Annons

Adobe har stängt ned CS1, CS2 & CS3. Hur lösa problemet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man googlar lite så stängde Adobe ner CS2-servern redan 2013... Juridiska motdrag borde således sedan länge ha slagit igenom.

Kan någon visa på i avtalet att adobe är skyldiga att se till att programmet fungerar för evigt.


"13. Survival.
Upon the expiration or termination of this agreement, the Software may cease to operate without prior notice. Your indemnification obligations, Adobe’s warranty disclaimers or limitations of liabilities, and dispute resolution provisions stated in this agreement will survive.
14. Termination.
You and Adobe will each have the right to terminate this Agreement for any reason or no reason upon providing at least thirty (30) days’ prior written notice.
Effective upon termination, you will immediately cease your use of the Software and will destroy (at Adobe’s request) your copy of the Software. All licenses granted to you by Adobe will immediately cease upon termination."
 
Senast ändrad:
Om man googlar lite så stängde Adobe ner CS2-servern redan 2013... Juridiska motdrag borde således sedan länge ha slagit igenom.

Kan någon visa på i avtalet att adobe är skyldiga att se till att programmet fungerar för evigt.


"13. Survival.
Upon the expiration or termination of this agreement, the Software may cease to operate without prior notice. Your indemnification obligations, Adobe’s warranty disclaimers or limitations of liabilities, and dispute resolution provisions stated in this agreement will survive.
14. Termination.
You and Adobe will each have the right to terminate this Agreement for any reason or no reason upon providing at least thirty (30) days’ prior written notice.
Effective upon termination, you will immediately cease your use of the Software and will destroy (at Adobe’s request) your copy of the Software. All licenses granted to you by Adobe will immediately cease upon termination."
Det är mer intressant vad det står i licensvillkoren för CS, CS2 och CS3, än i nu gällande Adobe General Terms of Use.
 
Ja, vad ska man säga. För flera år sedan köpte jag från Nik Softwares Silver Efex Pro m.m för ca SEK 1.600. Sedan tog Google över och jag laddade ner uppgraderade program gratis från Google. Sen tog DxO över och jag tvingades köpa programmen på nytt för ca SEK 1.000. Detta är den digitala värld vi lever i, take it or leave it ...

/ FiCA1
 
"take it or leave it" inte konstigt att folk börjar tjuvladda hem grejor, om de nu redan betalt för den.


Jag valde en annan väg: sedan mer än tio år använder jag uteslutande Linux, och betalar inget för vare sig operativsystemet eller programmen jag använder: Gimp, digiKam, RAWTherapee för foton, och andra program för annat. Och jag kan känna mig säker i att ingen kan låsa in mig i något dyrt avtal: källkoden finns fritt tillgänglig för alla att använda om de vill.
 
Jag valde en annan väg: sedan mer än tio år använder jag uteslutande Linux, och betalar inget för vare sig operativsystemet eller programmen jag använder: Gimp, digiKam, RAWTherapee för foton, och andra program för annat. Och jag kan känna mig säker i att ingen kan låsa in mig i något dyrt avtal: källkoden finns fritt tillgänglig för alla att använda om de vill.
Hmmm? Finns verkligen gratis på nätet? På något sätt betalar man väl alltid för nöjet att använda programvaran. Eller?

/ FiCa1
 
Hmmm? Finns verkligen gratis på nätet? På något sätt betalar man väl alltid för nöjet att använda programvaran. Eller?

/ FiCa1

Jag har trots tio års användning av Linux och dess program inte betalat något, och inte heller sett någon reklam som kan tänkas finansiera utvecklingen.

Jag tror att en stor del av finansieringen som behövs för mycket av utvecklingen inom öppen-källkods-världen kommer från företag som säljer tjänster med mjukvaran som grund.

Men du behöver inte lita på mina ord, testa själv: källkoden till Gimp finns här. Källkoden till RAWTherapee finns här. Och slutligen finns källkoden till digiKam här.


--------------------
För dem som inte vet kan jag berätta att källkoden är de instruktioner som datorn utför för att köra ett specifikt program, men i ett format som människan kan tolka. Det är ungefär som ritningen till en maskin som annars bara ser ut som en svart låda som inte går att öppna.
 
Hmmm? Finns verkligen gratis på nätet? På något sätt betalar man väl alltid för nöjet att använda programvaran. Eller?

/ FiCa1
Jag har inte betalat utan i stället bidragit med objektivkorrigeringsprofiler och brusreduceringsprofiler för de objektiv och kameror jag äger. På så vis gagnar jag mig själv men även de som äger samma typ av kameramodeller eller samma typ av objektiv.

Jag har även gjort YouTube-kurser i hur man hanterar programmen.

Jag försökte idag börja dra i trådarna för att installera CS3 på min nya laptop och får då i kontakt med Adobes support veta att de har bestämt sig för att stänga ned servrarna som sköter aktiveringen av dessa program.

När jag frågar hur man har tänkt lösa detta för oss som vill fortsätta använda de program vi köpt så är svaret att vi får gå över till CC.

Jag försökte förklara att detta är vad de själva kallar en "perpetual licence" som rimligen inte kan ha nått bäst-före datum då inget sådant fanns angivet när man köpte dem men de ville inte alls lyssna på det örat.

På sina egna support-forum har de markerat alla trådar om detta som "SOLVED" när de medelat att det bara är att byta till CC och sen låst tråden för vidare inlägg.

Nu undrar jag hur rättsläget ser ut här, rimligen så kan de väl inte bara stänga ned möjligheten att använda ett program som de en gång sålt med en tidsmässigt obegränsad licens???

Inget svar på din fråga angående licens men de fria programmen 2020 bör vara bättre än eller liknande CS3 från 2007.
 
Senast ändrad:
Hmmm? Finns verkligen gratis på nätet? På något sätt betalar man väl alltid för nöjet att använda programvaran. Eller?
Många "betalar" med sin tid genom att medverka i samarbetsprojekt, en del gör små "donationer" (ger ekonomiska bidrag) till projekt man uppskattar, eller hjälper till frivilligt på något annat sätt. Fri och öppen programvara utvecklas till stor del genom samarbete (mellan företag och/eller privatpersoner i olika konstellationer) och bygger inte på betalning för produkter. Betalning för tjänster är inte ovanligt i samband med fri och öppen programvara, men det är ovanligt att man förväntas betala för öppna program (varken med pengar eller integritet).
 
Du kom med ett påstående och då är det förstås rimligt att du underbygger påståendet med rätt licensvillkor istället för att rycka ut en bit av helt andra villkor.
du kommer också med en massa påstående - dags att du börjar underbygga dem.. Visa var det står att de förbinder sig att programmet ska fungera för evigt på just din dator.
 
Nu fabulerar du, eftersom jag inte har kommit med något sådant påstående.
Eftersom du säger att licenssen inte kan gå ut så är det precis det du säger. För du kan väl inte medge att licens är villkorad och att adobe kan säga upp den när de behagar?

Adobe har aldrig sålt några program - de har sålt LICENSER. Licenser är till skillnad från friköpta produkter, böcker och mjölk, villkorade avtal.
 
Jag förutsåg det Adobe håller nu på med att tvinga alla gamla kunder till att gå över till CC projektet och behåll en MacBok Pro från 2012, hela CS sviten 5,5 och den rullar hur bra som helst med MacOS 10.8.5. Fungerar utmärkt till produktion av trycksaker i ID och enklare bildbehandling i PS. Inte bara för egen bruk för PDF filer till tryck är- och förbli mycket kompetenta lång tid framöver. Även Ms Office 2011 funkar bra där.
Nyare saker som DxO och annat körs på nyare maskiner så man är ganska flexibel. Man vinner i längden om man inte stirrar sig blind bara på det senaste. Sedan är det ju så att man ska anpassa allt till sina egna behov.
 
Jag kan se vart vindarna blåser generellt även om jag inte gillar det, och visst är det såhär det brukar sluta när man sätter sig i knät på dylika företag.

När man (oavsett om man har rätt eller inte) behandlar betalande kunder på det sättet vinner man inte direkt några charm-tävlingar i min bok, speciellt inte när man försöker spela så pass "här och nu"...en av de datorer jag använder är till och med äldre än CS3 så de kan ju drömma om att jag försöker köra CC på den. Den vill jag dessutom hålla från internet.

