Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Basobjektiv för en amatörfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Snofi

Aktiv medlem
Hejsan

Har bara en fråga om vad ni tycker om detta för basutbud för en amatörfotograf som fotar Fåglar hästar actionsport bilar.

Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED
Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR

Vad tros om detta ?

/Mvh Kristofer
 
Längre för fåglar

...behöver du nog. 300-400mm om det inte är strutsar du skall fota ;-)

Hejsan

Har bara en fråga om vad ni tycker om detta för basutbud för en amatörfotograf som fotar Fåglar hästar actionsport bilar.

Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED
Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR

Vad tros om detta ?

/Mvh Kristofer
 
Hejsan

Har bara en fråga om vad ni tycker om detta för basutbud för en amatörfotograf som fotar Fåglar hästar actionsport bilar.

Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED
Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR

Vad tros om detta ?

/Mvh Kristofer

Hade jag haft de objektiven hade jag varit in lycklig människa... ;)

Men lite längre tele till fåglar skadar nog inte, alt. en teleconverter.
 
Hejsan

Har bara en fråga om vad ni tycker om detta för basutbud för en amatörfotograf som fotar Fåglar hästar actionsport bilar.

Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED
Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR

Vad tros om detta ?

/Mvh Kristofer

Om du kallar objektiv för över 50000 kronor är "basutbud för en amatörfotograf", så har vi nog lite olika syn på ekonomi...
 
Hejsan

Har bara en fråga om vad ni tycker om detta för basutbud för en amatörfotograf som fotar Fåglar hästar actionsport bilar.

Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED
Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR

Vad tros om detta ?

/Mvh Kristofer

Inget dåligt basutbud för en amatör. På vilket hus har du tänkt dig att sätta dessa gobitar för ca 51.000 om de köps nya.

Det är tre väldigt bra objektiv du radat upp som dessutom täcker ett stort område och de motiv val du anger. Fast 200 mm är lite väl kort om du ska fotografera väldigt skygga fåglar eller djur.

Men som sagt det är tre objektiv i den högre prisklassen hos Nikon så det räcker för proffsaktiviteter. Men på fel nivå eller fel hus (D40/D60 ) tycker jag att det är lite i överkant.
 
Senast ändrad:
Köp en D700 + längre tele också så har du det bästa av allt...

Undrar du om objektiven är tillräckligt bra, eller om dom är FÖR bra för en amatör. Är det omfånget du tänker på för ändamålet? Det är synnerligen enkelt att svara på frågan om objektiven är bra rent generellt så frågan att ställa är om du behöver så bra "basutrustning"?

Men men...om ekonomin inte är nått hinder så kör på...det är som sagt proffsoptik i toppklass och kan omöjligt bli fel.
 
Senast ändrad:
Ah Okej, köpte d300 idag men jag hade ju inte tänkt köpa allt nytt utan jag bara la ut det som en fråga =) sen e detta typ vad jag ska köpa in över ett år KANSKE.


Mvh Kristofer
 
Ah Okej, köpte d300 idag men jag hade ju inte tänkt köpa allt nytt utan jag bara la ut det som en fråga =) sen e detta typ vad jag ska köpa in över ett år KANSKE.

Mvh Kristofer

Med tanke på att d300 är en 1,5x-crops-kamera, så skulle jag nog hellre köpa följande:

Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED (10 390kr)
Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED (13 785kr)
Nikon AF-S 300/4D IF-ED (13 390kr)
Nikon AF-S DX 35/1,8 G (2 190kr)

Ovanstående hamnar strax under 40 000 kronor - mer än 10 000 kronor billigare än ditt förslag (priser från Cyberphoto). Dessutom slipper du betala för en massa glas som din kamera inte utnyttjar (såvida du inte köper FX-hus senare).
Plus att du får ett längre teleobjektiv och ett smidigt fast objektiv.
 
Med tanke på att d300 är en 1,5x-crops-kamera, så skulle jag nog hellre köpa följande:

Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED (10 390kr)
Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED (13 785kr)
Nikon AF-S 300/4D IF-ED (13 390kr)
Nikon AF-S DX 35/1,8 G (2 190kr)

Ovanstående hamnar strax under 40 000 kronor - mer än 10 000 kronor billigare än ditt förslag (priser från Cyberphoto). Dessutom slipper du betala för en massa glas som din kamera inte utnyttjar (såvida du inte köper FX-hus senare).
Plus att du får ett längre teleobjektiv och ett smidigt fast objektiv.
I fallet 70-200 så är det "lämpligare" på DX än på FX, enligt många. Kantskärpan är tydligen sisådär på FX, medan mittupplösningen är utmärkt även för DX redan vid full bländaröppning.
 
I fallet 70-200 så är det "lämpligare" på DX än på FX, enligt många. Kantskärpan är tydligen sisådär på FX, medan mittupplösningen är utmärkt även för DX redan vid full bländaröppning.

Aha, OK det visste jag inte. Eftersom fåglar skulle fotas så tog jag bort den och la till 300 F/4 istället.
 
Fåglar, hästar, actionsport och bilar...frågan är om du behöver en svindyr normalzoom. Helt klart behöver du bra tele och det har du redan fått bra tips på. Mitt förslag är:

Tokina 11-16/2.8 (6800)
Nikkor 16-85/3.5-5.6 (5500)
Nikkor 70-200/2.8 (18000)
Nikkor 300/4 (13390)

43690 kr

Sen går det ju att komma ner genom att köpa begagnat förstås
 
Eller kanske följande:

Nikon AF-S DX 35/1,8 G (2 190kr)
Nikon AF-S 50/1,4 G (3 750kr)
Nikon AF 85/1,8 D (3 750kr)
Nikon AF-S 300/4D IF-ED (13 390kr)
Totalt: 23 080 kr

hehe...
 
Fåglar, hästar, actionsport och bilar...frågan är om du behöver en svindyr normalzoom. Helt klart behöver du bra tele och det har du redan fått bra tips på.

Frågan är väl också om man behöver ett vidvinkelobjektiv för den typen av foto också. Jag vet iofs inte vad man använder vid "bilfoto"... Tele låter väl dock som ett måste för actionsport och fåglar.
 
Frågan är väl också om man behöver ett vidvinkelobjektiv för den typen av foto också. Jag vet iofs inte vad man använder vid "bilfoto"... Tele låter väl dock som ett måste för actionsport och fåglar.

Tja, det beror väl på vad du lägger i actionfoto? Själv skulle jag nog lika gärna, eller snarare hellre, använda en vidvinkelzoom vid t.ex. klättring, mtb eller skidåkning.
 
Om du frågar hur du skall spendera 50.000+ så anser jag att du skall tänka om helt och hållet.

Alla kommer hålla med om att det är svårt att få tag i bättre, men är det som amatörfotograf värt att lägga ut dessa pengar? Det är självklart upp till dig.

Istället ta och väg prylarna mot varandra. Du har redan ett 50-150 från Sigma. Vad är det som inte passar dig med detta? För långsam AF? För kort? För dålig konstruktion? Känner du ofta att du fotar utanför 50-150 bränvidden? Skulle en telekonverter vara ett alternativ? Skulle en Sigma 70-200 tillsammans med en telekonverter göra ett lika bra jobb som nikons motsvarighet? Kanske, beror ju på dig som fotograf.

Dina pengar, mina tankar. Känns bara som att du skall tänka över lite mer innan du lägger ut den summan. Fördelen med att köpa nikons prylar är ju dock att de håller väldigt hög kvalitet (håller länge) och har högt andrahandsvärde om det skulle vara så att du känner att det är fel.

Edit: Som far min alltid säger. 90% kunskap, 10% utrustning.
 
Tja, det beror väl på vad du lägger i actionfoto? Själv skulle jag nog lika gärna, eller snarare hellre, använda en vidvinkelzoom vid t.ex. klättring, mtb eller skidåkning.

Ja det är sant, i en hel del av de sporterna kommer man ju faktiskt ganska när och kan använda vidvinkel. Skateboard t ex, är väl ganska överrepresenterat i vidvinkelsammanhang...
 
Hejsan

Har bara en fråga om vad ni tycker om detta för basutbud för en amatörfotograf som fotar Fåglar hästar actionsport bilar.

Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED
Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR

Vad tros om detta ?

/Mvh Kristofer

Saknas väl bara ett kamerahus som gör objektiven rättvisa, ditt D60-hus med Sigma 50-150 och en SB600 spelar faktiskt inte i samma division, inte ens samma stjärnsystem.

Måste i alla fall gratulera dig till vinsten på V75/lotto eller vad som för dina tre objektiv kostar multum. Att vid 22 års ålder ha råd att pynta upp drygt 50.000 SEK på tre objektiv är "fett".

14-24 ung 16.900 SEK
24-70 ung 15.900 SEK
70-200 ung 18.500 SEK

Summa: 51.300 SEK och sedan ska du inte glömma 72.000 SEK för ett D3x-hus. Summa 123 kSEK !!!

Hade jag själv aldrig kunnat drömma om vid din ålder, grattis din lyckost ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.