En eller två månader senare kontaktade han mig och ville häva köpet. Autofokusen hade slutat funka. Jag sa till honom att nyttja garantin; jag kunde inte acceptera att häva köpet då jag inte hade en aning om hur han hanterat gluggen på hans konserter etc. Han kanske helt enkelt hade ångrat sig och ville ha pengarna tillbaks, vad vet jag. Garantin gällde nåt halvår till och troligen löste det sig för han hörde inte av sig sen. Sedan dess skickar jag ingenting, jag vill inte ha strul i efterhand.
Det ligger en hel del i vad du skrivit i den del av inlägget som jag klippt. Ser det väl som både skrämmande men också en liten positiv vibb; Folk i allmänhet vill verkligen lita på varandra, men det utnyttjas hänsynslöst av en minoritet.
I övrigt ang om någon vill häva köpet så långt i efterhand så måste det väl råda sunt förnuft när ett sådant krav kommer.
Köper man privat så gäller som regel att befintligt skick föreligger såvida inte det kan bevisas att säljaren vetat om felet och underlåtit att upplysa om det. En idag perfekt fungerande objektiv kan rasa ihop vad gäller AF-funktion imorgon. Nu fanns garanti i detta fall så det är ju inget snack om saken att köparen måste vara mer medveten och realistisk i sina krav. Sorgligt om sådant händer och garantin inte gäller längre, men det är risker man får ta.
Ett fel som dyker upp efter en tid undviks ju inte heller vid en öga mot ögaaffär. Vad som emellertid kan strula är om objektivet bytt ägare under garantitiden. Har råkat ut för det själv, men isåfall får man nog be att den ursprunglige köparen sänder in objektivet i sitt namn så är väl det problemet ur världen.
Man bör upprätta en kvittens med detaljerad information där säljare och köpare förbinder sig till villkor de gemensamt kommer överens om. Sedan spelar det kvitta om affären skett öga mot öga eller varan sänts.
Här på FS har jag sålt och handlat och aldrig blivit blåst. Däremot på Blocket. Men jag ser upp här även på FS och granskar medlemsprofilen. Ser jag att personen inte lagt upp några bilder samt bara varit medlem några dagar eller en relativt kort period drar jag öronen åt mig. Likaså om profilen dessutom visar att medlemmen inte har någon form av betalt medlemsskap. Inte för att diskriminera, men jag tycker det verkar mysko om folk inte lägger upp bilder eller gör en riktig profil och de enda aktiviteterna handlar om att sälja.
Allvarligt talat tycker jag att FS borde ha som grundkrav att vara minst bronsmedlem för att man ens ska få annonsera här på FS. Då kan man ju ana en viss form av seriositet bakom det hela. Fast visst skulle bedrägerier ske i alla fall, men då har ju FS alla personuppgifter.