Mina andra två datorer är båda rejält äldre än CC så jag vet inte hur det skulle gå om jag ens ville försöka.

Om den gamla mjukvaran nu är så utdaterad att det inte är lönt att ens hålla igång en aktiverings-server så kan den ju knappast med det resonemanget vara ett hot mot betalande kunder i CC, det hade varit väldigt lätt för dem att bara skicka ut en patch som tar bort behovet av fjärr-aktivering.
Visst skulle det säkert ta 3 röda innan det gick lätt för envar att då skaffa sig en CS3 utan att betala för den men som sagt, om de ändå tänkt att den tjänat in sina slantar för länge sedan och de menar att den inte kan jämföras med CC så borde det inte vara ett problem.

Sen kommer ju perspektivet att för oss som är sällan-användare (jag bildbehandlar mindre än 1h / månad i snitt) så är kostnaderna för att abonnera på program helt absurda med de planer jag sett hittills.

Det enda rimliga i från mitt perspektiv är att sluta betala för dylika saker, så detta är ett typexempel på hur man förlorar kunder menar jag.

Jag kommer köra vidare på min CS6 troligen tills den går till slakt på samma sätt och sen får det blir open source.
 
Jag kan se vart vindarna blåser generellt även om jag inte gillar det, och visst är det såhär det brukar sluta när man sätter sig i knät på dylika företag.

När man (oavsett om man har rätt eller inte) behandlar betalande kunder på det sättet vinner man inte direkt några charm-tävlingar i min bok, speciellt inte när man försöker spela så pass "här och nu"...en av de datorer jag använder är till och med äldre än CS3 så de kan ju drömma om att jag försöker köra CC på den. Den vill jag dessutom hålla från internet.

Mina andra två datorer är båda rejält äldre än CC så jag vet inte hur det skulle gå om jag ens ville försöka.

Om den gamla mjukvaran nu är så utdaterad att det inte är lönt att ens hålla igång en aktiverings-server så kan den ju knappast med det resonemanget vara ett hot mot betalande kunder i CC, det hade varit väldigt lätt för dem att bara skicka ut en patch som tar bort behovet av fjärr-aktivering.
Visst skulle det säkert ta 3 röda innan det gick lätt för envar att då skaffa sig en CS3 utan att betala för den men som sagt, om de ändå tänkt att den tjänat in sina slantar för länge sedan och de menar att den inte kan jämföras med CC så borde det inte vara ett problem.

Sen kommer ju perspektivet att för oss som är sällan-användare (jag bildbehandlar mindre än 1h / månad i snitt) så är kostnaderna för att abonnera på program helt absurda med de planer jag sett hittills.

Det enda rimliga i från mitt perspektiv är att sluta betala för dylika saker, så detta är ett typexempel på hur man förlorar kunder menar jag.

Jag kommer köra vidare på min CS6 troligen tills den går till slakt på samma sätt och sen får det blir open source.
nej det hade inte varit lätt att skicka ut en patch som tar bort aktiveringen. För i samma stund de gör det så kommer folk ställa krav på att programmet ska fungera felfritt och varje gång en funktion faller bort på grund av diverse anledningar så kommer folk börja skrika om att adobe är värdelösa och inte underhåller 20 år gamla program... Det kostar dessutom kopiöst mycket att underhålla väldigt gamla program till väldigt gamla system. Så det enklast och billigaste är att lägga ner programmet och tvinga folk att sluta använda det.
 
"Folk" kan ställa hur många krav som helst, men avtalet de ingick vid köpet är det som gäller. Om Adobe vill vara generösa och ta bort aktiveringskravet så bör "folk" vara tacksamma över det och inte gnälla. Jag tror inte att de fåtal som skulle gnälla skulle inverka så värst mycket på Adobes renommé.

God PR har dock sällan varit Adobes paradgren.
 
Om jag köper en bil så räknar jag inte med att den kommer att fungera för evigt. Köper jag en dator, vet jag att jag behöver byta den efter 5 år ungefär. Att någon tror sig att en programvara ska fungera "för evigt" är svårt att förstå. Här på FS gnälls det av och till över Adobe och deras molnmodell. Jag gick över till CC när jag slutade jobba för fem år sedan och har inte ångrat mig en sekund. Fungerar klockrent.

/ FiCa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.