Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

batteri byte på en AE-1 Program

Produkter
(logga in för att koppla)

aLact

Medlem
halloj, jag har en Canon AE-1 Program, som behöver batteri byte grejen är bara att jag inte vet hur man får upp locket till batteriet. kan nån här vara snäll och förklara hur man får upp det?

PS. råkade posta denna inlägg på forumen Klassisk av misstag.

Lyckades gräva fram en gammal AE-1 (ej prog.) som jag inte använder längre och kan förklara hur det är på den.

Om du håller kameran med objektivet vänt mot dig och avtryckaren uppåt, så borde du ha en liten lucka på framsidan(typ 3x1,5 cm), just vänster om objektivfattningen på kamerahuset ( det är lite pilligt att få upp luckan då den har en liten och något svåråtkomlig spärr). Förhoppningsvis har din variant en liknande lösning.

Lycka till,
Tomas

Om du har kvar den lilla plastbiten som används som skydd av blixtskon, så har den en liten "tapp" som är till för att öppna batteriluckan. Tryck in "tappen" i den lilla springan vid batteriluckan. /Göran

Jag har för mig att det är ett "handgrepp" påskruvat framför luckan på program-modellen. Ta bort det först, därunder finns luckan till batteriet som lämpligen öppnas med en penna el dyl.

Jag hade gärna skickat en bild men min Canon G2 digitalkamera har säckat ihop totalt...

Mvh
Daniel Nordenskjöld

mmm, jag tror jag saknar den där grejen som används till att öppna locket. funkar det med en penna annars som du säger (Nordenskjöld)?

Inga problem. Jag fick upp luckan med lillfingernageln. Penspets borde funka finfint. Jag var dock tvungen att titta, jag har inte använt kameran på ett par år.

Mvh
Daniel Nordenskjöld

ANNONS