto dagen efter.
Internetgirot har alltid fungerat klockrent, det finns historier om motsatsen... men jag har bara gott att säga om tjänsten.

Jag förstår ärligt talat inte, varför någon förskottsbetalar till okända människor. Om någon säljer någonting jag vill ha, har jag ett enda krav, Internetgirot (det finns andra, motsvarande tjänster). Det fungerar klockrent varje gång, om säljaren inte är beredd att gå genom tjänsten, blir det ingen affär.
En seriös säljare är lika mån som jag om genomförandet. 5% av den totala summan är en låg avgift för 100%säkerhet.

En gång gick det illa med Internetgirot, jag köpte en dator av en trevlig man... som hade lite svårt med det svenska språket. Vi kom överens om att använda Internetgirot, det fungerade utmärkt och datorn kom... med postförskott! Jag var minst sagt förbannad... men löste ut lådan och kontaktade Internetgirot. Då visade de sin styrka, jag fick inte alls tillbaka mina insatta pengar... det var säljarens ansvar att bevisa att jag talade sanning. Säljaren blev bestört när han insåg att jag betalat två gånger... pengarna fanns på mitt konto dagen efter.
Internetgirot har alltid fungerat klockrent, det finns historier om motsatsen... men jag har bara gott att säga om tjänsten.

Ja vad ska jag svara på det förutom att du självklart har rätt. Dyr läxa för min del men har tyvärr (får man väl säga nu) för det mesta litat på folk och gjort ett antal affärer på nätet utan problem med förskottsbetalning. Men inte efter detta.

Mvh,

lurad av samma.

finns det någon möjlighet nu när vi är två som blivit lurade på några dagar på blocket av samme man? Jag köpte å canon eos 7D kameran...lyckades även tala med gubben som bröt på dålig svenska och han sa att han skulle skicka kameran. Icke då.
Fan så arg jag är.

Om ni läser i början av tråden så ser ni att jag och ca 55 personer totalt blev lurade under aug/sep förra året. Jag skulle köpa ett objektiv för 2000 kr, de flasta andra ett helt kit. Det ärended lades ner av åklagare får några månader sedan, trots att de vet vem gärningsmannen är. Så tyvärr är era pengar borta för alltid, allt annat är en vag dröm.

Jag har under kanske 5-7 år handlat och sålt på både Blocket och Traderat, många många gånger, utan några problem alls. Detta var en läxa för mig. Jag kan även i fortsättning, och har även så gjort, både sålt och handlat på detta sättet. Men aldrig mer för högre summa än att jag vet att jag kan leva med förlusten om det går illa.

Det spelar ingen roll om det är Internetgirot eller något annat sätt man använder, om man utsätts för ett bedrägeri så är man utsatt, och har mycket små möjligheter att rätta till det.

Självklart så skall man alltid anmäla alla bedrägerier, även om det oftast inte hjälper!

Internetgirot

När du använder Internetgirot får du först hem produkten, inspekterar och testar den. Därefter godkänner du utbetalning... eller spärrar utbetalning.

Det är medborgargarde som gäller. Tyvärr är det den bistra sanningen i vårt lama land.

Nej, så f-n heller. Säger du så har du börjat sätta ytterligare en sågtand i demokratins träd. Det GÅR faktiskt att påverka sådant här. Skriv till era riksdagsmän så vi får en lagändring. En lagändring som gör det möjligt för polis/åklagarmyndighet att sätta fast dessa bedragare när det är bevisat att de begått brott och som tvingar bankerna att lämna ut namnen bakom bankkontonumren.

Tror du att polis och åklagare är glada över att behöva släppa dessa ogärningsmän/kvinnor? Det handlar om ett hål i lagboken.

Det finns historiska exempel där medborgargarden (eller som det så vackert heter "när folket tar lagen i egna händer") grundlagt diktaturer. Det är en mycket bister sanning.

Så jäkla mycket är inte ett kameraskrälle värt. "Vårt lama land". Det är väl inte landet som är lamt isåfall utan invånarna som inte utnyttjar sin rätt att mellan valen påverka sina politiker.

kanske verkar som vackra ord från en som inget förstår. Men även jag har blivit blåst 20.000:-. Fast några medborgargarden vill jag bara inte höra talas om.

Du har din fulla demokratiska rättighet att uttrycka din åsikt att vilja lösa det via medborgargarde och jag har samma rättighet att protestera mot den åsikten.

Det vi är helt överens om är att något måste göras åt saken. Jag tror inte på medborgargarden. Nästa steg blir lynchmobbar.

Medborgargardet informerar: Ge inte bort dina pengar till okända skummisar!

Medborgargarde? Borde det inte räcka med att man lärde alal sveriges skolbarn att dom inte ska skicka pengar till okända människor? Om man inte har råd att bli av med pengarna förstås.
Eller det kanske är dom vuxna som blir så lama att dom borde få studiematerial från utbildningsnämden om att lära sig att hålla i pengarna.

Jag skulle som mest kunna tänka mig att skicka 500kr till nån jag inte träffat, men då bara på tradera eller till en medlem på det här forumet då man kan se åtminstånde lite historik om hur personen skött sig tidigare.

På tradera har jag köpt massvis med småsaker (10-300kr) och aldrig blivit lurad, men på blocket elelr andra annonssidor skulle jag aldrig betala mer än 50 kr i förskott om ens det. Har faktiskt aldrig köpt nån på blocket och betalt i förskott.

(Personligen litar jag inte mycket på folk som håller på med snabba affärer sen uppsalamaffian och Niklas med vänner kom till byn och försökte pressa av folk jakträtts-pengar och jakträtten, även från folk som aldrig någonsin skulla kunna tänka sig att hålla på med jakt!
Äga, bo och bruka fick man lova om man köpte en gård, men sen blev det bara skogsskövling och markspekulation ändå.

Men är man en gambler (speldjävulens högra hand elelr hur det uttrycktes) så kan man fortfarande skicka sitt sparade guld till johan enander och co på http://www.smsguld.se/ , sen kan du sitta och vänta på pengarna och hoppas att inte företaget råkar gå i konkurs under tiden. Man kan ju i alla fall säga att det är trevligt att dom verkar använda sig av posten istället för att hota med att banka sönder folks knäskålar när dom vill åt ditt guld :) Men för min del är det Nej Tack och sov gott åt både Redbet och sms guld. )

(inte fattar jag hur det är tänkt att man ska kunna bevisa att man lagt guld för 15000 i paketet om det "råkar" försvinna)

mekluba:

http://www.youtube.com/watch?v=nElcmLMu3jc

2:40
http://www.youtube.com/watch?v=aseXBvlvGuc&feature=related

Senast ändrad:
finns det någon möjlighet nu när vi är två som blivit lurade på några dagar på blocket av samme man? Jag köpte å canon eos 7D kameran...lyckades även tala med gubben som bröt på dålig svenska och han sa att han skulle skicka kameran. Icke då.
Fan så arg jag är.

Hej Sofia

Har du polisanmält samt även till blocket eller vart du nu skulle ha köpt kameran?

Om inte så gör det asap. Ju fler anmälningar som kommer in så lite större chans att polisen tar action.

Pengarna är nog åt h-e men vill gärna se dessa j-a råttor få något straff.

Nej, så f-n heller. Säger du så har du börjat sätta ytterligare en sågtand i demokratins träd. Det GÅR faktiskt att påverka sådant här. Skriv till era riksdagsmän så vi får en lagändring. En lagändring som gör det möjligt för polis/åklagarmyndighet att sätta fast dessa bedragare när det är bevisat att de begått brott och som tvingar bankerna att lämna ut namnen bakom bankkontonumren. [snip]

Alltså, ja, du har ju naturligtvis rätt. Iallafall i en perfekt värld.
Problemet är att "sunt förnuft" inte existerar i våra domstolar, och där har vi ett stort problem.

Medan tjuvarna tjänar pengar på att lura hederliga medborgare så sitter rättsystemet och fattar ingenting. Det är skamligt!

Jag har själv varit indragen i en handfull rättstvister av varierande slag, och jag kan intyga att begreppet "brott lönar sig inte", oftast inte stämmer. Så länge du vill bete dig som ett as, så lämnar rättssystemet dig helt fritt att göra det.

Men ja, självfallet är medborgargarde kanske lite väl drastiskt. Man önskar bara att man ens slapp att tänka dom tankarna...

Tanken med Medborgargarde är väl inte fel men våld föder våld så det är inte att tänka på.

Varför skall personer som svindlar massor med personer gå fria ?

Är det ingen som känner någon som jobbar på Nordea bank? Det är vår enda hopp om att få tillbaka pengarna. För då handelns person ge namnuppgifterna på ägaren till kontot 1111-3020482 och därmed har vi ett namn att stämma. Då kan vi själva väcka en stämning direkt mot vederbörande. Jag behöver ett namn!

Banker lämnar inte ut namn på ägare till konto, det får de inte. Personen som står på kontot är antagligen bara en 'målvakt', så även om Polisen kan ta reda på vem han är så finns det inget att utmäta.

Banker lämnar inte ut namn på ägare till konto, det får de inte. Personen som står på kontot är antagligen bara en 'målvakt', så även om Polisen kan ta reda på vem han är så finns det inget att utmäta.

Tror som du att det är ett "målvaktskonto" eller någon snorunges morsas konto som är ovetande.

Försökte igår att få ut namnet på Nordea, var väldigt nära när hon i kassan vände bort blicken men fick inte nog med tid att läsa uppgifterna på¨hennes dataskärm. Men visst, har man någon i ens närhet som jobbar på bank (även andra än Nordea) så är det enkelt att ta reda på vem som står för kontot. Brott mot banksekretessen men hur ska någon kunna bevisa varifrån infon kommer?

Försökte också via Tele2 varifrån telefonabbonemanget härstammar att få fram ägare samt adress till telefonnumret men med samma resultat.

Har faktiskt släppt tanken på att se mina pengar igen men när jag vet vem som står bakom så tvekar jag inte att anlita folk som kan skapa lite rättvisa. Vill inte ha ett sånt samhälle men när det är mer eller mindre helt riskfritt att blåsa folk utan att polis tar tag i saken så vad ska man göra?

Vore väldigt enkelt för polisen att med denna info (kontonummer i Nordea 1111-3020482, tel nr: 0729-326623 samt gmailadress: [email protected]) att agera.

Men denna typ av brott är lågprioriterade och signalerna som sänds ut när man inte bryr sig från myndigheternas sida är väl mer eller mindre att det är ganska riskfritt att hålla på med denna typ av bedrägerier.

Sorgligt men sant och fullkomligt urholkande av tron på rättssamhället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar