Annons

BBC-vinnare diskad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar hur det ser ut i huvudet på dem som är kandidater för att ta vinnarbilder i tävlingar som denna. Kan förstå att glada amatörer försöker köra en rövare, men de som har en hel del fantastiska bilder i portfolion? Lyckas de med en fejkad bild får de leva med vetskapen om att de vann på grumliga grunder. Avslöjas de så kan de lägga karriären på hyllan...högt spel, men tydligen verkar det värt det...skumt.

Är det inte lite som att dopa sig? Man "förstår" inte vad det innebär att man INTE är naturligt bäst och försöker hitta en annan väg som skall föra en till toppen. Man har glömt bort själva tävlingen och tänker bara på sitt egna slutresultat, även om man har andra personer som sin referens.

Även om jag inte gillar Rodriguez bilder så syns det ju extremt väl att det är någon som har både utrustning och kunskap för att få ihop en bild på ett sätt som inte många andra kan.

Men varför tror du, och alla ni andra som var så säkra på er sak redan tidigare, att inte juryn anade ugglor i mossen? Ifall misstanke fanns måste ju juryn ha insett vilken risk den själv tog om den utsåg denna bild till vinnare. Juryn måste ju ha förstått att om fusk uppdagades så skulle det sänka tävlingens trovärdighet och indirekt alla naturfototävlingars status.

Så frågan är inte bara "hur kunde fotografen försöka fuska med en så uppenbart arrangerad bild" utan hur kunde juryn utse denna bild till vinnare, om nu skälen att misstänka fusk var så påtagliga och starka?

Här har du helt rätt, i mina ögon. Man kan faktiskt fundera på hur juryn resonerat när man tog på sig denna risk. MEN de har utgått från att den information de fått in varit riktig och därefter helt enkelt "följt spelreglerna". Men man kan misstänka rätt heta diskussioner kring fikarasterna... Antar att de var ganska snabba på att utreda saken när indikationer började trilla in från spanska fotografer. Kanske kan man i efterhand önska att de inlettt undersökningar redan innan de utsåg denna till vinnare, men tidsramarna kanske inte höll för detta, samtidigt som jag förstår att de eventuellt resonerat kring huruvida det är deras belut att godtyckligt (?) granska huruvida vissa bilder följer reglerna (trots att fotogtrafen garanterar att han gjort detta). Det är lätt att sätta sig in i juryns ovilja att trassla in sig i den typen av moraliska dilemman och eventuella konsekvenser inför kommande tävlingar. Jag låter därför ingen skugga falla över juryns hantering i detta ärende. (...och har ingen illusion om att vad jag tycker spelar någon som helt roll över huvud taget, när allt kommer omkring...)

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar